Ένα χωριό στην Ινδία έχει βρει τον τρόπο να δημιουργήσει μία μικρή οικονομική και κοινωνική επανάσταση, καθώς μεγάλο μέρος των πολιτών δημιουργεί περιεχόμενο για το YouTube.

Πιο συγκεκριμένα, στο χωριό Tulsi, οι δημιουργοί βίντεο για την πλατφόρμα, κάνουν κάτι πολύ ιδιαίτερο, με σύμμαχό τους την τεχνολογία.

Το YouTube είναι παντού σε αυτό το χωριό

Το Tulsi είναι σαν οποιοδήποτε άλλο ινδικό χωριό, φιλοξενεί μονώροφα σπίτια και μερικώς ασφαλτοστρωμένους δρόμους. Μια δεξαμενή αποθήκευσης νερού δεσπόζει πάνω από τα κτίρια, επιβλέποντας την πόλη. Αλλά αυτό που κάνει το Tulsi να ξεχωρίζει είναι η διάκρισή του ως το «YouTube Village» της Ινδίας.

Περίπου 4.000 άνθρωποι ζουν στο Tulsi, και σύμφωνα με αναφορές περισσότεροι από 1.000 από αυτούς εργάζονται στο YouTube με κάποια ιδιότητα. Όταν περπατάει κανείς στο χωριό, είναι δύσκολο να βρει κάποιον που δεν έχει εμφανιστεί σε ένα από τα πολλά βίντεο που γυρίζονται εκεί, αναφέρει δημοσίευμα του BBC.

Τα χρήματα που φέρνει το YouTube έχουν μεταμορφώσει την τοπική οικονομία, λένε οι ντόπιοι, και πέρα από τα οικονομικά οφέλη, η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης έχει γίνει εργαλείο για την ισότητα και την κοινωνική αλλαγή. Στους κατοίκους που έχουν ξεκινήσει επιτυχημένα κανάλια στο YouTube και έχουν βρει νέες πηγές εισοδήματος περιλαμβάνονται πολλές γυναίκες που προηγουμένως είχαν λίγες ευκαιρίες ανέλιξης σε αυτό το αγροτικό περιβάλλον. Κάτω από τα δέντρα, οι συζητήσεις έχουν στραφεί στην τεχνολογία και το διαδίκτυο.

Με την πάροδο των δεκαετιών, το YouTube έχει αλλάξει όχι μόνο το διαδίκτυο αλλά και ολόκληρο τον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε για τη δημιουργία και την κατανάλωση του ανθρώπινου πολιτισμού. Κατά κάποιον τρόπο, το χωριό Tulsi είναι ένας μικρόκοσμος της επίδρασης του YouTube στον ίδιο τον κόσμο, όπου για κάποιους, ολόκληρη η ζωή τους περιστρέφεται γύρω από διαδικτυακά βίντεο.

«Κρατάει τα παιδιά μακριά από τις κακές συνήθειες και το έγκλημα», λέει ο Netram Yadav, 49 ετών, αγρότης στο Tulsi και ένας από τους πολλούς θαυμαστές της αναπτυσσόμενης σκηνής των μέσων κοινωνικής δικτύωσης του χωριού. «Αυτοί οι δημιουργοί περιεχομένου έχουν κάνει όλους στο χωριό υπερήφανους για όσα έχουν καταφέρει και κάνουν».

Μία μικρή επανάσταση

Η μεταμόρφωση του Tulsi ξεκίνησε το 2018, όταν ο Varma και ο φίλος του Gyanendra Shukla εγκαινίασαν ένα κανάλι στο YouTube με το όνομα Being Chhattisgarhiya. «Δεν ήμασταν ικανοποιημένοι με τη ρουτίνα της ζωής μας και θέλαμε να κάνουμε κάτι που θα επέτρεπε στην δημιουργική μας διάθεση να εξελιχθεί», λέει ο Varma.

Το τρίτο τους βίντεο, με θέμα ένα νεαρό ζευγάρι που παρενοχλείται την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου από μέλη του Bajrang Dal, μιας δεξιάς ινδουιστικής εθνικιστικής ομάδας, ήταν το πρώτο που έγινε viral. Ο συνδυασμός κωμωδίας και κοινωνικού σχολιασμού έπιασε τόπο. «Το βίντεο ήταν χιουμοριστικό, αλλά είχε και ένα μήνυμα, και το αφήσαμε ανοιχτό στους θεατές να το ερμηνεύσουν», λέει ο Varma.

