Η άνοδος των αμιγώς ηλεκτρικών και των επαναφορτιζόμενων υβριδικών (plug- in) οχημάτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους οδηγεί πολλές φορές και σε προστριβές μεταξύ των συνιδιοκτησιών των πολυκατοικιών(!).

Γιατί συμβαίνει αυτό; Συμβαίνει επειδή η εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης προϋποθέτει και τη δυνατότητα φόρτισης των αυτοκινήτων εντός των ιδιόχρηστων ή κοινόχρηστων χώρων των πολυκατοικιών. Κάτι τέτοιο όμως δεν είναι πάντοτε  αυτονόητο…

Για τον λόγο αυτό, «ΤΑ ΝΕΑ», με τη βοήθεια του πολιτικού μηχανικού και τεχνικού συμβούλου του Γραφείου Ενημέρωσης Μελών της ΠΟΜΙΔΑ Κώστα Καράμπαμπα, παρουσιάζουν μέσα από 10 ερωτήσεις – απαντήσεις έναν οδηγό με όλες τις νομικές και τεχνικές διαδικασίες εγκατάστασης των φορτιστών στις πολυκατοικίες.

Τι ισχύει για υφιστάμενα κτίρια με πρόβλεψη θέσεων στάθμευσης;

Σε υφιστάμενα κτίρια, για τα οποία υπήρχε υποχρέωση πρόβλεψης θέσεων στάθμευσης, μπορεί να αποφασιστεί η εγκατάσταση υποδομής καλωδίωσης σε κοινόχρηστους ή και κοινόκτητους χώρους, για την τοποθέτηση ξεχωριστής κοινόχρηστης παροχής ηλεκτρικού ρεύματος, η οποία επιτρέπει την τοποθέτηση σημείων επαναφόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (Η/Ο).

Τι ισχύει στις περιπτώσεις με πολλαπλές ιδιοκτησίες;

Σε περιπτώσεις κτιρίων με πολλαπλές ιδιοκτησίες, για την εγκατάσταση απαιτείται η σύμφωνη γνώμη της απόλυτης πλειοψηφίας των συνιδιοκτητών [τουλάχιστον πεντακόσια ένα χιλιοστά (501/1.000)]. Η λειτουργία και ο τρόπος χρήσης του συνόλου της εγκατάστασης συμπεριλαμβάνονται σε τεχνική έκθεση ηλεκτρολόγου ή ηλεκτρολόγου μηχανικού, η οποία προσαρτάται στον κανονισμό του κτιρίου.

Τι ισχύει στην περίπτωση που υπάρχει ιδιοκτήτης ή δικαιούχος αποκλειστικής χρήσης χώρου στάθμευσης;

Σε υφιστάμενα κτίρια επιτρέπεται στον ιδιοκτήτη ή δικαιούχο αποκλειστικής χρήσης χώρου στάθμευσης, με αποκλειστική δαπάνη, ευθύνη και επιμέλειά του, η εγκατάσταση υποδομής καλωδίωσης στη δική του θέση στάθμευσης, και η εγκατάσταση και λειτουργία σημείου επαναφόρτισης Η/Ο, το οποίο τροφοδοτείται απευθείας μέσω της υφισταμένης παροχής ρεύματος ιδιόκτητου χώρου εντός της ίδιας οικοδομής ή μέσω νέας ιδιόκτητης παροχής ρεύματος.

Ποιες είναι οι υποχρεώσεις των ενδιαφερομένων;

α) Ο ιδιοκτήτης ή ο δικαιούχος αποκλειστικής χρήσης χώρου στάθμευσης υποχρεούται να προβεί σε προηγούμενη έγγραφη γνωστοποίηση προς τον διαχειριστή του κτιρίου επί αποδείξει παραλαβής της, ο οποίος οφείλει να ενημερώσει αμελλητί τους λοιπούς συνιδιοκτήτες του κτιρίου. Μετά την πάροδο τριάντα ημερολογιακών ημερών από τη γνωστοποίηση προς τον διαχειριστή, ο ως άνω ιδιοκτήτης ή δικαιούχος χρήσης δικαιούται να προβεί στην εγκατάσταση.

β) Η Υπεύθυνη Δήλωση Εγκαταστάτη (ΥΔΕ), το αντίγραφο της έγγραφης γνωστοποίησης προς τον διαχειριστή του κτιρίου και η απόδειξη παραλαβής της διατηρούνται στο αρχείο του ιδιοκτήτη ή του δικαιούχου χρήσης του χώρου στάθμευσης και είναι διαθέσιμα για έλεγχο.

γ) Σε όλους τους στεγασμένους κλειστούς χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων που διαθέτουν σημεία επαναφόρτισης Η/Ο, πέρα από τα νόμιμα μέτρα πυροπροστασίας του κτιρίου, επιβάλλεται η τοποθέτηση ενός πυροσβεστήρα διοξειδίου του άνθρακα (CO2), κατασβεστικής ικανότητας τουλάχιστον 55Β, ανά τρία σημεία επαναφόρτισης Η/Ο.

