Με την ευχή «Βίρα στο όνομα του Αλλάχ» το τουρκικό γεωτρύπανο «Πορθητής» ξεκίνησε για τη Μεσόγειο, δήλωσε ο μέχρι πρότινος τούρκος πρωθυπουργός Μπιναλί Γιλντιρίμ σε ομιλία του στην πόλη Ντούζτζε. Ετσι, παρά τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα που έχει και τη διάρρηξη των σχέσεών της με τις ΗΠΑ, η Αγκυρα ανοίγει ένα ακόμα μέτωπο με τις γειτονικές χώρες που δεν είναι άλλο από το ενεργειακό.
Είναι πλέον θέμα ημερών (ίσως και έως το τέλος της εβδομάδας), όπως όλα δείχνουν, ο απόπλους τού υπό τουρκική σημαία γεωτρύπανου «Fatih» (Πορθητής) για την πρώτη γεώτρηση της Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο. Το Σαββατοκύριακο, όπως σημειώνει η κυπριακή εφημερίδα «Φιλελευθέρος», έφτασαν στο λιμάνι της Αττάλειας τα άλλα δύο ειδικά πλοία υποστήριξης υπεράκτιων γεωτρήσεων. Πρόκειται για τα υπό νορβηγική σημαία πλοία «Siem Sasha» και «Siem Louisa», ενώ προηγουμένως είχε δέσει στο λιμάνι το πλοίο υποστήριξης υπεράκτιων δραστηριοτήτων «Siem Sophia».
Σύμφωνα με δημοσιεύματα του κυπριακού Τύπου, τέσσερις είναι οι περιοχές στις οποίες θα ενεργεί το τουρκικό γεωτρύπανο «Πορθητής». Οι τέσσερις αυτές θαλάσσιες περιοχές έχουν βάθος 2.600 μέτρων και είναι το μοναδικό στοιχείο που έδωσε ο τούρκος υπουργός Ενέργειας ως σημείο γεώτρησης. Με δεδομένο ότι η αναφορά είναι επίσης για σημείο σε βάθος 2.600 μέτρων ανοικτά της Αττάλειας, η πιο κοντινή ερμηνεία που μπορεί να δοθεί, με βάση και τους ακριβείς βυθομετρικούς χάρτες της περιοχής, είναι η περιοχή «ένα» που βρίσκεται ανοικτά του κόλπου της Αττάλειας.
Ωστόσο στην περιοχή «ένα» το σεισμογραφικό «Μπαρμπαρός» έχει πραγματοποιήσει ελάχιστα σεισμογραφικά, πλην μιας ζώνης στη νότια πλευρά της περιοχής «ένα» όπου έγιναν δύο φορές πυκνά σεισμογραφικά. Ομως το ίδιο πυκνά σεισμογραφικά έγιναν δύο φορές και στις περιοχές δυτικά της Πάφου (εντός της κυπριακής ΑΟΖ), όπου το θαλάσσιο βάθος είναι επίσης περίπου 2.600 μέτρα.
Το ίδιο βάθος – των 2.600 μέτρων – έχει και περιοχή εντός του τεμαχίου «επτά» της Κυπριακής ΑΟΖ, στο τμήμα του που «διεκδικεί» η Τουρκία, στο οποίο όμως δεν έγιναν καθόλου σεισμογραφικές έρευνες από την Τουρκία, οπότε και είναι αδύνατο να έχει μελετηθεί και εκτιμηθεί ότι υπάρχει σημείο «στόχου» για γεώτρηση.
Τρία πλοία της νορβηγικής εταιρείας «Siem Offshore» έχουν αναλάβει με συμβόλαιο υπεργολαβίας τις δύο πρώτες γεωτρήσεις. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία έχει εμπλοκή και σημαντικά συμφέροντα στην Κύπρο, αφού τρία και μάλιστα νεότευκτα από τα 41 πλοία που διαθέτει είναι εγγεγραμμένα στο κυπριακό νηολόγιο και φέρουν σημαία της Κυπριακής Δημοκρατίας. Το τελευταίο δεκαήμερο έγινε και η φόρτωση του γεωτρύπανου με το απαραίτητο υλικό και εξοπλισμό για το πρώτο στάδιο της γεώτρησης.
Προηγουμένως, είχαν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες εξασφάλισης των υπόλοιπων υπεργολαβιών για υποστήριξη της πρώτης γεώτρησης του «Fatih» στην Ανατολική Μεσόγειο, δηλαδή η βάση υποστήριξης στο λιμάνι της Αττάλειας και η βάση και τα ελικόπτερα που θα μεταφέρουν προσωπικό από και προς το γεωτρύπανο. Στην περιοχή της πρώτης γεώτρησης, στον στόχο «Alanya-1», ανοικτά του κόλπου της Αττάλειας προς τα ανατολικά, στο ύψος του θερέτρου της Αλάνια, η Τουρκία έχει αναπτύξει μέσω της Ανώνυμης Τουρκικής Εταιρείας Πετρελαίου (TPAO) ερευνητική δραστηριότητα με τρεις σειρές σεισμογραφικές έρευνες από το 2008. Συγκεκριμένα, την περίοδο 2008 – 2009 έγιναν δισδιάστατα σεισμογραφικά με το σεισμογραφικό πλοίο «Malene Ostervold» σε συνεργασία με την επίσης νορβηγική Wavefield. Την περίοδο 2009 – 2011 έγιναν νέα σεισμογραφικά στην περιοχή, με το σεισμογραφικό «Viking Vanquish» σε συνεργασία με την CCG Veritas, ενώ από το 2013 μέχρι και το 2016 επαναλήφθηκαν τρισδιάστατες σεισμογραφικές έρευνες με το «Barbaros Hayreddin Pasa», που επεκτάθηκαν πέραν της περιοχής της Αττάλειας και στην ευρύτερη περιοχή της Μερσίνας.
Τα σεισμογραφικά επεξεργάστηκε η νορβηγική Polarcus, που διέθεσε στην Τουρκία και το σεισμογραφικό που μετονομάστηκε «Barbaros Hayreddin Pasa». Η τουρκική ΤΡΑΟ έχει συμφωνήσει με την Azeri Driling Company, με έδρα το Μπακού του Αζερμπαϊτζάν, που θα αναλάβει τον τεχνικό έλεγχο της γεώτρησης. Αναμένεται εντός ημερών η έκδοση Navtex από πλευράς Τουρκίας που θα καθορίσει το ακριβές σημείο της γεώτρησης και τη ζώνη προστασίας.