Το δίδυμο απέκτησε δεκάδες χιλιάδες οπαδούς μέσα σε λίγους μήνες, αριθμός που έκτοτε εξαπλώθηκε σε περισσότερους από 125.000 συνδρομητές και αθροιστικό αριθμό θεατών που ξεπερνά τα 260 εκατομμύρια. Οι ανησυχίες των οικογενειών τους σχετικά με την αφιέρωση τόσου χρόνου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποσιωπήθηκαν όταν τα χρήματα άρχισαν να εισρέουν. «Κερδίζαμε πάνω από 30.000 ρουπίες [περίπου 278 λίρες ή 346 δολάρια] το μήνα και ήμασταν σε θέση να στηρίξουμε τα μέλη της ομάδας που μας βοηθούσαν», λέει ο Shukla. Αυτός και ο Varma άφησαν τις δουλειές τους για να ασχοληθούν με το YouTube με πλήρη απασχόληση.

Η επιτυχία τους σύντομα αποτέλεσε έμπνευση για άλλους κατοίκους του Tulsi. Ο Shukla λέει ότι η ομάδα του πλήρωνε τους ηθοποιούς τους και παρείχε ακόμη και εκπαίδευση σε άλλους στο μοντάζ και τη συγγραφή σεναρίων.

Αυτό ήταν αρκετό για να προσελκύσει την προσοχή των τοπικών αξιωματούχων. Εντυπωσιασμένη από την επιτυχία των δημιουργών περιεχομένου του χωριού, η πολιτειακή κυβέρνηση δημιούργησε ένα υπερσύγχρονο στούντιο στο χωριό το 2023. Ο Sarveshwar Bhure, πρώην συλλέκτης – ανώτερος δημόσιος υπάλληλος – της περιφέρειας Raipur στην οποία ανήκει το Tulsi, λέει ότι είδε το έργο του YouTube του χωριού ως ευκαιρία για την αντιμετώπιση του ψηφιακού χάσματος. «Ήθελα να γεφυρώσω το χάσμα μεταξύ της αγροτικής και της αστικής ζωής παρέχοντας αυτό το στούντιο», λέει ο Bhure. «Τα βίντεό τους είναι εντυπωσιακά, με ισχυρά θέματα και έχουν φτάσει σε εκατομμύρια ανθρώπους. Η δημιουργία ενός στούντιο ήταν ένας τρόπος να τους δώσω κίνητρα».

Το στοίχημα απέδωσε. Το YouTube δημιούργησε ένα μέσο διαβίωσης για εκατοντάδες νέους στο χωριό, λέει ο Bhure. Τροφοδοτεί μια περιφερειακή βιομηχανία ψυχαγωγίας και βγάζει κάποιους YouTubers του Tulsi από τη ζωή τους στη μικρή πόλη.

Η συγκεκριμένη απασχόληση προσέφερε σε αρκετά άτομα την δυνατότητα να γίνουν ευρέως γνωστοί και να ασχοληθούν σε πιο μεγάλες παραγωγές, όπως η Pinky Sahoo, ο Aditya Bhagel και ο Manoj Yadav, των οποίων η ιστορία δείχνει ότι τίποτα δεν είναι αδύνατο.

Ενδυνάμωση των γυναικών

Στο Tulsi, το YouTube άνοιξε το δρόμο για να βρεθούν οι γυναίκες στο επίκεντρο αυτής της τεχνολογικής επανάστασης.

Σύμφωνα με την Draupadi Vaishnu, την πρώην Sarpanch, ή επικεφαλής του χωριού Tulsi, το YouTube μπορεί να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην αμφισβήτηση των προκαταλήψεων και στην αλλαγή των κοινωνικών προτύπων στην Ινδία, όπου η ενδοοικογενειακή κακοποίηση παραμένει ένα διαδεδομένο ζήτημα. «Είναι σύνηθες για τις γυναίκες να διαιωνίζουν [μισογυνιστικές πρακτικές], ιδίως στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν τις νύφες τους. Αυτά τα βίντεο βοηθούν να σπάσουν αυτοί οι κύκλοι», λέει η Vaishnu.

