Δυναμική επανεμφάνιση επιχειρούν οι Χούθι με διάγγελμα εκπροσώπου τους, που δήλωσε την Κυριακή το βράδυ ότι θα συνεχίσουν να επιτίθενται σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα που πιστεύουν ότι συνδέονται με το Ισραήλ, ακόμη και μετά την πώλησή τους σε τρίτα συμφέροντα.

Ο εκπρόσωπος της αντάρτικης ομάδας της Υεμένης, Yahya Saree, ξεκαθάρισε ότι θα συνεχίσουν τον «αποκλεισμό» του Ισραήλ, επιτιθέμενοι και σε πλοία που μεταβιβάσθηκαν σε τρίτα συμφέροντα ή άλλαξαν ιδιοκτησία ή σημαία έτσι ώστε να μη φαίνεται ότι έχουν κάποια σχέση με το ισραηλινό εμπόριο.

Οι πληροφορίες των μυστικών υπηρεσιών επιβεβαιώνουν ότι πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη ναυτιλία και συνδέονται με τον ισραηλινό εχθρό εργάζονται για να πουλήσουν τα περιουσιακά τους στοιχεία και να μεταβιβάσουν την περιουσία τους σε άλλες εταιρείες, δήλωσε ο στρατιωτικός εκπρόσωπος της ομάδας. Οι Χούθι δεν θα αναγνωρίσουν καμία αλλαγή ιδιοκτησίας, πρόσθεσε και προειδοποίησε ότι θα συνεχίσουν να στρέφονται κατά των πλοίων αυτών.

Από τον Νοέμβριο του 2023, οι Χούθι έχουν στοχοποιήσει περισσότερα από 100 εμπορικά πλοία με πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη, καταλαμβάνοντας παράλληλα ένα πλοίο, βυθίζοντας δύο άλλα και προκαλώντας ζημιές σε δεκάδες ακόμη. Τουλάχιστον τρεις ναυτικοί έχουν σκοτωθεί και 25 κρατούνται σε αιχμαλωσία από τους Χούθι εδώ και 11 μήνες.

Σχεδόν 30% των επιθέσεων που πραγματοποίησαν οι δυνάμεις των Χούθι μέχρι τις αρχές Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence, αφορούσαν πλοία ελληνικών συμφερόντων.

Η εμπορική κίνηση μέσω της Ερυθράς Θάλασσας έχει μειωθεί στο μισό, αναστατώνοντας και εκτρέποντας τις διεθνείς εμπορικές ροές, προκαλώντας σημαντική οικονομική ζημία στο παγκόσμιο εμπόριο.

Ο υπουργός Εξωτερικών της Αιγύπτου, Badr Abdel Aati, αποκάλυψε σε συζητήσεις με τον γενικό γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, Arsenio Dominguez, την προηγούμενη Παρασκευή ότι η αιγυπτιακή οικονομία έχει δεχθεί πλήγμα ύψους 6 δισ. δολαρίων από τη συνεχιζόμενη ναυτιλιακή κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα και την πτώση της κίνησης στη Διώρυγα του Σουέζ.

Μελέτη

Επίσης πρόσφατη μελέτη της Επιτροπής Εμπορίου και Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών (UNCTAD) υπολογίζει ότι το παγκόσμιο ΑΕΠ μειώνεται μέχρι και 0,06% από τη διαταραχή που προκαλούν στην Ερυθρά Θάλασσα οι βόμβες των ανταρτών Χούθι. Οι ναύλοι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξάνονται λόγω της παράκαμψης της Ερυθράς Θάλασσας, επιβαρύνοντας τις τιμές των προϊόντων μέχρι και 1,5% σε ένα ακραίο σενάριο. Η ίδια μελέτη εκτιμά ότι η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα και οι διαταραχές στη Διώρυγα του Σουέζ ήταν ο πιο σημαντικός παράγοντας που συνέβαλε με 148 ποσοστιαίες μονάδες στη σωρευτική αύξηση (120%) του δείκτη China Containerized Freight Index, (CCFI), ενός βασικού δείκτη που αποτυπώνει την πορεία των ναύλων στον κλάδο της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.