Εχουν τη δυνατότητα να αντιδράσουν οι υπόλοιποι ένοικοι;

Εχουν. Η Γενική Συνέλευση των συνιδιοκτητών του κτιρίου δικαιούται, με απόφαση της απόλυτης πλειοψηφίας των συνιδιοκτητών [τουλάχιστον πεντακόσια ένα χιλιοστά (501/1.000)] να εναντιωθεί στην πραγματοποίηση της εγκατάστασης, λόγω ουσιώδους παρεμπόδισης της χρήσης των υπόλοιπων χώρων στάθμευσης ή κοινόχρηστων χώρων του κτιρίου, προσκομίζοντας τεχνική έκθεση αρμόδιου ηλεκτρολόγου μηχανικού στην αρμόδια Υπηρεσία Δόμησης, με κοινοποίηση στον ενδιαφερόμενο.

Με την ίδια διαδικασία, δύναται να ζητήσει οποτεδήποτε τη διακοπή λειτουργίας της εγκατάστασης αυτής, λόγω μη τήρησης των προδιαγραφών ασφαλούς κατασκευής και λειτουργίας της ή ουσιώδους παρεμπόδισης της χρήσης των υπόλοιπων χώρων στάθμευσης ή κοινόχρηστων χώρων του κτιρίου.

Πότε δεν απαιτείται έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας ή οικοδομική άδεια;

Για κατασκευές σε υφιστάμενα κτίρια με σκοπό την εγκατάσταση της υποδομής και την τοποθέτηση συσκευών φόρτισης Η/Ο, για τη σύνδεση των οποίων δεν απαιτείται η εγκατάσταση νέου Μετασχηματιστή (Μ/Σ) Μέσης Τάσης/Χαμηλής Τάσης (ΜΤ/ΧΤ) στην εσωτερική ηλεκτρική εγκατάσταση, δεν απαιτείται οικοδομική άδεια, ούτε έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας. Η περαίωση των εργασιών εγκατάστασης πιστοποιείται με τη συμπλήρωση του εντύπου της αίτησης/ενημέρωσης προς τον Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ), η οποία κοινοποιείται στον διαχειριστή του κτιρίου. Μετά την έναρξη λειτουργίας της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου,  η αίτηση προς τον διαχειριστή με τα συνημμένα σε αυτήν έγγραφα αποστέλλονται μέσω του πληροφοριακού συστήματος e-adeies και καταχωρίζονται στον φάκελο Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου.

Πότε απαιτείται έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας;

Για την εγκατάσταση της υποδομής και την τοποθέτηση συσκευών φόρτισης Η/Ο σε υφιστάμενα κτίρια, για τη σύνδεση των οποίων απαιτείται η εγκατάσταση νέου Μ/Σ ΜΤ/ΧΤ στην εσωτερική ηλεκτρική εγκατάσταση, απαιτείται έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας. Οι μελέτες, οι τεχνικές περιγραφές, οι τεχνικές εκθέσεις, τα σχέδια, η ΥΔΕ και αντίγραφο της έγγραφης γνωστοποίησης προς τον διαχειριστή του κτιρίου, στην περίπτωση έγκρισης εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας, υποβάλλονται στο πληροφοριακό σύστημα e-adeies, από τον εξουσιοδοτημένο μηχανικό.

Πότε η σύνδεση υποδομών γίνεται σύμφωνα με τις διαδικασίες ηλεκτροδοτήσεων;

Η σύνδεση υποδομών επαναφόρτισης Η/Ο σε υφιστάμενη παροχή, με επαύξηση αυτής ή μέσω νέας παροχής, διενεργείται σύμφωνα με τις διαδικασίες ηλεκτροδοτήσεων.

Τι ισχύει γενικά για τα δίκτυα φόρτισης στα νέα κτίρια;

Στην ηλεκτρολογική μελέτη των νέων κτιρίων περιλαμβάνεται η εγκατάσταση υποδομής καλωδίωσης, δηλαδή σωληνώσεων, οχετών, καναλιών για τη διέλευση ηλεκτρικών καλωδίων, ώστε στις θέσεις στάθμευσης, όπως αυτές προκύπτουν από την οικοδομική άδεια, να μπορούν να εγκατασταθούν σημεία επαναφόρτισης Η/Ο, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο παρόν. Η ηλεκτρολογική μελέτη, αποτελεί μέρος της συνολικής ηλεκτρομηχανολογικής μελέτης και της μελέτης πυρασφάλειας του κτιρίου.

Τι ισχύει για τα κτίρια αποκλειστικής χρήσης κατοικίας;

Σε νέα κτίρια με αποκλειστική χρήση κατοικίας και με περισσότερες από δέκα (10) θέσεις στάθμευσης, εγκαθίσταται υποχρεωτικά υποδομή καλωδίωσης, ώστε να καθίσταται δυνατή σε μεταγενέστερο στάδιο η εγκατάσταση σημείου επαναφόρτισης Η/Ο σε κάθε θέση στάθμευσης οχημάτων.