Γνώριζε τις ιδανικές λέξεις που μετέφραζαν, έτσι όπως έπρεπε, όσα διαπερνούν την ανθρώπινη ύπαρξη: την αγωνία, τον φόβο του έρωτα και του θανάτου, τη χαρά και τη λαχτάρα της προσμονής, την ελπίδα για έναν καλύτερο κόσμο. Ακόμα και μέσα από λέξεις σκληρές, εικόνες αδυσώπητες και φαρμακερές, όπως ενδεχομένως θα τις χαρακτήριζε ο ίδιος. Ολες αυτές οι αντιθέσεις συνθέτουν για τη Μαρία Φαραντούρη τη δημιουργία του Μάνου Ελευθερίου, ο οποίος έφυγε από τη ζωή στις 22 Ιουλίου. Η ερμηνεύτρια συμμετέχει με πολλούς έλληνες καλλιτέχνες στη συναυλία του Ηρωδείου, την ερχόμενη Τετάρτη (29 Αυγούστου), με πρωτοβουλία του Φεστιβάλ Αθηνών, με σκοπό τα έσοδα που θα προκύψουν να διατεθούν για τους πληγέντες και τους πυρόπληκτους της πυρκαγιάς στην Ανατολική Αττική.

Ο στιχουργός και ποιητής αφήνει περίπου 400 τραγούδια, ορισμένα εκ των οποίων ανήκουν στον διαχρονικό «κανονικό» του λαϊκού τραγουδιού. «Πολλά τραγούδια που έχει γράψει ο Μάνος δεν μπορούμε να τα συνδέσουμε κατευθείαν με το όνομά του» λέει η Μαρία Φαραντούρη. «Για παράδειγμα, δεν θυμόμουνα ότι έχει γράψει την “Επιστολή” που έχει συνθέσει ο Μίκης. Υπάρχουν όμως οι σταθερές στη δημιουργία του, που τη χαρακτηρίζουν και του χαρίζουν ένα δικό του λαμπρό κεφάλαιο στην ελληνική δισκογραφία. Είναι οι παλμοί του λαϊκού αισθήματος που περιέκλεισε στους στίχους του και την ευρύτητα των θεμάτων του, αλλά με απόλυτη τρυφερότητα κι ευαισθησία».

Οσο για την πρωτοβουλία της συναυλίας, θυμίζει ότι συμβολίζει μια τραγική σύμπτωση: «Ο Μάνος έφυγε τις ημέρες των καταστροφικών πυρκαγιών. Νομίζω ότι αυτό το αφιέρωμα στη μνήμη του έχει ήδη τον ιδανικό υποτιτλισμό των τραγουδιών». Οπως αυτά που θα ερμηνεύσει η ίδια: «Σ’ αυτή την γειτονιά», «Το τρένο φεύγει στις 8», «Ποιος τη ζωή μου», «Η αυλή» και «Η επιστολή», κομμάτι που θα ερμηνεύσει με τον Γιώργο Νταλάρα. Στην εκδήλωση, εξάλλου, συμμετέχουν οι Γιώργος Ανδρέου, Φωτεινή Βελεσιώτου, Μανώλης Λιδάκης, Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, Μιχάλης Μυτακίδης, Χρήστος Νικολόπουλος, Μίλτος Πασχαλίδης, Ηρώ Σαΐα, Ασπασία Στρατηγού, Τάνια Τσανακλίδου, Λάκης Χαλκιάς.

ΧΙΟΥΜΟΡ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ. Για τη Μαρία Φαραντούρη ο Μάνος Ελευθερίου ήταν ένας ευγενής, γενναιόδωρος και γεμάτος χιούμορ άνθρωπος. «Κάποιους μπορεί να τους ξένισε η απόφασή του να δώσει τραγούδια σε εμπορικούς καλλιτέχνες. Αλλά για μένα δηλώνει το δικαίωμά του να ακουμπήσει στην ελαφρότητα της ζωής». Από την άλλη, δεν σταματούσε ποτέ να εξερευνά. «Οταν έγραψε τον κύκλο τραγουδιών για την Παναγία, σε μουσική του Μίκη Θεοδωράκη, πολλοί μπορεί να αναρωτήθηκαν “γιατί;”. Μόνο όσοι διάβαζαν σωστά τις λέξεις του είχαν την ευκαιρία να εντοπίσουν τη βαθιά πνευματικότητα και όχι τη θρησκευτικότητα που είχε το έργο αυτό. Στο τέλος νικούσε η ελπίδα. Ο Μάνος έγραφε για έναν καλύτερο κόσμο, έτσι όπως τον ονειρευόταν. Αυτό το όνειρο και η ελπίδα είναι ίσως η μεγαλύτερη παρακαταθήκη που μας άφησε».

Τη συναυλία θα προλογίσει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος σημειώνοντας: «Ο Μάνος Ελευθερίου έπλασε στίχους για εκατοντάδες τραγούδια. Μας έδωσε έτσι τη δυνατότητα να τον αισθανθούμε ως ευφυή και ευαίσθητο μεταφραστή των συναισθημάτων μας, ως πυκνωτή των σκέψεών μας, ως εκφραστή ελπίδων που ξεπερνούσαν τον ιδιωτικό ορίζοντα. Η μαστοριά του ήταν να ετοιμάζει λαϊκά τραγούδια που δεν τα βάραινε τίποτε το επιπόλαιο, το φτηνό και το κοινότοπο. Παρέμεναν τραγούδια στοχαστικά, που η εσωτερικότητά τους δεν είχε καμία σχέση με το δήθεν και με τη ναρκισσευόμενη ψευτοαναζήτηση. Ο Μάνος Ελευθερίου ήταν λογοτέχνης και στους στίχους του. Δεν είχε όμως το παραμικρό άγχος να το αποδείξει».