Η γενιά Ζ, μεγαλώνοντας σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από την πανδημία και την ψηφιακή σύνδεση, αντιμετωπίζει μια αυξανόμενη αίσθηση μοναξιάς. Παρά την συνεχόμενη χρήση της τεχνολογίας και των κοινωνικών μέσων, οι νέοι αισθάνονται απομονωμένοι και αποκομμένοι από τις πραγματικές κοινωνικές σχέσεις.

Η ανάγκη για αυθεντικές, προσωπικές συνδέσεις γίνεται πιο επιτακτική, με νέες πρωτοβουλίες να στοχεύουν στην ενίσχυση της κοινωνικοποίησης μέσω δραστηριοτήτων που προάγουν την αλληλεπίδραση και την κοινή εμπειρία.

Δεν αποτελεί έκπληξη ότι η γενιά Ζ, η γενιά του διαδικτύου, δυσκολεύεται όλο και περισσότερο με την μοναξιά. Αλλά μια απροσδόκητη πηγή έρχεται να τους βοηθήσει.

Η εφαρμογή γνωριμιών Hinge ανακοίνωσε την Πέμπτη τη δημιουργία ενός ταμείου 1 εκατομμυρίου δολαρίων για περίπου 100 τοπικές ομάδες που εδρεύουν στο Λονδίνο, προκειμένου να οργανώσουν δωρεάν ή προσιτά κοινωνικά γεγονότα για νέους, στο πλαίσιο της παγκόσμιας επέκτασης της πρωτοβουλίας κοινωνικής προσφοράς One More Hour, η οποία ξεκίνησε στις ΗΠΑ πέρυσι.

Οι ομάδες θα διοργανώσουν διάφορες δραστηριότητες, όπως εκδηλώσεις γύρω από φαγητό, φύση και διάβασμα, ώστε οι νέοι να συνδεθούν προσωπικά και να δημιουργήσουν φιλίες.

«Αυτή η γενιά [γενιά Ζ] μεγάλωσε σε μια περίοδο όπου τα κρίσιμα, τελευταία εφηβικά και πρώιμα 20s τους, πέρασαν σε συνθήκες περιοριστικών μέτρων λόγω πανδημίας», δήλωσε η Jackie Jantos, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος μάρκετινγκ της Hinge, στο CNBC.

«Η τεχνολογία παίζει τεράστιο ρόλο στη ζωή μας, και έτσι μεγάλο μέρος της δουλειάς που κάνουμε μέσω αυτών των ομάδων One More Hour είναι να ενθαρρύνουμε τους ανθρώπους να συναντηθούν και το κάνουμε με τρόπο που θέλουμε να μειώσουμε τα εμπόδια για να έρθουν οι άνθρωποι στον χώρο», πρόσθεσε.

Οι νέοι νιώθουν μόνοι

Σύμφωνα με νέα έρευνα της Hinge, το 85% των Βρετανών της γενιάς Ζ δηλώνουν ότι βιώνουν συναισθήματα μοναξιάς. Πάνω από το μισό των νέων με χαμηλό εισόδημα βιώνουν έντονη μοναξιά, σύμφωνα με την έρευνα.

Η μισή από τις νέες ηλικίες που συμμετείχαν στην έρευνα τόνισαν τη σημασία της καλύτερης προσβασιμότητας σε προσιτές κοινωνικές δραστηριότητες, ενώ λίγο πάνω από τα δύο τρίτα ανέφεραν το άγχος ως κύριο εμπόδιο για να γνωρίσουν ανθρώπους στην πραγματική ζωή.

Ωστόσο, δεν είναι μόνο το πρόβλημα του Ηνωμένου Βασιλείου. Έκθεση της Meta-Gallup για την κατάσταση των κοινωνικών σχέσεων, που περιλάμβανε 1.000 ενήλικες άνω των 15 από 142 χώρες το 2022, έδειξε ότι οι νέοι ενήλικες ηλικίας 19-29 ένιωθαν μεγαλύτερη μοναξιά.

Περίπου το 43% των 19-29χρονων δήλωσαν ότι δεν ένιωθαν καθόλου μοναξιά, ενώ το 57% των ατόμων άνω των 65 ετών δήλωσαν το ίδιο, υποδεικνύοντας μια διαφορά στα συναισθήματα σύνδεσης μεταξύ των ηλικιών.

Βαρέθηκαν τις εφαμοργές

Οι εφαρμογές γνωριμιών όπως η Hinge θεωρούνται από μερικούς ως παράγοντας που συμβάλλει στο πρόβλημα της μοναξιάς. Έρευνα του Forbes Health το 2024 σε 1.000 Αμερικανούς έδειξε ότι πάνω από τα τρία τέταρτα των συμμετεχόντων από τη γενιά Ζ ένιωθαν εξαντλημένοι από τη χρήση εφαρμογών γνωριμιών, όπως η Hinge, το Tinder και το Bumble, με τους συμμετέχοντες όλων των ηλικιών να αναφέρουν την αποτυχία να βρουν μια καλή σύνδεση και το υπερβολικό χρόνο που περνούσαν στις εφαρμογές.

