Με αναμενόμενες επιλογές από το διεθνές ρεπερτόριο (Σαίξπηρ, Τσέχωφ, Ιψεν, Πιραντέλο, Ο’Νιλ, Ιονέσκο, Στρίντμπεργκ κ.ά.) και την ελληνική δραματουργία (Αναγνωστάκη, Χορν, Δημητριάδης, Μέντης κ.ά.) 162 επαγγελματικά θεατρικά σχήματα διεκδίκησαν το ποσό των 1.315.000 ευρώ (αυξημένο κατά 310.000 ευρώ σε σχέση με πέρυσι) στις φετινές θεατρικές επιχορηγήσεις του υπουργείου Πολιτισμού.

Η Γνωμοδοτική Επιτροπή επέλεξε 81 προτάσεις για τη σεζόν 2018-19, που θα λάβουν ποσά από 35.000 ευρώ («Να ντύσουμε τους γυμνούς» του Λουίτζι Πιραντέλο από τον Γιάννο Περλέγκα) μέχρι 4.000 ευρώ («Εξ αδιαιρέτου» του Γιωργή Τσουρή από τον Γιώργο Παλούμπη). Ωστόσο, όπως σημειώνει στο σκεπτικό της, αν και οι προτάσεις που κατατέθηκαν «εκφράζουν εν πολλοίς την πολυμορφία και την ποικιλία στις τάσεις, τους στόχους και την αισθητική που συναντάται στο σύγχρονο ελληνικό θέατρο», διέκρινε σε αρκετές από αυτές «την έλλειψη τόλμης και πρωτοτυπίας».

Και συνεχίζει: «Αν και η προκήρυξη πρόκρινε το πνεύμα συνεργασίας και σύμπραξης με θιάσους στην Ελλάδα και το εξωτερικό, στο μεγαλύτερο μέρος των αιτήσεων παρουσιάστηκε σχετική ατολμία στη δημιουργία ενός πλαισίου συνεργασιών και συμπαραγωγών μεταξύ καλλιτεχνών και σχημάτων, όπως, ειδικότερα, του ελεύθερου θεάτρου με τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα. Το αποτέλεσμα ήταν η κινητικότητα των παραγωγών να εμφανίζεται σχετικά περιορισμένη και οι περισσότερες από τις κατατεθείσες προς επιχορήγηση προτάσεις να δηλώνουν περισσότερο την πρόθεση, παρά τον σαφή προγραμματισμό μιας μελλοντικής συνεργασίας με συναφείς καλλιτεχνικούς φορείς».

Δεν ήταν ακόμη λίγες οι περιπτώσεις αιτήσεων στις οποίες διαπιστώθηκε «αδυναμία τόσο κατά τη σύνταξη όσο και κατά την κατάθεση ενός πλήρους και σαφούς καλλιτεχνικού σκεπτικού, που θα συνέβαλλε στο να αποτυπωθεί με ενάργεια το όραμα της προτεινόμενης εργασίας. Το ίδιο ασαφής ήταν σε πολλές αιτήσεις ο σχεδιασμός της καλλιτεχνικής παραγωγής».

Και η Επιτροπή καταλήγει διαπιστώνοντας τον μεγάλο κατακερματισμό των καλλιτεχνικών δυνάμεων στο ελληνικό θέατρο και «επαναλαμβάνει την άποψή της πως ένας τέτοιος κατακερματισμός βλάπτει το θέατρό μας μακροπρόθεσμα και πως θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ριζικά».