Ακόμα και όσοι δεν ενδιαφέρονται για τις εξερευνήσεις του ανθρώπου στο Διάστημα, δεν θα μπορέσουν να μην εκτιμήσουν τη δουλειά του σκηνοθέτη Ντάμιεν Σαζέλ στην ταινία «First man», με την οποία το απόγευμα της Τετάρτης άνοιξε το 75ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας. Ηδη από το πρωί της ίδιας ημέρας, η ταινία στη δημοσιογραφική προβολή της είχε τύχει θετικότατης αποδοχής με χειροκροτήματα.

Εξιστορώντας όλο το παρασκήνιο της αποστολής του διαστημόπλοιου «Απόλλων 11» στη Σελήνη (η οποία το 2019 κλείνει 50 χρόνια από τότε που επιτεύχθηκε), ο νεαρός, βραβευμένος με Οσκαρ σκηνοθεσίας, Ντάμιεν Σαζέλ («La La Land») έφτιαξε μια ποιητική ταινία με ιστορικό περιεχόμενο, άξονας της οποίας είναι η πολυσχιδής προσωπικότητα του αρχηγού της αποστολής στη Σελήνη, αστροναύτη Νιλ Αρμστρονγκ. Πρόκειται για τον πρώτο άνθρωπο που πάτησε το πόδι του στον δορυφόρο μας λέγοντας τη θρυλική πια φράση «ένα μικρό βήμα για τον άνθρωπο, ένα τεράστιο βήμα για την ανθρωπότητα».

Η μαστοριά του «First man», όμως, έγκειται στην τρομερή ικανότητα του Σαζέλ να συνδυάσει την ανθρώπινη περιπέτεια των αστροναυτών της NASA με τον εσωτερικό κόσμο του Αρμστρονγκ, ενός σταθερού, ευθέος, έξυπνου και σκεπτόμενου Αμερικανού. Αποφασιστικού και γενναίου. Ετσι, το «First man» είναι κατ’ αρχάς μια πέρα για πέρα ανθρώπινη ταινία, που ενδιαφέρεται να δει πώς το προσωπικό δράμα του Αρμστρονγκ, ο θάνατος της μικρής κόρης του από καρκίνο πολλά χρόνια πριν από την αποστολή στη Σελήνη, ήταν που τελικά του έδωσε το κουράγιο να προχωρήσει στη ζωή του και να γίνει αυτό που έγινε.

Ηδη μπορούμε να μιλάμε για μια ταινία που μπορεί να απασχολήσει τα Οσκαρ της επόμενης χρονιάς, για να μην πω πως σε ό,τι αφορά τους τεχνικούς τομείς τα έχει ήδη κερδίσει.

ΤΙΜΗ ΣΤΗ ΒΑΝΕΣΑ. Η προβολή του «First man» στη Σάλα Γκράντε συνδυάστηκε με τη βράβευση της Βανέσα Ρεντγκρέιβ με έναν ειδικό Χρυσό Λέοντα για το σύνολο της προσφοράς της στην 7η τέχνη (σε μερικές ημέρες θα ακολουθήσει η βράβευση του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ). Λίγο πριν από την τελετή, η βρετανίδα ηθοποιός μίλησε στους δημοσιογράφους όχι τόσο για την καριέρα της όσο για την ακούραστη προσπάθειά της να προσφέρει όσο το δυνατόν περισσότερα για την καλυτέρευση των συνθηκών ζωής κάποιων ανθρώπων που την έχουν πραγματικά ανάγκη. «Οι κυβερνήσεις δεν θα μάθουν ποτέ την κατάσταση στην οποία βρίσκεται μια γυναίκα αναγκασμένη να ταξιδέψει στην παρανομία έχοντας μόλις χάσει το παιδί της» είπε χαρακτηριστικά.

Από μικρό παιδί ακόμη, όταν μεγάλωνε στο Λονδίνο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η Ρεντγκρέιβ ένιωσε στο πετσί της τι σημαίνει να είσαι μετανάστης. Βρέθηκε η ίδια στο μεταναστευτικό κύμα των συμπατριωτών της όταν το Λονδίνο έπρεπε να εκκενωθεί από τα παιδιά. Η εμπειρία έμελλε να τη στοιχειώσει σε όλη της τη ζωή, και μάλιστα πέρυσι παρουσίασε το «Sea of sorrow», ένα ντοκιμαντέρ που ασχολείται με το προσφυγικό ζήτημα σε συνάρτηση με τη δική της περίπτωση.

ΗΜΕΡΑ ΛΑΝΘΙΜΟΥ. Σήμερα είναι η ημέρα του Γιώργου Λάνθιμου. Η τελευταία ταινία του, «The favourite», προβάλλεται εντός συναγωνισμού και όλοι είναι περίεργοι να δουν ποιο θα είναι το αποτέλεσμα της πρώτης ταινίας εποχής που ο έλληνας σκηνοθέτης γυρίζει. Η ταινία τοποθετείται στην Αγγλία των αρχών του 18ου αιώνα και η πλοκή της έχει να κάνει με γυναικείες ίντριγκες και συνωμοσίες εντός του Βασιλείου. Η πρώτη προβολή της ταινίας γίνεται στις 8.30 το πρωί, για να ακολουθήσει μία αμέσως μετά τη λήξη της και η επίσημη το απόγευμα στη Σάλα Γκράντε.