Ρεκόρ καταβολής για τα τέλη κυκλοφορίας καταγράφει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων στα κρατικά ταμεία καθώς έχει γίνει αντιληπτό από εκατομμύρια ιδιοκτήτες οχημάτων ότι φέτος το υπουργείο Οικονομικών το εννοεί όταν λέει ότι δεν θα δώσει παράταση στην καταληκτική ημερομηνία εμπρόθεσμης καταβολής τους.
Ωστόσο, αρκετοί είναι εκείνοι που περιμένουν έστω και την τελευταία στιγμή να δοθεί μία ολιγοήμερη παράταση για να προλάβουν να τα πληρώσουν και να μην χρειαστεί να επιβαρυνθούν με πρόστιμα και προσαυξήσεις.
Τα πρόστιμα δεν δείχνουν παράταση
Όμως, όπως αναφέρει στον ΟΤ ανώτερος παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών, με τις αλλαγές στον τρόπο πληρωμής και στα πρόστιμα που καθιερώθηκαν από εφέτος, δεν τίθεται θέμα να δοθεί παράταση γιατί πολύ απλά όποιος δεν θέλει να πληρώσει έως την Τρίτη 31 Δεκεμβρίου 2024 και το πράξει εντός του Ιανουαρίου αντί να πληρώσει πρόστιμο το 100% των υφιστάμενων τελών όπως ίσχυε μέχρι πέρυσι, θα καταβάλει το 25%. Αν πάλι δεν μπορεί ούτε εντός του Ιανουαρίου να πληρώσει τα τέλη τότε έχει τη δυνατότητα να το πράξει εντός Φεβρουαρίου με το πρόστιμο να ανέρχεται στο 50% των τελών, ενώ από τον Μάρτιο και μετά η εκπρόθεσμη καταβολή επιβαρύνεται με το διπλάσιο των τελών κυκλοφορίας.
Πάντως, χιλιάδες είναι οι ιδιοκτήτες οι οποίοι προγραμματίζουν να καταθέσουν ηλεκτρονικά πινακίδες για τα οχήματά τους οι οποίοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι μπορούν να το πράξουν έως τις 31 Δεκεμβρίου 2024 μέσω της πλατφόρμας myCar. Διαφορετικά, αν προχωρήσουν στη διαδικασία με το νέο έτος, θα πρέπει πριν καταθέσουν τις πινακίδες να έχουν καταβάλει τα νέα τέλη κυκλοφορίας με προσαυξήσεις στην περίπτωση φυσικά που δεν τα πληρώσουν έως το τέλος του έτους.
Πολλοί είναι εκείνοι που καταθέτουν πινακίδες, δηλαδή θέτουν το όχημα τους σε ακινησία, προκειμένου στη συνέχεια να περιμένουν να ανοίξει η εφαρμογή MyCar για τα τέλη με το μήνα και να θέσουν και πάλι σε κυκλοφορία τα οχήματά τους χωρίς να χρειαστεί να καταβάλουν το σύνολο των τελών αλλά αναλογία αυτών με βάση τους μήνες που θέλουν να τα χρησιμοποιήσουν εντός του 2025.
Συνήθως η απόφαση για τα τέλη κυκλοφορίας με το μήνα λαμβάνεται από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών πριν τις γιορτές του Πάσχα, που για το 2025 η κορύφωση είναι την Κυριακή 20 Απριλίου. Κατά συνέπεια, αν κάποιος μπορεί να θέσει το όχημα του σε ακινησία τους τρεις πρώτους μήνες του 2025, έχει τη δυνατότητα από τον Απρίλιο και μετά να πληρώσει αναλογία των τελών για τους μήνες που θέλει να το κυκλοφορήσει έως τα τέλη του 2025 γλυτώνοντας με αυτόν τον τρόπο ένα σημαντικό μέρος του συνολικού κόστους.
