Ήταν μία από τις κρυμμένες εκπλήξεις στο πρόγραμμα του Μουσικού Φεστιβάλ Σύρου,το οποίο διοργανώθηκε 19 – 24 Νοεμβρίου, υπό την καλιτεχνική διεύθυνση του Asi Matathias και της Tosca Opdam: η συμμετοχή του παγκόσμιας φήμης σολίστ βιολιού και βιόλας, του αμερικανοϊσραηλινού Πίνχας Ζούκερμαν (Pinchas Zukerman).
Με μια καριέρα που περιλαμβάνει πέντε δεκαετίες, αποτελεί έναν από τους πιο περιζήτητους και ευέλικτους μουσικούς της σημερινής εποχής – ως σολίστ, διευθυντής ορχήστρας και μουσικός δωματίου.
Είναι γνωστός για τον εκφραστικό λυρισμό της ερμηνείας, τη μοναδική ομορφιά του τόνου του και την άψογη μουσικότητά του, που ακούγεται σε όλη τη δισκογραφία του με πάνω από 100 άλμπουμ, για τα οποία κέρδισε δύο βραβεία Grammy και 21 υποψηφιότητες. Πρόεδρος του Προγράμματος Εκτέλεσης Pinchas Zukerman στο Manhattan School of Music για περισσότερα από 25 χρόνια, συνεχίζει επίσης αυτή την περίοδο ως Εκπαιδευτικός Συνεργάτης της Συμφωνικής Ορχήστρας του Ντάλας. Για τη συμμετοχή του στην εβδομάδα μουσικής δωματίου όπου επίσης συμμετείχαν ως βιρτουόζοι οι Matathias kai Opdam, αλλά και η Αμάντα Φορσάιθ, ο Γκάμπριελ Σβάμπε, η Μαρίγια Πάβλοβιτς κ.ά- , που πραγματοποιείται κάθε χρόνο στην Ερμούπολη, μίλησε στα «ΝΕΑ».
Mε ποιον τρόπο μία κλασική σύνθεση ακούγεται δαιφορετική από ερμηνεία σε ερμηνεία; Και πού δίνετε εσείς έμφαση όταν ερμηνεύετε;
Εξαρτάται κάθε φορά από το ταλέντο του εκάστοτε μουσικού. Ευτυχώς στη Σύρο έρχονται πολλά ταλέντα, οπότε είμαστε ελεύθεροι να ταξιδέψουμε τα συναισθήματά μας όπου μάς πάει η φαντασία.
Ποια είναι η βασική αρχή που θέλετε να ακολουθούν οι νεότεροι μουσικοι όταν εκτελούν τις κλασικές συνθέσεις;
Θα έλεγα ότι σε γενικές γραμμές οφείλουν να ακολουθούν τις οδηγίες που αφήνει ο συνθέτης στην παρτιτούρα. Από εκεί κι έπειτα ο αρμονικός ήχος και οι όμορφες «επιτονήσεις» είναι σίγουρα σημαντικά στοιχεία.
Πιστεύετε σε αυτό που λέμε «μαθήματα ζωής» ή στα «ερεθίσματα» που οι δάσκαλοι δίνουν στους μαθητές;
Πιστεύω σίγουρα στα ερεθίσματα. Και οτιδήποτε σου προσφέρει ο δάσκαλος γίνεται μάθημα ζωής από μόνο του. Γι’ αυτό και το masterclass στη Σύρο αφορούσε όλα όσα χρειάζεται ένας μαθητής. Αν μπορώ να μεταδώσω όσα έμαθα εγώ από τους μέντορές μου και να τα δώσω στην επόμενη γενιά, είναι κάτι που με χαροποιεί.
Ποια θα λέγατε ότι είναι η κρυμμένη «μαγεία» πίσω από τα έργα για πιάνο των Τσαϊκόφσκι και Σούμαν που ερμηνεύσατε στο Φεστιβάλ;
Μαζί με τη λαϊκή και δημοφιλή μουσική της εποχής μας πρέπει να είμαστε βέβαιοι ότι οι μεγάλοι δάσκαλοι δεν θα ξεχαστούν. Και ότι θα θυμόμαστε όσα μας άφησαν ως παρακαταθήκη. Η ευφορία, ο ενθουσιασμός και η πυκνότητα της ρομαντικής μουσικής. Αυτό είναι το μυστικό των έργων.