Ξεκίνησαν από τη Θεσσαλονίκη. Μέσα σε μόλις τέσσερα χρόνια κατόρθωσαν να μπουν στην αγορά της Νέας Υόρκης, της Βουλγαρίας και της Σαουδικής Αραβίας και να εγκαταστήσουν το λογισμικό τους σε 10.000 επαγγελματικά οχήματα παγκοσμίως. Μια ελληνική εταιρεία, η IQtaxi, δείχνει τον δρόμο για την επιτυχία σε ένα περιβάλλον γεμάτο δυσκολίες. Πρόκειται για μια καινοτόμο εταιρεία υψηλής τεχνολογίας που αναπτύσσει εξειδικευμένες λύσεις τηλεματικής για τον κλάδο των αυτοκινήτων συνδυάζοντας τεχνολογίες αιχμής. Στόχος της είναι η βελτιστοποίηση των υπηρεσιών μετακίνησης μεγάλων στόλων με εκτεταμένη χρήση της τεχνολογίας και με πλατφόρμες που συνδυάζουν πλήθος υπηρεσιών: διαχείριση πελατών, ψηφιακό ταξίμετρο, πληρωμές μέσω πιστωτικής κάρτας και εξειδικευμένες πληροφορίες για τη διαδρομή.

Το λογισμικό λειτουργεί ήδη στο 80% των ραδιοταξί της Ελλάδας, σε ταξί και ασθενοφόρα στην Αμερική ενώ σύντομα η εταιρεία θα ξεκινήσει την υλοποίηση νέων φιλόδοξων προγραμμάτων σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Μεταφορών που λειτουργεί στη Θεσσαλονίκη: λογισμικά που θα ελέγχουν την επικινδυνότητα του οδηγού, προγράμματα για πολλαπλή μίσθωση οχημάτων και προειδοποιητικό σύστημα για κίνδυνο ατυχήματος σε πραγματικό χρόνο.

Η οδήγηση εξελίσσεται με τη βοήθεια της τεχνολογίας και μια ελληνική εταιρεία γίνεται πλοηγός σε αυτό το συναρπαστικό ταξίδι.

ΤΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΓΙΑ ΤΑΞΙ. «Το 2014 είχαμε ήδη μεγάλη εμπειρία σε θέματα τεχνολογίας και για τον λόγο αυτό γνωστοί μας από τη Θεσσαλονίκη μάς ζήτησαν να δημιουργήσουμε ένα λογισμικό για ταξί. Τότε παρουσιάσαμε μια λύση μέσω ταμπλέτας – ουσιαστικά μέσω κινητής τηλεφωνίας – η οποία στέλνει την ακριβή θέση του αυτοκινήτου και πολλές άλλες πληροφορίες είτε από το ταξί προς το κέντρο είτε αντίστροφα: διεύθυνση πελάτη, στοιχεία όπως το πόσες βαλίτσες θα έχει, σε πόση ώρα θα είναι στην είσοδο, αν θα περιμένει σε άλλο σημείο κ.λπ.» εξηγεί στα «ΝΕΑ» ο Βασίλης Κεραμάρης, διευθύνων σύμβουλος και ιδρυτής της εταιρείας. «Το λογισμικό αυτό αποσυμφόρησε σημαντικά τα τηλεφωνικά κέντρα γιατί μέρος της δουλειάς του ήταν να επιλέγουν σε ποιον θα δώσουν την κούρσα ενώ ευχαριστημένοι είναι και οι οδηγοί επειδή πλέον δεν παρεμβαίνει ανθρώπινος παράγοντας στη διαχείριση των κλήσεων. Αυτή τη δουλειά την κάνει το σύστημα με βάση τη θέση του κάθε οχήματος και άλλες παραμέτρους που καθορίζονται από τον συνεταιρισμό των ταξί».