Πρόσφατα η 61χρονη πρωταγωνίστησε σε ένα βίντεο που ασχολείται με το θέμα. «Χάρηκα που ανέλαβα αυτόν τον ρόλο, επειδή προωθούσε τη σημασία της αντιμετώπισης των γυναικών με σεβασμό και ισότητα, μια αξία που υπερασπίστηκα κατά τη διάρκεια της θητείας μου ως επικεφαλής του χωριού», λέει.

Ο Rahul Varma (καμία συγγένεια με τον Jai Varma), ένας 28χρονος φωτογράφος γάμων που έμαθε την τέχνη από το YouTube από τους χωριανούς του, λέει ότι η πλατφόρμα ήταν μεταμορφωτική. «Στην αρχή, οι μητέρες και οι αδελφές μας απλώς βοηθούσαν. Τώρα, λειτουργούν τα δικά τους κανάλια. Είναι κάτι που δεν θα μπορούσαμε να φανταστούμε πριν», λέει. Ακόμη και ο 15χρονος ανιψιός του βοηθά τους δημιουργούς περιεχομένου του χωριού, λέει ο Varma. «Είναι μια σοβαρή επιχείρηση εδώ, όλοι συμμετέχουν».

Υπήρξε μια έκρηξη δημιουργών αγροτικού περιεχομένου στην Ινδία κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19, ιδίως στο TikTok, πριν η Ινδία απαγορεύσει την εφαρμογή το 2020. Αυτό το αρχικό κύμα καθοδηγήθηκε κυρίως από άνδρες, λέει ο Shriram Venkatraman, επίκουρος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Δανίας που μελετά τις επιπτώσεις των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην Ινδία. Ωστόσο, υπάρχουν πολύ περισσότερες γυναίκες που διαχειρίζονται επιτυχημένα κανάλια κοινωνικής δικτύωσης μετά την πανδημία, λέει ο Venkatraman, και αυτό δημιούργησε νέες οικονομικές ευκαιρίες.

Ένας ιδιαίτερος μετασχηματισμός

«Ο όγκος των παγκόσμιων συνδέσεων που έχει επιφέρει είναι τουλάχιστον μετασχηματιστικός», λέει, τόσο για τους άνδρες όσο και για τις γυναίκες. «Ορισμένοι μάλιστα ξεκινούν άλλες επιχειρήσεις από το YouTube χρησιμοποιώντας τους συνδρομητές και τους καταναλωτές περιεχομένου τους ως αρχική πελατειακή βάση, για παράδειγμα, λάδι για τα μαλλιά και σπιτικά μπαχαρικά/μασάλα».

Αλλά για κάποιους, τα χρήματα δεν αποτελούν κάτι απαραίτητο. «Λατρεύω να συνεισφέρω στα βίντεο που παράγονται από τα κανάλια του χωριού μου και το κάνω χωρίς να περιμένω κανένα αντάλλαγμα», λέει η 56χρονη Ramkali Varma, μια νοικοκυρά που έχει αναδειχθεί σε πρωταγωνίστρια για ρόλους που υποδύονται στοργικές μητέρες, καθιστώντας την ένα από τα πιο περιζήτητα ταλέντα του χωριού.

Οι υποκριτικοί ρόλοι της Ramkali συχνά αφορούν θέματα φύλου. Αγαπημένη ήταν μια υποστηρικτική πεθερά που ενθαρρύνει τη νύφη της να συνεχίσει την εκπαίδευσή της, λέει η ίδια. «Μπόρεσα να υποστηρίξω την εκπαίδευση και την επιτυχία των γυναικών. Η υποκριτική μου προσφέρει ικανοποίηση και ψυχική ηρεμία».

Τώρα, μια επιτυχημένη και αυτοδύναμη ηθοποιός, η Sahoo ελπίζει να εμπνεύσει και άλλα νεαρά κορίτσια. «Αν εγώ μπορώ να πετύχω τα όνειρά μου, μπορούν κι εκείνες», λέει, αναλογιζόμενη την υπερηφάνεια που ένιωθε όταν παρακολουθούσε την ερμηνεία της στη μεγάλη οθόνη μαζί με τον πατέρα της. Στο Tulsi, η Sahoo έχει γίνει πρότυπο για τις νεαρές γυναίκες. «Το να βλέπω τα κορίτσια να ονειρεύονται μεγάλα πράγματα και να στοχεύουν ψηλά είναι το πιο ικανοποιητικό μέρος της διαδρομής μου. Υπάρχουν τώρα κορίτσια που φιλοδοξούν να γίνουν κινηματογραφίστριες», λέει.