Τα τελευταία χρόνια, για τη βιομηχανία της κινηματογραφικής διανομής, το streaming έχει γίνει εν πολλοίς η μετενσάρκωση όλων των κακών που την ταλανίζουν. Παράγοντες όπως το μειωμένο κόστος για τον χρήστη (σε σύγκριση με το αντίστοιχο μιας επίσκεψης στον κινηματογράφο), το σχεδόν ανεξάντλητο περιεχόμενο, η ευκολία της πρόσβασης και η σύντομη κυκλοφορία στις πλατφόρμες μετά την προβολή στις αίθουσες, συνηθίζεται να λέγεται πως λειτουργούν σαν τροχοπέδη για να πάει κάποιος σινεμά. Και όμως, η πραγματικότητα δείχνει να είναι εντελώς διαφορετική. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήθηκε από την πλατφόρμα Roku σε συνεργασία με το National Research Group στην Αμερική και δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Variety», φαίνεται πως το streaming όχι μόνο δεν απομακρύνει τον κόσμο από τις αίθουσες αλλά δημιουργεί όλες τις προϋποθέσεις προκειμένου να τον σπρώξει προς τα εκεί.

Ποσοστά

Για τις ανάγκες της έρευνας, αξιοποιήθηκαν τα δεδομένα που παρείχαν 1.600 χρήστες του Roku, ηλικίας 18 έως 64 ετών, κάτοικοι όλοι Ηνωμένων Πολιτειών. Σχεδόν το 61% αυτών απάντησε ότι έχει παρακολουθήσει τουλάχιστον δύο ταινίες στον κινηματογράφο τους τελευταίους έξι μήνες, ποσοστό που φτάνει το 74% αν υπολογιστούν κι εκείνοι που έχουν παρακολουθήσει τουλάχιστον μία. Οι πιο φανατικοί επισκέπτες στις αίθουσες φαίνεται πως είναι αυτοί που ξοδεύουν αρκετό χρόνο μπροστά από τις οθόνες τους στο σπίτι. Εκείνοι που κάνουν από μεσαία χρήση του streaming (10 με 20 ώρες την εβδομάδα) έως λίγη (λιγότερο από 10 ώρες) ανέφεραν ότι πήγαν σινεμά αρκετές φορές το τελευταίο εξάμηνο. Αντίθετα, εκείνοι που είναι «κολλημένοι» με το streaming (ξοδεύουν πάνω από 20 ώρες εβδομαδιαίως) είχαν χαμηλότερη προσέλευση στον κινηματογράφο (τουλάχιστον μία φορά στους έξι μήνες).

Επιλογή

Το τοπίο, ωστόσο, είναι διαφορετικό όταν οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα επιλογής τού πού θα παρακολουθήσουν μια ταινία. Το 45% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι προτιμάει την άνεση του σπιτιού του, αξιοποιώντας τις επιλογές του streaming, από το να πάει σε κάποιο κινηματογράφο. Βέβαια, το 37% ήταν δεκτικό και για τις δύο επιλογές. Οι λόγοι που κρύβονται πίσω από αυτή την απόφαση είναι το κόστος και η ευκολία αρχικά και στη συνέχεια οι ευέλικτες ώρες προβολής μαζί με τη δυνατότητα παύσης ή επανεκκίνησης της ταινίας. Ακόμα κι έτσι, οι λάτρεις του streaming δείχνουν να εντοπίζουν κάποια μοναδικά χαρακτηριστικά που μόνο ο κινηματογράφος μπορεί να προσφέρει σε όλους όσοι αγαπούν την έβδομη τέχνη. Η έρευνα αποκάλυψε ότι το 50% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι ταινίες όπως το «Oppenheimer» πρέπει να τις παρακολουθεί κάποιος στη μεγάλη οθόνη. Κι αυτό γιατί τόσο η ηχητική όσο και η οπτική της εγκατάσταση υπερέχουν κατά πολύ της αντίστοιχης οικιακής. Παράλληλα, το σινεμά προσφέρει περισσότερες ευκαιρίες κοινωνικού συγχρωτισμού. Το 46% των συμμετεχόντων στην έρευνα δήλωσε ότι αντιμετωπίζει την έξοδο στον κινηματογράφο σαν μια ευκαιρία να βρεθεί με φίλους, μέλη της οικογένειάς του ή να πάει ραντεβού με τον σύντροφό του. Το ίδιο ποσοστό απολαμβάνει την εμπειρία της παραμονής σε μια αίθουσα και το βλέπει σαν μια προσωπική απόλαυση.

Εμπειρία

Με αυτά τα ευρήματα συμφωνεί σε σημεία και η πρώτη έρευνα που πραγματοποίησε πρόσφατα η Διεθνής Κινηματογραφική Ομοσπονδία, την οποία αποτελούν πολυεθνικές εταιρείες διανομής και αιθουσών. Με τη συμμετοχή 96.000 ανθρώπων από 14 χώρες σε Ασία, Ευρώπη και Βόρεια Αμερική που συνηθίζουν να πηγαίνουν σινεμά, η έρευνα κατέδειξε τη σημασία της κινηματογραφικής εμπειρίας. Μάλιστα, η συχνότητα των επισκέψεων στον κινηματογράφο συσχετίζεται άμεσα με τον όγκο των ταινιών που κυκλοφορούν κάθε εβδομάδα και απευθύνονται σε κάθε δημογραφική ομάδα θεατών. Η πρόσφατη έναρξη προβολής ταινιών όπως «Moana 2», «Wicked» και «Gladiator 2», με ευρεία και ποικίλη απήχηση στο κοινό, δημιουργεί την ανάγκη ενός ραντεβού στις αίθουσες που δεν θέλουν να χάσουν.

Παρά, λοιπόν, τη λειτουργία των συγκοινωνούντων δοχείων που φαίνεται να έχει αναπτυχθεί μεταξύ της βιομηχανίας του streaming και του κινηματογράφου κι αναδεικνύουν οι παραπάνω έρευνες, υπάρχουν ανησυχίες για το μέλλον αυτής της σχέσης. Το 2024 το box office έκλεισε με έλλειμμα 3 δισ. δολαρίων σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο. Ταυτόχρονα, μόλις το 34% των καταναλωτών περιεχομένου δηλώνει την επιθυμία να φτάσει μέχρι τις αίθουσες για να δει τις νέες κυκλοφορίες ταινιών αφού οι περισσότεροι θα περιμένουν την προβολή τους στις πλατφόρμες. Αυτή η κλιμακούμενη έλλειψη ενδιαφέροντος για το σινεμά υποδηλώνει ότι αν και το streaming μπορεί να κρατήσει το ενδιαφέρον κάποιων θεατών για τον κινηματογράφο κάπως ζωηρό, ίσως ο αριθμός τους να μην είναι αρκετός για να συντηρήσει ολόκληρη τη βιομηχανία, στην παραδοσιακή της μορφή τουλάχιστον.