Φρένο στις παράτυπες πρακτικές που ακολουθούν δικηγορικές εταιρείες και εταιρείες ενημέρωσης δανειοληπτών, οι γνωστές σε όλους εισπρακτικές εταιρείες, επιχειρεί να βάλει το υπουργείο Οικονομίας από το φθινόπωρο. Επιτροπή που συστάθηκε από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή έχει ήδη αναλάβει έργο και το αργότερο έως τις 15 Σεπτεμβρίου θα πρέπει να έχει καταθέσει το πόρισμά της, το οποίο θα εντοπίζει τα προβλήματα στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο, θα προτείνει αλλαγές και νέες ρυθμίσεις με στόχο να μπει τάξη στο άναρχο τοπίο που έχει διαμορφωθεί, δεδομένης και της κορύφωσης από την πλευρά των τραπεζών πώλησης και διαχείρισης των κόκκινων δανείων που έχουν στα χαρτοφυλάκιά τους. Μάλιστα το πόρισμα της ομάδας εργασίας που έχει συσταθεί και αναμένεται να συνεδριάσει εκ νέου στις 6 Σεπτεμβρίου θα τεθεί σε διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους φορείς, ώστε το σχετικό νομοσχέδιο να είναι έτοιμο να κατατεθεί στη Βουλή το αργότερο έως τον Νοέμβριο.
Στο επίκεντρο των αλλαγών που στοχεύει το υπουργείο βρίσκονται τα θέματα που προκύπτουν από τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (GDPR) και τη διαχείριση των στοιχείων προσωπικού χαρακτήρα, οι υποχρεώσεις που έχουν οι δικηγορικές εταιρείες που αναλαμβάνουν τη διαχείριση δανείων και την ενημέρωση των δανειοληπτών, αλλά και ζητήματα που έχουν να κάνουν με θέματα που και ο ισχύον νόμος ρυθμίζει, όπως είναι η συχνότητα των οχλήσεων, οι κυρώσεις σε όσους δεν τηρούν τον νόμο, το χρονικό διάστημα υποβολής καταγγελιών από την πλευρά των καταναλωτών και η αυστηροποίηση των ποινών που ισχύουν σήμερα.
Ο μεγάλος αριθμός καταγγελιών που έχουν καταγραφεί το τελευταίο διάστημα και αφορούν κυρίως την πιεστική ενόχληση των οφειλετών από τις εισπρακτικές εταιρείες και δικηγορικά γραφεία που δραστηριοποιούνται στην ενημέρωση οφειλετών για ληξιπρόθεσμες οφειλές έχει δημιουργήσει την ανάγκη άμεσης αντιμετώπισης του προβλήματος. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, από τις 652 καταγγελίες που έγιναν πέρυσι στην αρμόδια υπηρεσία σχετικά με εταιρείες ενημέρωσης δανειοληπτών, σχεδόν το 1/3 (255) αφορούσαν δικηγορικά γραφεία. Μάλιστα οι καταγγελίες αυτές διαβιβάστηκαν και στον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών, προκειμένου να ενεργοποιηθούν οι κατάλληλες πειθαρχικές διαδικασίες που ορίζει ο Κώδικας Δεοντολογίας των δικηγόρων. Στις προθέσεις του υπουργείου είναι, αναμορφώνοντας την κείμενη νομοθεσία, να μπουν όρια στη συμπεριφορά των εταιρειών αυτών και παράλληλα να γίνει σαφής και μεγαλύτερη η ευθύνη που έχουν οι τράπεζες σε σχέση με τις ενέργειες που προβαίνουν οι δικηγορικές εταιρείες, οι οποίες αναλαμβάνουν για λογαριασμό τους το κυνήγι των κόκκινων δανείων.
Να σημειωθεί ότι ήδη η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή ανακοίνωσε τις διοικητικές κυρώσεις που επιβλήθηκαν σε εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2018. Συνολικά επέβαλε 21 διοικητικές κυρώσεις, συνολικού ύψους 160.500 ευρώ, που κυρίως αφορούν παραβάσεις για συχνότητα κλήσεων, παραπλανητική πληροφόρηση, κλήση σε τηλέφωνο εργασίας χωρίς να είναι το μοναδικό τηλέφωνο επικοινωνίας, όχληση για οφειλές ενώ δεν έχουν παρέλθει 10 ημέρες από τότε που αυτές κατέστησαν ληξιπρόθεσμες, ενημέρωση χωρίς να έχει προηγηθεί η ταυτοποίηση του οφειλέτη, χρέωση ποσού για εξώδικη ενημέρωση κ.λπ.