Η πρώτη μεγάλη απεργιακή κινητοποίηση στη Volkswagen ξεκίνησε χθες.
Οι εργαζόμενοι και το συνδικάτο μετάλλου IG Metall αντιδρούν στις απειλούμενες μαζικές απολύσεις με το κλείσιμο μονάδων παραγωγής του γερμανικού κολοσσού και προειδοποιούν τη διοίκηση για τη «σκληρότερη αντιπαράθεση» στην ιστορία της Volkswagen.
Χθες έγινε η αρχή των απεργιακών κινητοποιήσεων. Από τις 9 το πρωί σταμάτησε η παραγωγή σε δέκα εργοστάσια της Volkswagen, από το Βόλφσμπουργκ και το Αννόβερο στη Βόρεια Γερμανία, μέχρι το Κάσελ στην Κεντρική και το Κέμνιτς στην Ανατολική Γερμανία.
Στην κινητοποίηση συμμετείχαν δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι.
Οι δίωρες στάσεις εργασίας επαναλαμβάνονται σε κάθε βάρδια. Προς το παρόν είναι «προειδοποιητικές» κινητοποιήσεις του συνδικάτου IG Metall.
Οι εργαζόμενοι ζητούν τη διατήρηση όλων των μονάδων παραγωγής και την επαναφορά της εγγύησης των θέσεων εργασίας, που ίσχυε για πάνω από 30 χρόνια στη Volkswagen.
Ως αντιστάθμισμα, οι εργαζόμενοι παραιτούνται από τις αυξήσεις που διασφάλισε πρόσφατα το συνδικάτο IG Metall για την αυτοκινητοβιομηχανία στη Γερμανία.
Η διοίκηση της Volkswagen, ωστόσο, απαιτεί μείωση μισθών κατά 10% και δεν αποκλείει το κλείσιμο εργοστασίων και μαζικές απολύσεις στις μονάδες που σχεδιάσει να κλείσει.
Η διαπραγμάτευση για την υπογραφή σύμβασης εργασίας για τους περίπου 120.000 εργαζομένους της Volkswagen στη Γερμανία έληξε την περασμένη Πέμπτη, χωρίς αποτέλεσμα.
Θα ακολουθήσει νέος γύρος διαπραγματεύσεων σε μία εβδομάδα.
«Εάν η διοίκηση επιμείνει στις μαξιμαλιστικές θέσεις της», προειδοποίησε ο επικεφαλής της διαπραγματευτικής ομάδας του συνδικάτου, Τόρστεν Γκρέγκερ, οι κινητοποιήσεις θα εξελιχθούν, «αν χρειαστεί, σε μία από τις σκληρότερες αντιπαραθέσεις που είδε η Volkswagen».
Αυτό σημαίνει απεργιακός αγώνας διαρκείας στη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης.
Από την απεργία δεν πλήττονται άλλες εταιρείες που ανήκουν στον όμιλο της Volkswagen όπως οι Audi, Skoda, Seat, Lamborghini κ.ά.
Ωστόσο, η μητρική εταιρεία Volkswagen αντιμετωπίζει από καιρό σοβαρά προβλήματα διάθεσης των αυτοκινήτων, που επιδεινώθηκαν κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους.
Αφορούν κυρίως την αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, η οποία παρουσιάζει μεγάλη στασιμότητα μετά την κατάργηση της κρατικής πριμοδότησης της ηλεκτροκίνησης στο τέλος του προηγούμενου έτους.
Τον περασμένο Σεπτέμβριο η διοίκηση της Volkswagen ανακοίνωσε τη λήψη δραστικών μέτρων για την αντιμετώπιση της κρίσης – μεταξύ άλλων τον τερματισμό της εγγύησης των θέσεων εργασίας, που ίσχυε από τη δεκαετία του 1990 στην αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης.
Από τα δέκα γερμανικά εργοστάσια της VW, τα έξι βρίσκονται στην Κάτω Σαξονία, με το κεντρικό στο Βόλφσμπουργκ με περισσότερους από 60.000 απασχολούμενους.
Το κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας κατέχει το 20% των δικαιωμάτων ψήφου στη VW και έχει μια μειοψηφία που εμποδίζει τις σημαντικές αποφάσεις.
Η πρόεδρος των εργοστασιακών συμβουλίων Ντανιέλα Καβάλο ζήτησε από τους βασικούς μετόχους να αναλάβουν μεγαλύτερο βάρος για την αντιμετώπιση της κρίσης.
«Περιμένουμε από όλους να αναλάβουν το μερίδιό τους», είπε η Καβάλο στη συγκέντρωση των εργαζομένων στο Βόλφσμπουργκ.
Εξήρε τη στάση του κυβέρνησης της Κάτω Σαξονίας που είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος της Volkswagen και όπως ανακοίνωσε ο τοπικός πρωθυπουργός, Στέφαν Βάιλ, παραιτείται από τα μερίσματά του.
«Τη στάση αυτή περιμένω και από τους άλλους μεγάλους μετόχους», είπε η Καβάλο.
O θυμός
Η ομοσπονδιακή πρόεδρος του πανίσχυρου συνδικάτου IG Metall, Κριστίνε Μπένερ, έχει πλήρη κατανόηση για τον θυμό των εργαζομένων στη Volkswagen με τη διοίκηση που επιμένει σε απολύσεις, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ολιβερ Μπλούμε, είναι ο πιο ακριβοπληρωμένος μάνατζερ των εισηγμένων επιχειρήσεων στο χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης.
«Αυτό που λείπει είναι οι προτάσεις της διοίκησης για την κρίση στην εταιρεία», έλεγε πρόσφατα η Μπένερ, «αν το Διοικητικό Συμβούλιο θέλει περικοπές μισθών, μπορεί να δώσει το ίδιο το καλό παράδειγμα».