Η πτώση της δημοτικότητας αυτών των εφαρμογών έχει φέρει απώλεια ενδιαφέροντος. Σύμφωνα με έκθεση του Ofcom το 2024, οι πιο δημοφιλείς ιστότοποι γνωριμιών στο Ηνωμένο Βασίλειο — Tinder, Hinge και Bumble — παρουσίασαν μείωση χρηστών μεταξύ Μαΐου 2023 και Μαΐου 2024. Το Tinder έχασε 594.000 χρήστες, ενώ η Hinge έχασε 131.000 και το Bumble 368.000.

Μερικοί από αυτούς σιωπηλά κινούνται στον χώρο των ζωντανών εκδηλώσεων, παράλληλα με τις διαδικτυακές τους προσφορές. Για παράδειγμα, η Bumble IRL λάνσαρε το 2022 με μια σειρά από αποκλειστικές ζωντανές εκδηλώσεις γύρω από fitness, φαγητό, μουσική, φιλανθρωπία και άλλα.

Η εφαρμογή γνωριμιών για την ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, Grindr, επεκτείνει επίσης την παρουσία της σε ζωντανές εκδηλώσεις και συνεργάζεται με το φεστιβάλ μουσικής Mighty Hoopla στο Λονδίνο για να προσθέσει μια σειρά από queer-θεματικές παραστάσεις τον Μάιο και Ιούνιο.

Ταυτόχρονα, μια σειρά από μικρότερες κοινωνικές εφαρμογές που ενθαρρύνουν irl (in real life) συναντήσεις έχουν κερδίσει έδαφος, όπως η κοινωνική εφαρμογή Cliq και η TimeLeft, μια εφαρμογή που διευκολύνει τις ομαδικές συναντήσεις μεταξύ ξένων σε δείπνα.

Οι κοινωνικές ικανότητες έχουν ατροφίσει

Οι κοινωνικές δεξιότητες της γενιάς Ζ δεν είναι στο ίδιο επίπεδο με τις προηγούμενες γενιές λόγω τριών βασικών λόγων: την πανδημία Covid-19, τη χρήση smartphone και την παρακμή των τρίτων χώρων, σύμφωνα με τον Josh Penny, διευθυντή κοινωνικής προσφοράς της Hinge.

«Δείτε τους τρόπους με τους οποίους η τεχνολογία και τα κοινωνικά μέσα έχουν αντικαταστήσει το πώς περνάμε τον ελεύθερο χρόνο μας, και μετά η Covid επιτάχυνε αυτή την τάση ακόμη περισσότερο», είπε ο Penny στο CNBC. «Είναι σαν έναν μυ, ο οποίος έχει ατροφίσει λίγο, και γνωρίζουμε ότι οι νέοι αναζητούν λύσεις, τρόπους να ξανασυνδεθούν, αλλά υπάρχουν παράγοντες, όπως η προσιτότητα και το κόστος για να φύγουν από το σπίτι, που τους κρατούν απομονωμένους‘.

H τηλεργασία δεν βοηθάει

Επιπλέον, η έναρξη της απομακρυσμένης εργασίας και της απομακρυσμένης εκπαίδευσης από την πανδημία του 2020 είχε ως αποτέλεσμα την στασιμότητα στις διαπροσωπικές και επικοινωνιακές δεξιότητες της γενιάς Ζ.

Για να το αντιμετωπίσει αυτό, ο Penny λέει ότι η εστίαση σε δραστηριότητες μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του άγχους των νέων.

«Όταν πεις σε κάποιον να πάει σε μια εκδήλωση γνωριμιών, αυτό είναι υψηλή πίεση. Ομοίως, όταν πεις σε κάποιον να έρθει να γνωρίσει άλλους και να κάνει φίλους, αυτό είναι επίσης υψηλή πίεση», είπε.

«Οι δραστηριότητες βοηθούν να μειωθεί αυτή η πίεση, και έτσι αντί να ακούσεις ‘έλα να κάνεις φίλους’, ακούς ‘έλα να δοκιμάσεις σερφ, έλα να δοκιμάσεις σκέιτμπορντ, έλα να δοκιμάσεις ποίηση’, και αυτό είναι πολύ πιο εύκολο για τους ανθρώπους να συμμετάσχουν, από το να θέσουμε τόσο ψηλά τους στόχους εξ αρχής».

Καθώς οι ζωντανές εκδηλώσεις γίνονται ο νέος κανόνας για τους νέους να συγκεντρώνονται και να κοινωνικοποιούνται, ο Penny είπε ότι αυτό θα δώσει στη γενιά Ζ την ευκαιρία να εξασκήσει τις κοινωνικές της δεξιότητες και να δημιουργήσει κοινότητες.