Μετά την πρόσφατη τραγωδία στην Ανατολική Αττική θα πρέπει να αξιολογηθούν τα αίτια της αποτυχίας και να προχωρήσουν οι αναγκαίες μεταρρυθμίσεις με στόχο την αποτελεσματικότερη προστασία των δασών.
Με αφορμή τη συζήτηση που έχει ανοίξει διερωτόμαστε πραγματικά αν έχει γίνει κατανοητό το πρόβλημα των δασικών πυρκαγιών στη χώρα μας. Αν δηλαδή έχει αξιολογηθεί η παταγώδης αποτυχία του συστήματος δασοπυρόσβεσης μετά τις τραγωδίες του 2007 και του 2018 ή αν μπροστά στο μέγεθος της καταστροφής ψάχνουμε τρόπο να εκτονώσουμε την αντίδραση της κοινωνίας, μιλώντας προσχηματικά για την κλιματική αλλαγή ή τα αυθαίρετα και προτείνοντας καινούργιες δομές που είναι αμφίβολο αν χρειάζονται.
Στο πλαίσιο αυτό η πολιτεία οφείλει να οργανώσει έναν ανοιχτό δημόσιο διάλογο με τη συμμετοχή των εμπλεκόμενων φορέων και των επαγγελματικών και επιστημονικών επιμελητηρίων, που με επιστημονικό και εφαρμόσιμο στην πράξη τρόπο θα προσεγγίσουν τα θέματα δασοπροστασίας και δασοπυρόσβεσης
Το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΓΕΩΤΕΕ) και η Πανελλήνια Ενωση Δασολόγων Δημοσίων Υπαλλήλων (ΠΕΔΔΥ) θεωρούν ως άμεση προτεραιότητα τη λήψη κεντρικής πολιτικής απόφασης, για την από μηδενική βάση αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για την πυροπροστασία.
Πρέπει να γίνει αντιληπτή η ανάγκη επαναφοράς και διασύνδεσης των δασικών υπηρεσιών με το φυσικό τους αντικείμενο (δασικά χερσαία οικοσυστήματα), ειδικά στον τομέα της πυροπροστασίας, και η πλήρης και ξεκάθαρη νομοθετική ρύθμιση πάνω στο θέμα αυτό.
Αποσπασματικές προσεγγίσεις, άμβλυνση των εντυπώσεων, συντεχνιακές λογικές και προσπάθειες να μη θίξουμε τα κακώς κείμενα του επιχειρησιακού σχεδιασμού που εφαρμόστηκε δεν έχουν θέση στη σημερινή συγκυρία.
Η εμπλοκή των δασικών υπηρεσιών στην αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών, αποκλειστικά στον χώρο ευθύνης τους είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχία κάθε επιχειρησιακού σχεδιασμού. Μην ξεχνάμε ότι οι δασικές πυρκαγιές σβήνουν μέσα στο δάσος με άμεση επέμβαση και αυτή τη δουλειά κάποιος πρέπει να την κάνει, διαθέτοντας την απαραίτητη επιστημονική γνώση.
Η κάθετη διάρθρωση των δασικών υπηρεσιών και η υπαγωγή τους σε ένα υπουργείο δεν έχει κανένα κόστος για την πολιτεία. Αντίθετα εξορθολογίζει την αποσπασματική λειτουργία της διοίκησης, εξυπηρετεί τον σχεδιασμό και την αντιμετώπιση των πυρκαγιών και διασφαλίζει τη επιχειρησιακή τους δυνατότητα.
Εργαλείο για την αποτελεσματικότητά του μηχανισμού δασοπυρόσβεσης είναι η εφαρμογή προτύπων επιχειρησιακών σχεδίων πρόληψης και καταστολής δασικών πυρκαγιών (δασικών μελετών δασοπροστασίας) με κλίμακα οργάνωσης του μηχανισμού και ενεργειών (δασοπυρόσβεσης) το δασαρχείο, που μπορούν να χρηματοδοτηθούν από πόρους της ΕΕ.
Οι δασικές υπηρεσίες έχουν τη δυνατότητα να εφαρμόσουν τα σχέδια αυτά αρκεί να υποστηριχθούν από την πολιτεία για την κάλυψη των αναγκών τους σε προσωπικό (αναγκαίες προσλήψεις δασολόγων, μετατάξεις κ.λπ. από υφιστάμενες δομές) την προμήθεια υλικοτεχνικού εξοπλισμού και μέσων, για την εξασφάλιση σύγχρονης επιχειρησιακής δυνατότητας.
Οι υπηρεσίες αυτές μπορούν να μετατραπούν σε έναν σύγχρονο και αποτελεσματικό μηχανισμό δασοπροστασίας. Το απέδειξαν με το έργο των δασικών χαρτών που διεκπεραίωσαν με απόλυτη επιτυχία, μπορούν το ίδιο να κάνουν και με το θέμα των δασικών πυρκαγιών.
Ο Νίκος Μπόκαρης είναι δασολόγος – περιβαλλοντολόγος, μέλος του ΔΣ του ΓΕΩΤΕΕ και πρόεδρος της ΠΕΔΔΥ