Δωρεάν παιδιατρικές επισκέψεις για 500.000 παιδιά, την ίδρυση οκτώ πανεπιστημιακών Κέντρων Υγείας ανά τη χώρα αλλά και αύξηση των προσωπικών γιατρών ώστε να καλυφθεί έως το τέλος του 2025 τουλάχιστον το 75% του ενήλικου πληθυσμού φέρνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας.
Είναι εντούτοις αδιαμφισβήτητο πως ο θεσμός του προσωπικού γιατρού έχει περάσει από 40 κύματα, χωρίς να έχει επιτευχθεί η καθιέρωσή του ως βασικού πυλώνα της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ).
Μαύρες τρύπες
Συνεπώς και, υπό το πρίσμα αυτό, το υπουργείο Υγείας με τον νέο αυτόν νόμο ανανεώνει το (χαμένο σε αρκετά σημεία) στοίχημα.
Και αυτό διότι στην πρώτη φάση εφαρμογής του τα προσφερόμενα κίνητρα δεν αποτιμήθηκαν από τους ιδιώτες γιατρούς ως δελεαστικά ώστε να ενταχθούν στον θεσμό με αποτέλεσμα να προκύπτουν γεωγραφικά κενά στις προσφερόμενες υπηρεσίες προς του πολίτες. ]
Μάλιστα, στην Αττική και στην Κεντρική Μακεδονία εντοπίζονται και οι μεγαλύτερες «μαύρες τρύπες», με το σχετικό σχέδιο να θέλει το άμεσο άνοιγμα 1.200 επιπλέον θέσεων.
Οικονομικό κίνητρο
Είναι ενδεικτικό ότι στο σύστημα σήμερα είναι εγγεγραμμένοι 3.557 γιατροί, εκ των οποίων οι έξι στους δέκα υπηρετούν στο Δημόσιο. Εξ ου και στη δεύτερη αυτή φάση, που όπως όλα δείχνουν ξεκινά αμέσως μετά τη σημερινή ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου, άμεσος στόχος είναι να δημιουργηθεί το πλαίσιο ώστε να αυξηθεί το απαραίτητο ιατρικό δυναμικό.
Ο μετασχηματισμός της υπηρεσίας υπαίθρου (του γνωστού δηλαδή «αγροτικού») σε υποχρεωτικό θεσμό προσωπικού γιατρού αναμένεται να βοηθήσει προς την κατεύθυνση αυτή. Παράλληλα όμως προβλέπεται και ισχυρό οικονομικό κίνητρο (40.000 μεικτά, πέραν των αποδοχών) για εκείνους τους ειδικευόμενους που θα επιλέξουν ως ειδικότητα την Παθολογία και τη Γενική Ιατρική, παρέχοντας όμως υποχρεωτικά κατά την εκπαίδευσή τους υπηρεσίες προσωπικού γιατρού.
Εντονη κριτική
Δεδομένου ωστόσο πως με τον τρόπο αυτόν εντάσσονται στον θεσμό απόφοιτοι της Ιατρικής Σχολής ή ειδικευόμενοι και συνεπώς νέοι επιστήμονες χωρίς την απαραίτητη εκπαίδευση και εμπειρία, η μεταρρύθμιση αυτή έχει ήδη δεχτεί έντονη κριτική τόσο από τους εκπροσώπους της ΠΦΥ όσο και από την αντιπολίτευση, επιμένοντας πως με τον τρόπο αυτόν δημιουργούνται ασθενείς «δεύτερης» και «τρίτης» κατηγορίας.
Ο νομοθέτης όμως εντάσσει δυναμικά και τον ιδιωτικό τομέα, με τη διαφορά πως στη δεύτερη αυτή φάση τη δαπάνη θα την καλύπτει – εφόσον το επιλέξει – ο ίδιος ο πολίτης έπειτα από συμφωνία με τον γιατρό του.
Μάλιστα, στο πλαίσιο αυτό, προβλέπεται ακόμη και σε συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ γιατρούς να έχουν το δικαίωμα να παρέχουν υπηρεσίες προσωπικού γιατρού ως ιδιώτες, με το ανώτατο όριο του επιπρόσθετου πληθυσμού που δύναται να εγγραφεί σε αυτούς να μην υπερβαίνει τους 500.
Ωφελούμενοι
Εν τω μεταξύ, στο ίδιο νομοσχέδιο έχει ενταχθεί και τροπολογία που ρυθμίζει τις λεπτομέρειες για τα πολυαναμενόμενα (δεδομένου πως οι σχετικές εξαγγελίες είχαν γίνει από τον περασμένο Μάρτιο) δωρεάν απογευματινά χειρουργεία.
Σύμφωνα με αυτήν ωφελούμενοι θα είναι ασθενείς που περιμένουν τέσσερις και πλέον μήνες, όπως προκύπτει από την Ενιαία Λίστα Χειρουργείων, σε μία προσπάθεια να αποσυμφορηθούν οι αναμονές στο ΕΣΥ για επέμβαση.
Μια σημαντική λεπτομέρεια, δε, είναι πως σύμφωνα με την ίδια ρύθμιση, οι φορείς υλοποίησης (δηλαδή τα δημόσια νοσοκομεία) δύνανται να συμβάλλονται και με ιδιωτικές δομές διενέργειας χειρουργικών πράξεων (π.χ. νοσοκομεία ή Μονάδες Ημερήσιας Νοσηλείας), προκειμένου να υλοποιούνται με ταχείς ρυθμούς «δημοφιλείς» χειρουργικές πράξεις, όπως είναι η επέμβαση καταρράκτη.