Η Ευρώπη θα ήθελε να δει να δημιουργείται το δικό της αντίπαλο δέος στη διαδικτυακή μηχανή αναζήτησης Google Search και βασίζει τώρα τις ελπίδες της για αυτό στις νεοφυείς εταιρείες Ecosia και Qwant.

Η Ecosia αποτελεί μη κερδοσκοπική εταιρεία από τη Γερμανία που αναπτύσσει ήδη την ομώνυμη μηχανή αναζήτησης.

Η Qwant είναι μηχανή αναζήτησης με έδρα τη Γαλλία, η οποία δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην προστασία της ιδιωτικότητας των χρηστών.

Πρόσφατα οι δύο αυτές εταιρείες αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους για να μειωθεί η εξάρτηση των ευρωπαίων χρηστών από τους αμερικανικούς κολοσσούς «Big Tech» – και ειδικά από την Google αλλά και τη Microsoft που έχει τη μηχανή αναζήτησης Bing.

Προώθηση καινοτομίας

Οι δυο τους ελπίζουν ότι με τη συνεργασία θα συμβάλουν στην προώθηση της καινοτομίας στις μηχανές αναζήτησής τους – συμπεριλαμβανομένης και της ανάπτυξης τεχνολογίας γύρω από τη γενετική τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ).

Αυτή τη στιγμή κύριος στόχος είναι η μείωση της εξάρτησης των ευρωπαίων – και όχι μόνο – χρηστών από τα αποκαλούμενα ευρετήρια αναζήτησης (search indexes) που παρέχονται από τους τεχνολογικούς γίγαντες Microsoft (Bing) και Google.

Η Ecosia και η Qwant

βασίζονται επί του παρόντος σε δεδομένα αναζήτησης της μηχανής αναζήτησης Bing, ενώ η Ecosia αντλεί επίσης πληροφορίες και από αποτελέσματα αναζήτησης της Google.

Οι δύο ευρωπαϊκές εταιρείες δεν αναμένεται ότι θα σταματήσουν να χρησιμοποιούν εντελώς δεδομένα από τους αμερικανικούς τεχνολογικούς γίγαντες. Ωστόσο στοχεύουν στη διαφοροποίηση της βασικής τεχνολογίας που υποστηρίζει τις υπηρεσίες τους, δημιουργώντας το δικό τους ευρετήριο, δείχνουν στοιχεία από τον ιστότοπο Tech Crunch.

Τόσο η Ecosia όσο και η Qwant είναι επίσης ανοιχτές στη συμμετοχή και άλλων ευρωπαϊκών εταιρειών σε μια προσπάθεια να ενισχύσουν ακόμα περισσότερο το δυναμικό τους.

Υπηρεσίες τεχνητής νοημοσύνης

Επίσης θέλουν να αναπτύξουν ταχύτερα και υπηρεσίες τεχνητής νοημοσύνης που θα χρησιμοποιούνται στις αναζητήσεις δεδομένων.

Η Ecosia και η Qwant πρόκειται να λανσάρουν σύντομα τη μηχανή αναζήτησής τους, με την ονομασία European Search Perspective (EUSP). Στην αγορά της Γαλλίας θα κάνει την εμφάνισή της στις αρχές του 2025, με τη Γερμανία να ακολουθεί αργότερα μέσα στο έτος.

 

Τα μερίδια.

Το 90% των Ευρωπαίων που αναζητά πληροφορίες στο Διαδίκτυο βασίζεται στο Google Search για να βρει αυτό που ψάχνει.

Περίπου το 5% χρησιμοποιεί τη μηχανή Bing της Microsoft, η οποία είναι εύκολα προσβάσιμη σε πολλούς νέους υπολογιστές με προεγκατεστημένο το λειτουργικό Windows της εταιρείας.

Αυτό σημαίνει πως όταν ένας χρήστης πληκτρολογεί κάτι στο πεδίο αναζήτησης οι πληροφορίες αυτές αποστέλλονται απευθείας στις αμερικανικές εταιρείες, οι οποίες χρησιμοποιούν και κατηγοριοποιούν την πληροφορία όπως θέλουν εκείνες.

Εκτός από την εξάρτηση στην τεχνολογία των ΗΠΑ για την αναζήτηση αποτελεσμάτων στο Διαδίκτυο, υπάρχει και το θέμα του κόστους.

Ακριβή πρόσβαση

Αμερικανικές τεχνολογικές εταιρείες έχουν κάνει πιο ακριβή την πρόσβαση στις υποδομές αναζήτησης δεδομένων που έχουν δημιουργήσει, σύμφωνα με πληροφορίες από την εκδοτικό οργανισμό The Register που επικαλείται η Deutsche Welle.

Επιπλέον, με τον Ντόναλντ Τραμπ να ετοιμάζεται να αναλάβει καθήκοντα προέδρου των ΗΠΑ από τις 20 Ιανουαρίου 2025, υπάρχει ανησυχία σε ευρωπαϊκούς κύκλους για τη στάση που ο ίδιος θα κρατήσει απέναντι στον τεχνολογικό κλάδο της ΕΕ.

Αρχικός στόχος.  

Ο διευθύνων σύμβουλος της Ecosia, Κρίστιαν Κρολ, έχει βάλει σαν στόχο να προσελκύσει έως το 2030 το 10% της επισκεψιμότητας αναζήτησης στην Ευρώπη. «Νομίζω ότι υπάρχει αυξημένος φόβος πως ο μελλοντικός πρόεδρος των ΗΠΑ θα κάνει πράγματα που σε εμάς ως Ευρωπαίους δεν μας αρέσουν πολύ» είπε ο Κρολ μιλώντας στην Deutsche Welle. «Εμείς, ως ευρωπαϊκή κοινότητα, πρέπει απλώς να διασφαλίσουμε ότι κανένας δεν μπορεί να μας εκβιάσει» προσέθεσε.