Η επιδείνωση της οικονομικής κρίσης στην Τουρκία και η ραγδαία υποτίμηση της λίρας ανησυχούν έντονα τον εξαγωγικό κόσμο. Πρόκειται για μια άκρως αρνητική εξέλιξη για τις ελληνικές εξαγωγές, οι οποίες έχουν εισέλθει σε φάση αλματώδους ανάπτυξης εντός και εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης.  Η Τουρκία αποτελεί σταθερά και διαχρονικά έναν από τους μεγαλύτερους εμπορικούς εταίρους της χώρας μας και μια αγορά που απορροφά πλήθος ελληνικών προϊόντων. Η διολίσθηση του εθνικού νομίσματος της γειτονικής χώρας αναπόφευκτα θα οδηγήσει σε περιορισμό των ελληνικών εισαγωγών, δυσχεραίνοντας την προσπάθεια των ελληνικών επιχειρήσεων να διευρύνουν το αποτύπωμά τους στη γειτονική αγορά. Τα τελευταία χρόνια οι έλληνες εξαγωγείς εκμεταλλευόμενοι και τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης της τουρκικής οικονομίας βρήκαν πρόσφορο έδαφος και ενίσχυσαν την παρουσία τους στην τοπική αγορά.
Μάλιστα, την περσινή χρονιά η αξία των ελληνικών εξαγωγών προς την Τουρκία ανήλθε συνολικά (συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών) σε 1,9 δισ. ευρώ, σημειώνοντας εντυπωσιακή άνοδο της τάξης του 44,5%. Σημαντική άνοδο 20,7% κατέγραψαν οι εξαγωγές και χωρίς τα πετρελαιοειδή, φθάνοντας στα 879 εκατ. ευρώ.
Και όλα αυτά παρά τα τεράστια εμπόδια που υπάρχουν για την αποστολή εμπορευμάτων στην τουρκική αγορά. Μην ξεχνάτε ότι η Τουρκία επιβάλλει υπέρμετρους δασμούς στα αγροτικά και μεταποιημένα προϊόντα (π.χ. ελαιόλαδο 46,8%, φέτα 180% κ.λπ.) ενώ δημιουργεί πρόσθετα προβλήματα με τις χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες που προβλέπονται κατά την εισαγωγή τους.
Επιπλέον, σε ορισμένους κλάδους, όπως π.χ. σε αυτόν των τροφίμων-ποτών, η Τουρκία είναι πολύ ανταγωνιστική, κυρίως λόγω της χαμηλής τιμής διάθεσης των τουρκικών προϊόντων, αλλά και της νοοτροπίας του μέσου τούρκου καταναλωτή να προτιμά τα εγχώρια και τα φθηνά προϊόντα.
Πέρα από τις εξαγωγές προς την Τουρκία, προβληματισμός υπάρχει για τις επιπτώσεις στις αγορές, όπου ελληνικές και τουρκικές επιχειρήσεις ανταγωνίζονται ευθέως μεταξύ τους. Η υποτίμηση της λίρας καθιστά πιο ανταγωνιστικά τα τουρκικά προϊόντα, τα οποία πλέον θα είναι φθηνότερα για τους υποψήφιους αγοραστές εντός και εκτός ΕΕ. Ο κίνδυνος να υποχωρήσει η ζήτηση για τα ελληνικά προϊόντα είναι κάτι περισσότερο από υπαρκτός.
Η απειλή λοιπόν είναι διπλή. Ως εκ τούτου, δεν υπάρχει περιθώριο για εφησυχασμό. Αντίθετα, χρειάζεται η Πολιτεία να είναι σε εγρήγορση και να παρέμβει όπου και όταν χρειαστεί. Πρέπει πάση θυσία να διατηρηθεί η δυναμική που υπάρχει διεθνώς για τα ελληνικά προϊόντα, προκειμένου να τεθούν στέρεες βάσεις για ακόμη μεγαλύτερη ανάπτυξη στο εγγύς μέλλον.
Οι εξαγωγές, όπως έχω κατ’ επανάληψιν τονίσει και όλοι πλέον αντιλαμβάνονται, είναι μονόδρομος για τη χώρα, εφόσον θέλει να οικοδομήσει μια βιώσιμη οικονομία, που θα παράγει πλούτο και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας προς όφελος της κοινωνίας και των πολιτών της.