Ενα τεράστιο «κενό» 16 χρόνων – το οποίο επιχειρείται να καλυφθεί τώρα – στους ελέγχους για χρήση αλκοόλ σε μπαρ από ανήλικους, οδήγησε στη δηλητηρίαση οκτώ μαθητών στη διάρκεια του πάρτι σε κλαμπ της Λ. Βουλιαγμένης (το οποίο έκλεισε με ομόφωνη απόφαση του Δ.Σ. του Δήμου Αθηναίων) από πιθανόν νοθευμένα ποτά που τους σερβιρίστηκαν. Με τους ελέγχους για παρουσία ανήλικων σε μπαρ ή και τη χορήγηση αλκοόλ σε αυτούς να είναι εξαιρετικά λίγοι, πολυδιασπασμένοι σε διάφορες υπηρεσίες, χωρίς να καταγράφονται και χωρίς να υπάρχει ποινικός έλεγχος για τους ιδιοκτήτες των μπαρ. Αλλωστε το αδίκημα αυτό θεωρείτο πταίσμα και καταργήθηκε με νομοθέτημα το 2016 επί ΣΥΡΙΖΑ.

Το κύριο ενδιαφέρον των κρατικών ελεγκτικών υπηρεσιών εστιάζεται στην εφαρμογή της αντικαπνιστικής νομοθεσίας σε μπαρ κ.λπ., με τη συνακόλουθη επιβολή προστίμων, αλλά όχι για το αλκοόλ, και την παρουσία ανηλίκων. Κύριος φορέας αυτών των ελέγχων ήταν το Σώμα Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας & Πρόνοιας (ΣΕΥΥΠ) το οποίο έχει ενταχθεί τα τελευταία χρόνια στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας χωρίς και πάλι να εστιάζεται το ενδιαφέρον των αρμόδιων ελεγκτών στην προσφορά αλκοόλ σε ανηλίκους αλλά μόνο στη χρήση αλκοόλ. Και όλα αυτά παρότι είναι κοινός τόπος ότι μηνιαίως οργανώνονται δεκάδες εκδηλώσεις σε κλαμπ, όπου τραγουδούν συνήθως τράπερ και άλλοι καλλιτέχνες της σύγχρονης μουσικής σκηνής, στη διάρκεια των οποίων χορηγείται αλκοόλ. Επιπλέον όπως ανέφεραν και εργαζόμενοι στο ΕΚΑΒ, και σε άλλες περιπτώσεις έχουν κληθεί σε μπαρ για παραλαβή ανηλίκων που ήσαν σε κατάσταση μέθης ή είχαν άλλα προβλήματα υγείας, λόγω κατανάλωσης αλκοόλ.

Τα υπουργεία Προστασίας του Πολίτη αλλά και Υγείας επιχειρούν τώρα να διαπιστώσουν τι συνέβαινε με τους ελέγχους για το αλκοόλ σε ανήλικους, με συνεχείς συσκέψεις στη Λεωφόρο Κατεχάκη ώστε να προωθηθούν νομοθετικές αλλαγές προκειμένου να υπάρχουν ποινικές διώξεις σε παρανομούντες ιδιοκτήτες μπαρ όταν δέχονται ανηλίκους στα μαγαζιά τους και χορηγούν αλκοόλ. Ταυτόχρονα θα υπάρξει εμπλοκή της ΕΛ.ΑΣ. σε αυτούς τους ελέγχους αφού μέχρι τώρα είχε συνδρομητικό ρόλο.

Σημειώνεται ότι η δίωξη κατά των υπευθύνων του κλαμπ στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης υπήρξε με βάση τον νόμο για την «έκθεση ανηλίκων σε κίνδυνο» λόγω της δηλητηρίασής τους που εφαρμόζεται βεβαίως εκ των υστέρων και όχι προληπτικά.

Αόρατες… επιθεωρήσεις

Από τη δραματική υπόθεση του κλαμπ της Λ. Βουλιαγμένης αναδεικνύονται τρία ζητήματα: η παρουσία ανηλίκων σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, η χορήγηση αλκοόλ σε αυτούς αλλά και η πώληση και κατανάλωση νοθευμένων ποτών. Σύμφωνα με τον νόμο 3730/2008 αλλά και το Προεδρικό Διάταγμα του 2010, η προστασία των ανηλίκων από τη χρήση προϊόντων καπνού και αλκοόλ, η βεβαίωση των παραβάσεων, η επιβολή κυρώσεων πραγματοποιούνται από τις Διευθύνσεις Δημόσιας Υγείας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Β’ Βαθμού, τη Δημοτική Αστυνομία, τους επιθεωρητές της Διεύθυνσης Επιθεώρησης ΕΟΤ, τους επιθεωρητές εργασίας του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας (ΣΕΠΕ) του υπουργείου Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης, τον Τομέα Ελέγχου Καπνού & Αλκοόλ του Σώματος Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας & Πρόνοιας (ΣΕΥΥΠ) – που ανήκει πλέον στην ΕΑΔ –, τους επόπτες δημόσιας υγείας της κεντρικής υπηρεσίας του υπουργείου Υγείας, καθώς και τις λιμενικές Αρχές στον χώρο ευθύνης τους.

Τα δεδομένα από αυτούς τους ελέγχους διαβιβάζονται στην αρμόδια Διεύθυνση Εξαρτήσεων του υπουργείου Υγείας, απ’ όπου προκύπτει ότι οι επιθεωρήσεις για αλκοόλ σε ανηλίκους είναι… αόρατες. Αντιθέτως εμφανίζεται να υπάρχουν από ορισμένους σχετικούς φορείς, εντός του 2023, 4.400 έλεγχοι για εφαρμογή της αντικαπνιστικής νομοθεσίας που οδήγησαν στον εντοπισμό 320 περίπου παραβάσεων. Επίσης, σύμφωνα με το ίδιο νομοθέτημα, αν διαπιστωθεί παράβαση αυτής της νομοθεσίας για χορήγηση αλκοόλ, επιβάλλεται πρόστιμο από 500 έως 10.000 ευρώ, αλλά το κατάστημα κλείνει μετά την καταγραφή τέταρτης παράβασης, που βεβαίως είναι κάτι απίθανο με την ανεπάρκεια ελέγχων την οποία εκμεταλλεύονται οι επιτήδειοι καταστηματάρχες. Και αυτό παρότι έχουν υπάρξει ακόμη και θάνατοι ανηλίκων από κατανάλωση αλκοόλ, όπως το 2017 στη Λάρισα.