Από το καλοκαίρι του 2025 θα τεθούν σταδιακά σε λειτουργία στην Αθήνα 1.388 κάμερες τροχαίας αστυνόμευσης και ασφάλειας των πολιτών, που θα λειτουργούν όλο το 24ωρο και θα βεβαιώνουν ψηφιακά τις παραβάσεις.
Το σύστημα των καμερών θα αναλάβει με τη μέθοδο της παραχώρησης ιδιώτης ανάδοχος, ο οποίος πέραν της εγκατάστασής του θα έχει την ευθύνη για τη λειτουργία και τη συντήρησή του για διάστημα 10 χρόνων.
Το κυβερνητικό σχέδιο για την εγκατάσταση και λειτουργία καμερών-τροχονόμων στην πρωτεύουσα παρουσίασαν χθες οι υπουργοί Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου και ο περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς.
Οι κλήσεις θα βεβαιώνονται από την Τροχαία και θα αποστέλλονται στις θυρίδες των πολιτών στο gov.gr, ενώ ψηφιακά θα μπορεί να γίνεται και η πληρωμή τους, όπως και η υποβολή τυχόν ενστάσεων.
Ειδικότερα, βάσει του σχεδίου που ανακοινώθηκε χθες, 388 υπερσύγχρονες κάμερες θα παρακολουθούν τις παραβιάσεις του ερυθρού σηματοδότη, με στόχο τη δραστική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και των συνεπειών τους. Τις κάμερες αυτές θα προμηθευτεί η Περιφέρεια Αττικής με σύμβαση που υπογράφηκε ήδη πριν από λίγες ημέρες.
Κεντρικός server
Η κυβέρνηση θα προσθέσει άλλες 1.000 κάμερες στην Αθήνα, σε σημεία που υπέδειξε η ΕΛ.ΑΣ. Με τη συνεργασία των υπουργείων Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Προστασίας του Πολίτη, το υλικό καταγραφής των καμερών θα αποστέλλεται αυτομάτως σε κεντρικό server διαχείρισης των παραβάσεων, ενώ για να τηρείται η προστασία των προσωπικών δεδομένων θα καταγράφεται μόνο το πίσω μέρος του οχήματος, ώστε να μη διακρίνονται οι επιβαίνοντες σε αυτό.
Πρόσβαση στον server θα έχει μόνο η Ελληνική Αστυνομία, επιβάλλοντας τις προβλεπόμενες ποινές στους παραβάτες, σύμφωνα με όσα ορίζει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ).
«Φιλοδοξούμε να λειτουργήσει προληπτικά, να αποτρέπει παραβάσεις, να ενημερώνει για άμεσες παρεμβάσεις και να είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για τη διαλεύκανση δύσκολων υποθέσεων» είπε ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, που συντόνισε την παρουσίαση.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας ανέφερε ότι «η κυβέρνηση διαμορφώνει ένα νέο πλαίσιο τροχαίας αστυνόμευσης, δρομολογώντας την ψηφιακή καταγραφή των παραβάσεων και την αποτελεσματική είσπραξη των προστίμων».
Η ανάπτυξη του δικτύου των καμερών θα γίνει με διαγωνισμό παραχώρησης, ενώ θα συμπληρωθεί με τη δημιουργία ενός ενιαίου πληροφοριακού συστήματος, τη διαχείριση του οποίου θα αναλάβει ένας υφιστάμενος φορέας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η Υπηρεσία Οδικών Τελών – Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών.
«Η Ελληνική Αστυνομία εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα έχει εκπονήσει σχέδιο εγκατάστασης καμερών σε όλο το λεκανοπέδιο της Αττικής, ενώ ταυτόχρονα εκπονείται σχέδιο για τοποθέτηση καμερών και στη Θεσσαλονίκη» είπε από την πλευρά του ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.
Τα κριτήρια
Τα κριτήρια τοποθέτησης των καμερών, όπως ο ίδιος εξήγησε, θα είναι δύο:
- Το πρώτο αφορά την κυκλοφορία των οχημάτων και την καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας στην Αττική μέσω πληροφοριών που θα δίνουν οι κάμερες στο αντίστοιχο κέντρο της ΕΛ.ΑΣ.
- Το δεύτερο είναι η τοποθέτηση των καμερών σε κρίσιμα σημεία για να εντοπίζονται εγκληματικές πράξεις και να διευκολύνεται η διαλεύκανσή τους.
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου ανακοίνωσε ότι το νέο σύστημα θα ισχύσει από το καλοκαίρι του 2025 και «στόχος είναι όταν γίνεται μια παράβαση να πηγαίνει άμεσα στον παραβάτη».