Η έννοια της γιορτής, η σύνδεση που προκαλεί η ανταλλαγή των εμπειρικών συναισθημάτων κατά τη διάρκεια ενός πλουσιοπάροχου γεύματος, η παράδοση της συγκέντρωσης των ομάδων μικρών κοινωνιών με αφορμή τελετουργίες χαράς, αλλά και η σύνδεση του τόπου με την ιστορική του μνήμη αποτελούν τα συστατικά της έκθεσης στη Λέσβο «Πώς να Πέσετε με Χάρη». Η έκθεση έχει την επιμελητική υπογραφή του Νικόλα Βαμβουκλή και της πλατφόρμας Κ-Gold Temporary Gallery συμπληρώνοντας την πέμπτη διοργάνωση σύγχρονης τέχνης, που για φέτος φιλοξενείται στον ιστορικό χώρο της Λέσχης Αρίσβη στη Καλλονή.
«Επιλέξαμε το συγκεκριμένο κτίριο για να το συνδέσουμε με το θέμα της φετινής μας έκθεσης που παραπέμπει στην επόμενη ημέρα μίας μεγάλης γιορτής. Το κτίσμα λειτουργούσε από το 1905 ως κλειστή λέσχη των αστικών στρωμάτων της Καλλονής με καλλιτεχνικό κα πνευματικό πρόγραμμα εκδηλώσεων, αλλά και ως τόπος συνεύρεσής τους. Ακόμη και σήμερα το μέρος δεν έχει σταματήσει να λειτουργεί με αυτόν τον τρόπο και να υποδέχεται τα μέλη της λέσχης, θυμίζοντας ένα παλαιού τύπου καφενείο», εξηγεί ο επιμελητής της έκθεσης. Ωστόσο το περιεχόμενο της έκθεσης με τη συμμετοχή ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών και το παράλληλο πρόγραμμα των εκδηλώσεων κατάργησαν τον ιδιωτικό χώρο και τον άνοιξαν για τους κατοίκους και τους επισκέπτες του νησιού.
«Η γιορτή αποτελεί ένα πολύ ιδιαίτερο γεγονός, απρόβλεπτο στην έκβασή του. Επιβεβαιώνει τη ζωή ως μια προσπάθεια του ανθρώπου να νιώσει, να ξεσπάσει, να δημιουργήσει, να λάμψει στο σκοτάδι της νύχτας. Η κοινωνία στη γιορτή κοινωνεί με τον εαυτό της. Ολοι συμμετέχουν και χάνονται στη δίνη της», συμπληρώνει ο επιμελητής. Η έκθεση που συνεχίζεται έως τις 2 Σεπτεμβρίου φιλοξενεί έργα των Zoe Williams, Lucy + Jorge Orta, Νάνα Σαχίνη, Grace Wales Bonner και Harley Weir, Γιώργου Μαραζιώτη, Alice Mann, Βαλίνιας Σβορώνου, Cole Lu, ΣΕΡΑΠΙΣ, Dan Stockholm, Greta Alfaro, Αναστασίας Μηνά, Alvaro Deprit, Jacopo Miliani και Antonietta Federici Miliani, Παύλου Νικολακόπουλου, Karim El Maktafi, Βασίλη Παπαγεωργίου, Pierre Magendie | KammerTanz Coop.
Οι κοινωνικές λειτουργίες της γιορτής αποτελούν τον κεντρικό άξονα της έκθεσης και εξετάζονται ως ένα σύνθετο πεδίο ισορροπιών και συγκρούσεων. Τα επιλεγμένα έργα, ως στοιχεία της αφήγησης ενός πάρτι παρουσιάζονται σκηνογραφικά με βάση την προετοιμασία, το γεγονός και τα μεθεόρτια της εκδήλωσης. Διερευνούν έννοιες όπως η προσδοκία, η συλλογική κατανάλωση, η προσφορά, η διασκέδαση, η υπερβολή και η αποφόρτιση.
Ο Νικόλας Βαμβουκλής επέλεξε έργα και καλλιτέχνες με άξονα την παράδοση των λαϊκών πανηγυριών. Αλλά και την ιστορική παρουσία στο νησί του ρωμαίου στρατηγού Λεύκιου Λικίνιου Λούκουλλου, γνωστού για τα απολαυστικά και ακριβά γεύματά του. Τα ίχνη τους εντοπίστηκαν στη διάρκεια αρχαιολογικών ανασκαφών στη Μυτιλήνη, όταν το 1997 βρέθηκε μια ιχθυοδεξαμενή εκτός των τειχών της αρχαίας πόλης της Μυτιλήνης γεμάτη με τα μαγειρικά σκεύη της κουζίνας του Λούκουλλου. Η έκθεση παρουσιάζεται στο ισόγειο της Αρίσβης, με τα έργα να σηματοδοτούν μικρές αφηγήσεις γύρω από την προετοιμασία του τελετουργικού μιας γιορτής. Οπως του Γιώργου Μαραζιώτη, που δημιουργεί στον χώρο μια εγκατάσταση που θυμίζει τα απομεινάρια της επόμενης ημέρας από ένα μελλοντικό πάρτι του 2037. Το δίπτυχο του Γιάκοπο Μιλιάνι με θέμα τα κοκτέιλ καταλαμβάνει ένα σημείο στον παλιό πάγκο όπου σερβίρονται ποτά στους θαμώνες της λέσχης. Ενώ εικόνες από το βίντεο – περφόρμανς της Ζόε Γουίλιαμς «Ceremony of the Void» επικεντρώνονται σε ένα οργιαστικό συμπόσιο.
«Ο Οκτάβιο Πας υποστηρίζει πως “η φτώχεια μας μπορεί να μετρηθεί από τον αριθμό και τη μεγαλοπρέπεια των λαϊκών γιορτών μας”. Η κορύφωση του πανηγυρισμού ανατρέπει την τάξη και ωθεί στην υπέρβαση των ορίων με την αλόγιστη κατανάλωση και σπατάλη αγαθών, ενώ καταλήγει να σηματοδοτεί μια ευκαιρία για αλλαγή και αναγέννηση» σημειώνει ο Νικόλας Βαμβουκλής υποστηρίζοντας και το παράλληλο πρόγραμμα της έκθεσης με προβολές βίντεο στον χώρο της Δημοτικής Δανειστικής Βιβλιοθήκης Καλλονής.