Σύμφωνα με πρόσφατη αναφορά της Codacons (Προστασία Καταναλωτή), η ιταλική σιδηροδρομική υποδομή αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα, με πάνω από 90 τεχνικές βλάβες σε διάστημα δύο εβδομάδων. Αμέτρητες οι καθυστερήσεις και οι διακοπές δρομολογίων από τον Βορρά μέχρι τον Νότο. Οι βλάβες κόβουν στα δύο την Ιταλία με σημαντικό αριθμό περιστατικών στις συνδέσεις από και προς τη Ρώμη. Επιπλέον, από την αρχή του έτους έχουν καταγραφεί 43 απεργίες, κυρίως τα Σαββατοκύριακα, επιδεινώνοντας την κατάσταση.
Οι συνεχείς βλάβες αποδίδονται κυρίως στην παλαιότητα των υποδομών και στην ανάγκη εκσυγχρονισμού του δικτύου. Οι γραμμές και τα τρένα που καλύπτουν την περιοχή του κέντρου και του Νότου φαίνεται πως είναι οι πιο επιβαρυμένες, καθώς οι υποδομές εκεί δεν έχουν συντηρηθεί επαρκώς τα τελευταία χρόνια. Επιπλέον, οι απεργίες, που οφείλονται σε εργασιακές διεκδικήσεις των συνδικάτων, επιδεινώνουν την κατάσταση, προκαλώντας περισσότερες καθυστερήσεις και προβλήματα στα δρομολόγια. Η Trenitalia και άλλοι υπεύθυνοι οργανισμοί έχουν ανακοινώσει επενδύσεις για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, με προγραμματισμένα έργα στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (Pnrr) και άλλα έργα υποδομής. Ο κόσμος όμως είναι έξαλλος αφού βλάβες και απεργίες έχουν ακυρώσει αμέτρητα ταξίδια και δρομολόγια. Κάθε δύο Σαββατοκύριακα στην Ιταλία ουσιαστικά μπλοκάρει ο σιδηρόδρομος.
Ο εκσυγχρονισμός της υποδομής δεν είναι άμεσος και οι βραχυπρόθεσμες επιπτώσεις των έργων συντήρησης και αναβάθμισης, όπως οι καθυστερήσεις και οι απεργίες, συνεχίζουν να αποτελούν μεγάλο πρόβλημα για τους καθημερινούς επιβάτες.
Η ελπίδα των Αρχών είναι πως, με τη βελτίωση του δικτύου και την αύξηση της αξιοπιστίας των γραμμών, το ποσοστό ακρίβειας των δρομολογίων θα αυξηθεί σημαντικά τα επόμενα χρόνια. Ο επικεφαλής της Trenitalia, Luigi Corradi, ανέφερε στην ιταλική Βουλή πως αναμένει βελτιώσεις στο δίκτυο από το 2025.
Η Rete Ferroviaria Italiana (RFI) αναμένεται να επενδύσει 9 δισεκατομμύρια ευρώ σε έργα υποδομής, που θα δημιουργήσουν οικονομική αξία ύψους 6 δισεκατομμυρίων ευρώ και θα συμβάλουν στη δημιουργία 81.000 θέσεων εργασίας.
Οι αλλαγές περιλαμβάνουν την αντικατάσταση παλαιών τρένων με 46 νέα Frecciarossa 1000, γεγονός που αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά τις υπηρεσίες της γραμμής υψηλών ταχυτήτων. Ταυτόχρονα, προβλέπονται έργα ηλεκτροκίνησης, με στόχο το 90% του δικτύου να ηλεκτροδοτηθεί μέχρι το 2032 (σήμερα το ποσοστό είναι μόλις 73%).
Οι απεργίες όμως στους ιταλικούς σιδηροδρόμους συνεχίζονται και επιδεινώνουν το πρόβλημα. Διεξάγονται κυρίως λόγω διεκδικήσεων των συνδικάτων για καλύτερες συνθήκες εργασίας, αυξημένες αποδοχές και βελτίωση των υπηρεσιών στον δημόσιο τομέα των μεταφορών. Τα αιτήματα των εργαζομένων σχετίζονται τόσο με την ασφάλεια και την ποιότητα των υπηρεσιών όσο και με θέματα προσωπικού, καθώς οι συνθήκες στον κλάδο συχνά χαρακτηρίζονται από υπερβολικό φόρτο εργασίας, έλλειψη προσωπικού και ανεπαρκή υποστήριξη για την αντιμετώπιση των τεχνικών προβλημάτων.
Οι απεργίες αυτές, αν και είναι πηγή ταλαιπωρίας για το κοινό, αντανακλούν τα μακροχρόνια προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος των σιδηροδρόμων στην Ιταλία. Για την ώρα δυσεπίλυτα…