Η ελευθερία στον τρόπο ντυσίματος και στην προβολή της εικόνας του σώματος επιβάλλεται ως κανόνας. Αυτό είναι το επίτευγμα μιας εποχής μέσα στην οποία η μόδα αφού υπηρέτησε δογματικά τις προτάσεις του καθολικού στυλ, προερχόμενου από μεμονωμένους σχεδιαστές οίκων, παραβαίνει τα όριά της.

Και είναι δύο εξώφυλλα γυναικείων περιοδικών που κάνουν θέμα τους το κάλεσμα στη διαφορετικότητα. Το τεύχος Σεπτεμβρίου της αμερικανικής και της αγγλικής «Vogue» προβάλλει δύο ισότιμες σταρ της μουσικής ως πρότυπα της νέας ομορφιάς: την Μπιγιονσέ και τη Ριάνα. Οι συναρπαστικές παραγωγές των φωτογραφιών τους αποκτούν σημασία περισσότερο ιστορική και όχι ως προς το αισθητικό τους αντίκρισμα.

Η αμερικανική «Vogue» αναθέτει το εξώφυλλό της (με πρωταγωνίστρια την Μπιγιονσέ) σε έναν μαύρο φωτογράφο, τον 23χρονο Τάιλερ Μίτσελ. Αυτό συμβαίνει για πρώτη φορά στα εκδοτικά χρονικά της που ξεκίνησαν το 1892. Ενώ η 102 ετών αγγλική «Vogue» με τη Ριάνα στο εξώφυλλο (η πρώτη μαύρη γυναίκα σε τεύχος Σεπτεμβρίου) είναι επιλογή του γκέι μαύρου διευθυντή Εντουαρντ Ενινφουλ.

Η Μπιγιονσέ επιτίθεται λοιπόν στο αμερικανικό μέτωπο εκείνων που εξέλεξαν τον Ντόναλντ Τραμπ για πρόεδρο, γράφοντας μια επιστολή όπου εξυμνεί τις ανθρώπινες ατέλειες. «Θέλησα να δείχνω πιο φυσική, γι’ αυτό και εγκατέλειψα την ιδέα της ισιωτικής στα μαλλιά μου, των εξτένσιον, των ψεύτικων βλεφαρίδων». Το ίνδαλμα της γυναικείας χιπ – χοπ που καταγγέλλει στα τραγούδια της όσους τη λοιδορούν για τους σκλάβους προγόνους της, για το χρώμα του δέρματός της, για την επιθυμία της να απολαμβάνει τις αυξημένες καμπύλες στο σώμα της, αλλάζει ρούχα, γίνεται πιο απλή, λιγότερο φανταχτερή, πάντα όμως αισθησιακή. Η άλλοτε ντυμένη χρυσή γοργόνα, αστραφτερή θεότητα, εξώκοσμη ύπαρξη με ιριδίζουσα αύρα, ενημερώνει τους αναγνώστες / αναγνώστριες αυτής της επιστολής πως «είναι σημαντικό για τους άνδρες και τις γυναίκες να εκτιμήσουν τη φυσική ομορφιά των δικών τους σωμάτων. Τα χέρια μου, οι ώμοι μου, το στήθος και οι γοφοί μου γέμισαν. Η κοιλιά μου απέκτησε πτυχή, αλλά δεν βιάζομαι να την ξεφορτωθώ».

Η διαφορετικότητα με αυτά τα δύο παραδείγματα εντύπων που δίνουν έμφαση στην εξιδανικευμένη απεικόνιση του τρόπου ζωής βρίσκεται στο στάδιο της διάδοσης. Η αποδοχή άλλων ατόμων με ιδιαιτερότητες φαίνεται και στη μιντιακή προβολή ειδικών συλλογών. Οπως αυτές που προορίζονται για άτομα με μικρό ανάστημα και τις παρουσίασαν οι σχεδιαστές τους τον περασμένο Σεπτέμβριο στην Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι. Ενώ στην πρόσφατη Εβδομάδα Μόδας της Κοπεγχάγης η εμφάνιση μοντέλων μουσουλμανικής καταγωγής έδειξε ότι τα ρούχα τους από μακρινές πατρίδες μπορούν να συγκατοικήσουν με άλλες σύγχρονες οπτικές του τρόπου ντυσίματος, που ανοίγουν το βλέμμα σε πόλεις με κοσμοπολίτικο χαρακτήρα. Ωστόσο, η διαδρομή είναι ακόμη μεγάλη για να κλείσει ο κύκλος της αισθητικοποίησης, πάνω στον οποίο στηρίζει η μόδα κάθε φορά την καταγραφή των νέων συμπεριφορών, συμβάλλοντας στην κανονικοποίησή τους. Οι καμπύλες της Μπιγιονσέ και της Ριάνα είναι το ανεπαίσθητο ξεκίνημα.