Το «First man», τελευταία δημιουργία του αμερικανού σκηνοθέτη Ντάμιεν Σαζέλ, είναι η ταινία με την οποία ανοίγει αύριο το απόγευμα η αυλαία της κινηματογραφικής Μπιενάλε. Το αρχαιότερο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Ευρώπης, που φέτος κλείνει τα 75 χρόνια λειτουργίας του, ανοίγει την Τετάρτη για να ολοκληρωθεί το Σάββατο 8 Σεπτεμβρίου με την απονομή του Χρυσού Λέοντα, μετά την παρουσίαση πολλών ταινιών που αναμένονται – τουλάχιστον – με περιέργεια. Η προβολή του «First man» θα γίνει το απόγευμα της Τετάρτης στη Sala Grande του Palazzo del Cinema στο Λίντο, το σημείο που μπορεί να ονομαστεί καρδιά της κινηματογραφικής Μόστρα.

Τοποθετημένη ανάμεσα στο 1961 και το 1969, η ταινία «First man» αναμοχλεύει όλα τα γεγονότα που μεσολάβησαν πριν από την αποστολή του διαστημοπλοίου «Απόλλων 11» στη Σελήνη. Βγαίνοντας από τη σεληνάκατο «Eagle», ο Νιλ Αρμστρονγκ, αρχηγός της αποστολής, ήταν ο πρώτος άνθρωπος που πάτησε το πόδι του στον δορυφόρο μας, για να τον ακολουθήσει αμέσως μετά ο πιλότος Μπαζ Ολντριν που τον συνόδευε.

Η ταινία που στηρίζεται στο μπεστ σέλερ του Τζέιμς Ρ. Χάνσεν εξερευνά τα γεγονότα που προέκυψαν και τις θυσίες που χρειάστηκε να γίνουν έτσι ώστε να πραγματοποιηθεί με επιτυχία μία από τις πιο επικίνδυνες διαστημικές αποστολές στην ιστορία της ανθρωπότητας.

Οσο για τον 33χρονο Ντάμιεν Σαζέλ, σίγουρα δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Είναι ένας από τους νεότερους σε ηλικία σκηνοθέτες που έχουν κερδίσει Οσκαρ, κάτι που έγινε το 2017 για την ταινία «La La Land», η οποία μάλιστα τον Σεπτέμβριο του 2016 είχε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ Βενετίας (χωρίς ωστόσο να κερδίσει κάποιο βραβείο).

ΑΝΟΙΓΜΑ ΣΤΟ NETFLIX. Οπως έχει ήδη ανακοινωθεί, το πρόγραμμα του φετινού φεστιβάλ αναμένεται να είναι ένα από τα δυνατότερα των τελευταίων χρόνων. Ενας από τους λόγους είναι ότι τον περασμένο Μάιο το Φεστιβάλ των Καννών δεν ενέταξε στο πρόγραμμά του ορισμένες ταινίες που – φυσικά – θα κάνουν την πρεμιέρα τους στη Βενετία. Συν το ότι ο Αλμπέρτο Μπαρμπέρα, πρώην κριτικός κινηματογράφου και σήμερα καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ της Βενετίας, αποφάσισε να ανοίξει διάπλατα τις πόρτες ακόμα και στις παραγωγές του Netflix, του άσπονδου εχθρού του Φεστιβάλ των Καννών, το οποίο αρνήθηκε να παίξει ταινίες τής εν λόγω πλατφόρμας, οι οποίες δεν θα διανέμονταν στην κινηματογραφική αίθουσα.

Σε αυτές τις ταινίες ανήκει τόσο το τελευταίο γουέστερν των Τζόελ και Ιθαν Κόεν «The ballad of Buster Scruggs», όπως και το «22 July» του Ιρλανδού Πολ Γκρίνγκρας που πραγματεύεται το μακελειό των 77 νεκρών που προκάλεσε το 2011 στο νησί Ουτόγια έξω από το Οσλο ο νορβηγός ακροδεξιός τρομοκράτης Αντερς Μπέρινγκ Μπρέιβικ (με το ίδιο θέμα ασχολήθηκε o νορβηγός φωτογράφος Ερικ Ποπ στην ταινία «U – July 22» που προβλήθηκε φέτος στο Φεστιβάλ Βερολίνου). Υπάρχει επίσης η «Roma» του Μεξικανού Αλφόνσο Κουαρόν, ο οποίος έκανε το χρονικό μιας μεσοαστικής οικογένειας της Πόλης του Μεξικού στις αρχές της δεκαετίας του 1970.

Παρότι όλες αυτές οι ταινίες γυρίστηκαν με στόχο να προβληθούν απευθείας στην τηλεόραση, όλες θα προβληθούν φέτος στη Μόστρα και το άνοιγμα του φεστιβάλ προς αυτή την κατεύθυνση ενδεχομένως να αλλάξει τον τρόπο σκέψης πολλών κινηματογραφικών φεστιβάλ.

Ο «ΑΓΓΛΟΣ» ΛΑΝΘΙΜΟΣ. Να θυμίσουμε τέλος ότι στο φετινό φεστιβάλ διαγωνίζεται για μία ακόμη φορά μετά τις «Αλπεις» το 2011 ο έλληνας σκηνοθέτης Γιώργος Λάνθιμος με την τελευταία ταινία του «The favourite», μια συμπαραγωγή Αγγλίας, Ιρλανδίας και Αμερικής. Πρόκειται για δράμα εποχής που τοποθετείται στις αρχές του 18ου αιώνα, έχει ως θέμα τις ίντριγκες στο Βασίλειο της Αγγλίας εκείνης της περιόδου και περιέχει ένα εκλεκτό καστ ηθοποιών, ανάμεσα στους οποίους η Εμα Στόουν, ο Νίκολας Χόουλτ και η Ρέιτσελ Βάις.

Γκόσλινγκ για Οσκαρ;

Στη δεύτερη συνεργασία του με τον Ντάμιεν Σαζέλ, μετά το μιούζικαλ «La La Land» (που πήρε για λίγα… δευτερόλεπτα και στη συνέχεια έχασε από το «Moonlight» το Οσκαρ καλύτερης ταινίας στην επεισοδιακή απονομή του 2017), ο Ράιαν Γκόσλινγκ κρατά τον ρόλο του αστροναύτη Νιλ Αρμστρονγκ (1930-2012) και μια υποψηφιότητά του στα επόμενα βραβεία Οσκαρ δεν δείχνει καθόλου απίθανη. Να θυμίσουμε εξάλλου ότι από το ίδιο φεστιβάλ ξεκίνησε πριν από μερικά χρόνια η θριαμβευτική πορεία μιας άλλης διαστημικής ταινίας, του «Gravity», για την οποία ο Μεξικανός Αλφόνσο Κουαρόν κέρδισε το Οσκαρ σκηνοθεσίας.