Αξίζει να τονιστεί ότι οι κάτοχοι Ι.Χ. θέτοντας σε ακινησία το όχημά τους αποφεύγουν όχι μόνο την καταβολή τελών κυκλοφορίας για το 2025, αλλά και τους επιβληθούν τεκμήρια διαβίωσης ή φόροι πολυτελείας. Επίσης, με τη νέα διαδικασία, τα στοιχεία κυκλοφορίας του οχήματος (άδεια κυκλοφορίας και πινακίδες) παραμένουν στην κατοχή του ιδιοκτήτη, μειώνοντας έτσι τη γραφειοκρατία να πάει κάποιος από την εφορία και να τα παραδώσει. Στην περίπτωση, πάντως, που ένα όχημα κυκλοφορεί ενώ έχει δηλωθεί σε ακινησία, ο ιδιοκτήτης του υποχρεούται να καταβάλει πρόστιμο ύψους 10.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής, το πρόστιμο αυξάνεται στα 30.000 ευρώ, ενώ αφαιρείται και το δίπλωμα οδήγησης για διάστημα τριών ετών.
Οι αλλαγές που είναι στο τραπέζι
Τα τέλη κυκλοφορίας για το 2025 είναι τα ίδια με αυτά των προηγούμενων ετών, ωστόσο στο υπουργείο Οικονομικών έχουν ξεκινήσει οι συζητήσεις για αλλαγές καθώς σε πάρα πολλές περιπτώσεις είναι πολύ υψηλά ξεπερνώντας ακόμη και την εμπορική αξία του οχήματος.
Το σχέδιο είναι οχήματα νέας αντιρρυπαντικής κυκλοφορίας να πληρώνουν αναλογικά τέλη που σε κάποιες περιπτώσεις θα είναι υψηλότερα από εφέτος, ενώ δεν τίθεται θέμα να αυξηθούν τα ήδη υπέρογκα τέλη κυκλοφορίας για τα παλαιότερα οχήματα. Εφόσον υπάρχει η δημοσιονομική δυνατότητα τότε είναι πιθανό για τα παλαιότερα οχήματα να μειωθούν τα τέλη κυκλοφορίας. Πάντως, για τις όποιες αλλαγές, η κυβέρνηση θα σταθμίσει όλα τα δεδομένα και συγκεκριμένα ότι η κυκλοφορία νέων οχημάτων αντιρρυπαντικής κυκλοφορίας δεν θα προκαλέσει σημαντικές απώλειες εσόδων (λόγω του ότι πληρώνουν αρκετά χαμηλότερα ή και μηδενικά τέλη σε σύγκριση με τα παλαιότερης τεχνολογίας) καθώς και ότι οι διασταυρώσεις της ΑΑΔΕ για εκείνους που κυκλοφορούν χωρίς να έχουν πληρώσει τέλη κυκλοφορίας, ασφάλιστρα και δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ, θα αποδώσουν γεμίζοντας τα δημόσια ταμεία ώστε να αντισταθμίσουν τις όποιες μειώσεις αποφασιστούν.
Σημειώνεται ότι καμία κυβέρνηση τα τελευταία χρόνια δεν έχει προχωρήσει σε ουσιαστικές αλλαγές γιατί πολύ απλά δεν θέλει να ρισκάρει, όπως λένε αρμοδίως, τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού. Το ίδιο κάνει και η τωρινή, αν και σύμφωνα με τις πληροφορίες, για το επόμενο έτος μπορεί να εξετάσει τη μείωση κατά 15-20% των τελών κυκλοφορίας των παλαιών οχημάτων και να αναπροσαρμόσει (αυξομειώσει) εκείνα που επιβάλλονται στα νέα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και το οποία, εν συγκρίσει με οχήματα ίδιου κυβισμού αλλά παλαιά, είναι αισθητά χαμηλότερα. Πάντως στο υπουργείο Οικονομικών δηλώνουν ότι «ο ρυπαίνων» πρέπει να εξακολουθήσει να πληρώνει πολύ περισσότερα από εκείνον που έχει αγοράσει όχημα νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Το ζητούμενο όμως είναι στο τέλος τα έσοδα του κράτους να μην εμφανίσουν απώλειες.
Πηγή: OT