Ως απόφοιτος του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης και καθηγητής Πληροφορικής στο Αμερικανικό Κολέγιο ο Βασίλης Κεραμάρης αποφάσισε να αξιοποιήσει τις διασυνδέσεις και τις γνώσεις του για την αμερικανική αγορά προκειμένου να ανοιχτεί σε αυτό το δύσκολο αλλά ελκυστικό περιβάλλον. «Ηταν πάρα πολύ δύσκολο» λέει. «Είναι ένα θέμα να πείσεις τον άλλον να δοκιμάσει κάτι που του προτείνεις και ένα δεύτερο να του αποδείξεις ότι λειτουργεί και θα το υποστηρίζεις από την άλλη άκρη του κόσμου. Γι’ αυτό και η μεγαλύτερη ικανοποίησή μας είναι τα θετικά σχόλια που εισπράττουμε από τους πελάτες μας. Οι πρώτοι στους οποίους απευθυνθήκαμε ήταν μια εταιρεία ταξί στη Νέα Υόρκη με ιδιοκτήτες ομογενείς. Στην αρχή όλοι ήταν επιφυλακτικοί. Αναρωτιόντουσαν πώς θα μπορούσε μια εταιρεία από τη Θεσσαλονίκη να υποστηρίξει έναν στόλο στην Αμερική. Καταφέραμε να τους πείσουμε να το δοκιμάσουν δωρεάν για δύο μήνες και έτσι πείστηκαν για το καλό αποτέλεσμα. Η τεχνολογία, άλλωστε, δεν έχει σύνορα. Η μόνη διαφορά μας είναι αυτή της ώρας, όμως μπορούμε μέσω του Ιντερνετ να παράσχουμε τεχνολογική υποστήριξη σαν να καθόμασταν δίπλα τους».

Κάπως έτσι έγινε η αρχή ενώ ύστερα από μια καλή παρουσία σε μια εμπορική έκθεση στο Λας Βέγκας το 2016 δόθηκε περαιτέρω ώθηση στα επιχειρηματικά σχέδια της IQtaxi. Σήμερα οι συνεργαζόμενες εταιρείες στις ΗΠΑ είναι 20 με προοπτικές ανόδου. Η εταιρεία έχει ήδη διαχειριστεί 20 εκατομμύρια κλήσεις παγκοσμίως με ετήσιο ρυθμό ανόδου της τάξης του 30%.

ΚΑΙ ΓΙΑ ΑΣΘΕΝΟΦΟΡΑ. «Στη συνέχεια, κάποιος πελάτης μας από την Αμερική, ο οποίος διαθέτει εκτός από ταξί και στόλο με ασθενοφόρα, μας ζήτησε να φτιάξουμε κάτι για αυτά. Οταν καλείς ταξί έρχεται το κοντινότερο για να σε παραλάβει, με τα ασθενοφόρα δεν είναι έτσι. Το καθένα πληροί διαφορετικές προδιαγραφές, έχει άλλο εξοπλισμό, ανάλογα με τις ανάγκες του ασθενούς. Το λογισμικό που κατασκευάσαμε καταρτίζει το καθημερινό πρόγραμμα του ασθενοφόρου λαμβάνοντας υπόψη αυτές τις παραμέτρους με αποτέλεσμα κάθε οδηγός καθημερινά να γνωρίζει την αρχή της βάρδιάς του καθώς και το δρομολόγιο που θα ακολουθήσει» λέει.

Την οργάνωση ενός μεγάλου στόλου αμαξιδίων ανέλαβε η IQtaxi και στη Σαουδική Αραβία, όπου το σύστημά της τοποθετήθηκε σε 2.000 οχήματα στη Μέκκα ενώ σύντομα αναμένεται να λειτουργήσει στις ΗΠΑ και το πρώτο ψηφιακό ταξίμετρο, στη δημιουργία του οποίου συνέβαλε η ελληνική εταιρεία. «Μια κοινοπραξία τεσσάρων εταιρειών που διαχειρίζεται περίπου το ¼ των ταξί της Νέας Υόρκης μάς ανέθεσε να φτιάξουμε ένα ψηφιακό ταξίμετρο» εξηγεί ο Βσίλης Κεραμάρης. «Είναι μια καινούρια τεχνολογία. Ουσιαστικά πρόκειται για μια πλατφόρμα που παράλληλα με τη διαχείριση των κλήσεων θα λειτουργεί και ως ταξίμετρο. Στην ίδια ταμπλέτα θα είναι ενσωματωμένη και η δυνατότητα πληρωμής, άρα αντικαθιστούμε τρεις συσκευές με μία». «Το ψηφιακό» συνεχίζει «μπορεί να μεταφέρει πολύ περισσότερες πληροφορίες και δέχεται ενημερώσεις ανά πάσα στιγμή. Το συμβατικό πεθαίνει. Αυτό είναι το μέλλον…».