Είχαν συνηθίσει τους επενδυτές, τους πελάτες και τα στελέχη τους να μεσουρανούν. Το τελευταίο διάστημα όμως μια σειρά από προκλήσεις τις έχει φέρει σε δύσκολη θέση απέναντι στον αμείλικτο ανταγωνισμό, ο οποίος κινείται συνεχώς με ξέφρενους ρυθμούς απειλώντας να τους πάρει το «στέμμα».
Ο λόγος για μεγάλες εταιρείες οι οποίες αντιμετωπίζουν σήμερα μεγάλα προβλήματα, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τον όμιλο Volkswagen, την Boeing και την Intel.
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έχει βρεθεί αντιμέτωπη με μεγάλο παραγωγικό πλεόνασμα και τεράστιο ανταγωνισμό από την Κίνα.
Η αμερικανική εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών καλείται να αντιμετωπίσει χρόνια προβλήματα στην παραγωγή, βλάβες καινούργιων αεροσκαφών και έρευνες για δυστυχήματα. Και η αμερικανική εταιρεία κατασκευής επεξεργαστών που κάποτε μεσουρανούσε στην αγορά έχοντας ηγετική θέση, τώρα έχει μείνει πίσω στην κούρσα της τεχνητής νοημοσύνης και τρέχει να προλάβει τον ανταγωνισμό.
Η ανηφόρα της Volkswagen.
Η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο και η μεγαλύτερη της Ευρώπης, η Volkswagen, εξετάζει για πρώτη φορά στην ιστορία της να κλείσει εργοστάσια στη Γερμανία καθώς υπολογίζει την πλεονάζουσα παραγωγή της εκεί σε 500.000 οχήματα τον χρόνο.
Επίσης εξετάζει δεκάδες χιλιάδες περικοπές στις θέσεις εργασίας, επαναδιαπραγματεύσεις συλλογικών συμβάσεων και μειώσεις 10% σε όσους μείνουν.
Με τις διαπραγματεύσεις μεταξύ της VW και των εργαζομένων να συνεχίζονται, η εταιρεία έχει κάνει πρόταση που θα μπορούσε να αποφύγει το κλείσιμο εργοστασίων στη Γερμανία. Η VW προτείνει μείωση μισθών κατά 10% και αναθεωρημένο σύστημα μπόνους, όμως οι προοπτικές εξακολουθούν να παραμένουν αβέβαιες.
Μεγάλη πρόκληση για την εταιρεία είναι η ολοένα και πιο έντονη παρουσία του ανταγωνισμού από την Κίνα, με φθηνότερα ηλεκτρικά οχήματα. Αυτό έρχεται να προστεθεί στη μείωση των πωλήσεων στην Ευρώπη, τις ΗΠΑ και την Ασία περιλαμβανομένης και της Κίνας, λόγω γενικότερης κρίσης στην αγορά οχημάτων.
Εάν η Volkswagen τελικά κλείσει εργοστάσια,
η κίνηση αυτή μπορεί να οδηγήσει σε μαζικές απεργίες.
Μεταξύ άλλων η Volkswagen καλείται να προχωρήσει ταχέως σε μετάβαση προς πιο πράσινες μορφές ενέργειας την ώρα που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει επιβάλει πολύ αυστηρούς κανόνες για τις εκπομπές ρύπων.
Οι κανόνες αυτοί έχουν κάνει ακόμη πιο υψηλό το κόστος της κατασκευής αυτοκινήτων με παραδοσιακούς κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Ο οικονομικός διευθυντής της Volkswagen, Αρνο Αντλιτζ, έχει προειδοποιήσει τους εργαζομένους ότι η βασική μάρκα του ομίλου, VW, η οποία αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων όλου του γκρουπ, έχει ένα ή το πολύ δύο χρόνια – όπως είχε αναφέρει τότε– για να μειώσει τις δαπάνες και να προσαρμόσει την παραγωγή ώστε να ταιριάζει με τη ζήτηση.
Η προσγείωση της Boeing.
Η Boeing βλέπει να χάνει έδαφος από τη μεγάλη ανταγωνίστρια, την ευρωπαϊκή Airbus, καθώς συσσωρευμένες προκλήσεις πολλών ετών ήλθαν να πλήξουν την εταιρεία όλες μαζί.
Παρά τα προβλήματα στην παραγωγή και την απεργία των εργαζομένων που πήραν μισθολογικές αυξήσεις 38% στην τετραετία έπειτα από απεργία 53 ημερών με τεράστιο κόστος και καθυστερήσεις στις παραδόσεις για την εταιρεία, η Boeing προχώρησε στην άντληση περίπου 21 δισ. δολαρίων από πώληση μετοχών.
Ηταν μία από τις μεγαλύτερες που έχουν γίνει ποτέ από εισηγμένη εταιρεία, για να βρει ρευστότητα και να αποφύγει τυχόν υποβάθμιση της πιστοληπτικής της αξιολόγησης κάτω από το επενδυτικό όριο (investment grade).
Η εισροή κεφαλαίων βοηθά τα σχέδια του νέου διευθύνοντος συμβούλου Κέλι Ορτμπεργκ για ανάκαμψη αφού ο ισολογισμός της Boeing είχε επιβαρυνθεί από χρόνια αναταραχών στην αγορά και από τις επιπτώσεις της απεργίας των εργαζομένων.
Τα προβλήματα άρχισαν να γιγαντώνονται τον Ιανουάριο του 2024,
όταν κομμάτι της ατράκτου που τοποθετείται για να σφραγίσει άνοιγμα πόρτας (door plug) έφυγε στον αέρα από πτήση της Alaska Airlines, επειδή εργαζόμενοι στη Boeing δεν είχαν αντικαταστήσει τις βίδες που το κρατούσαν στη θέση του.
Τον Ιούλιο η εταιρεία παραδέχτηκε ενοχή σε κατηγορίες ότι παραπλάνησε τις εποπτικές Αρχές πριν να συμβούν δύο πτώσεις αεροσκαφών της 737 ΜΑΧ, το 2028 και το 2019, με εκατοντάδες νεκρούς.
Επίσης το διαστημόπλοιό της Starliner
βλέπει το μέλλον να είναι αβέβαιο λόγω τεχνικών προβλημάτων που έχουν κάνει δύο αστροναύτες να έχουν μείνει στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.
Ο Ορτμπεργκ ανέλαβε καθήκοντα έπειτα από όλα αυτά τα συμβάντα για να προσπαθήσει να κάνει ξανά την ιστορική εταιρεία να απογειωθεί.
Ηλεκτροσόκ για την Intel.
Υστερα από πολλά χρόνια κυριαρχίας στην αγορά μικροτσίπ και ειδικά επεξεργαστών για πάσης φύσεως υπολογιστές, η Intel βλέπει τώρα τους επενδυτές να στρέφονται σε ανταγωνιστές και την ίδια να χάνει τη μισή της κεφαλαιοποίηση.
Πλέον η χρηματιστηριακή αξία της διαμορφώνεται στα επίπεδα των 100 δισ. δολαρίων, τη στιγμή που αυτή της κάποτε πολύ μικρότερής της Nvidia έχει φτάσει ούτε λίγο ούτε πολύ κοντά στα 3,5 τρισ. δολάρια.
Για την Intel τώρα έχουν ενδιαφερθεί για ντιλ ή για στήριξη διάφοροι ανταγωνιστές και επενδυτικά κεφάλαια, από την Qualcomm μέχρι την Apollo Global Management.
Το 2022 και έπειτα από χρόνια κυριαρχίας που χανόταν σταδιακά, η Intel ξεκίνησε το 2022 προσπάθεια να μειώσει τα κόστη. Τότε η προσπάθεια συνέπεσε με τη μεγάλη ανάπτυξης στην παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη (generative AI) και ο ανταγωνισμός αυξήθηκε σημαντικά. Τελικά η εταιρεία έκανε περικοπές ύψους 10 δισ. δολαρίων και μείωσε τις θέσεις εργασίας κατά 15.000.
Μεγάλοι ανταγωνιστές
είναι εκτός από την Nvidia και την AMD, εταιρείες όπως η Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSMC) και η Samsung Electronics. Η TSMC είναι η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία μικροτσίπ στον κόσμο με βάση την κεφαλαιοποίηση μετά την Nvidia.