Είναι θύμα ή θύτης; Διαταραγμένη ή ταλαιπωρημένη; Μην περιμένετε να ετυμηγορήσουμε για μια περσόνα του Χόλιγουντ. Η Αζια Αρτζέντο είναι κυρίως «μπελάς» για τον εαυτό της.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Από τότε που γεννήθηκε στη Ρώμη το 1975, σε ένα περιβάλλον κινηματογραφικό, όπου τρόμος, αίμα, σεξ και παράνοια δημιουργούσαν την ατμόσφαιρα της οικογενειακής θαλπωρής στο σπιτικό των Αρτζέντο. Ο μπαμπάς της Ντάριο, ο περίφημος σκηνοθέτης καλτ αιμοσταγών θρίλερ, με αισθητική άποψη τη φετιχιστική σεξουαλική βία, μάθαινε στη μικρή του κόρη Αρια Μαρία Βιτόρια Ρόσα τις δικές του έννοιες για τη ζωή. Ο πατέρας της συνήθιζε να της διαβάζει τα δικά του σενάρια τρόμου ως ιστορίες για ύπνο.
Καθώς μεγάλωνε δοκίμαζε τα πάντα για να κερδίσει ην προσοχή του εγωκεντρικού πατέρα. Στα οκτώ της η Αζια δημοσίευσε ένα βιβλίο ποιημάτων. Εγινε ηθοποιός στις δικές του ταινίες («Δαίμονες», «Ο ναός», «Trauma»). Στα 14 έφυγε από το σπίτι, συνέχισε στο σινεμά και περιστασιακά έγινε μοντέλο, τραγουδίστρια και σκηνοθέτις. Σε μια συνέντευξή της μιλώντας για τα παιδικά της χρόνια είπε πως δεν ένιωσε ευτυχισμένη: «Εγινε πατέρας μου όταν ήταν ο σκηνοθέτης μου. Πάντα πίστευα ότι ήταν άρρωστο να επιλέγεις ως δουλειά σου να κοιτάς τον εαυτό σου σε μια μεγάλη οθόνη. Πρέπει να υπάρχει κάτι στραβό στο μυαλό σου να θέλεις από όλους να σε αγαπάνε».
Κάπως έτσι απέκτησε το σύνδρομο συγκέντρωσης της προσοχής πάνω της. Χωρίς απαραίτητα να οφείλεται στο ερμηνευτικό και δημιουργικό απόθεμα του ταλέντου της, έγινε μια περίπτωση αντιστάρ. Στην πορεία της την κινηματογραφική συνήθως ήταν ημίγυμνη και περικυκλωμένη από βαμπίρ, βιαστές δολοφόνους ή στην πιο «δυνατή» περίπτωση εκείνη ήταν η αστυνομικίνα, πράκτορας, «κακό κορίτσι». Η Αζια με σύντομες ατάκες σε αλησμόνητες ταινίες όπως «Η Βασίλισσα Μαργκό» του Πατρίς Σερό και «Μαρία Αντουανέτα» της Σοφίας Κόπολα άρχισε να γίνεται γνωστή στο κοινό για «λάθος» λόγους: μία σέξι ηθοποιός που δέχεται να γυρίσει εξευτελιστικές σκηνές όταν στα τέλη του ’90 τα όρια της ταινίας πορνό και της ανθρώπινης περιπέτειας είχαν αρχίσει να συγκλίνουν.
Τον περασμένο Νοέμβριο η επώνυμη καταγγελία της για βιασμό της από τον Χάρβεϊ Γουάινστιν όταν ήταν 21 ετών έβαλε τον θεμέλιο λίθο του περίφημου κινήματος #MeToo, που οι διαστάσεις του σήμερα σαρώνουν την πατριαρχική και σοβινιστική κοινωνία της Αμερικής του Ντόναλντ Τραμπ. Η Αζια Αρτζέντο τα πήγαινε θαυμάσια ως επαναστάτρια νεοφεμινίστρια, κάνοντας στο Φεστιβάλ των Καννών κηρύγματα συμπάθειας στις σεξουαλικές κακοποιημένες γυναίκες της βιομηχανίας του κινηματογράφου, μιλώντας πάλι για τον βιασμό της.
Η στάση της ιταλίδας αντιστάρ προκαλούσε τις χυδαίες λεκτικές επιθέσεις των εκπροσώπων της ιταλικής Ακροδεξιάς. Ομως μετά την αυτοκτονία του διάσημου σεφ Αντονι Μπουρντέν, με τον οποίο είχε ερωτική σχέση τα τελευταία χρόνια ένας νέος κύκλος αποκαλύψεων φέρνει την Αζια Αρτζέντο σε ρόλο θύτη. Ο ηθοποιός Τζίμι Μπένετ έδωσε πρόσφατα στους «New York Times» στοιχεία με τα οποία κατηγορεί την Αρτζέντο ότι το 2013 του επετέθη σεξουαλικά. Εκείνος τότε ήταν 17 και εκείνη 37. Ο ίδιος ισχυρίζεται ότι τον μέθυσε και τον ανάγκασε να κάνει σεξ. Ο Μπένετ αποκάλυψε ότι η Αρτζέντο τον πλήρωσε για να μη μαθευτεί τίποτα από το παρελθόν της. Η ηγερία του #MeToo προσπαθούσε να διατηρήσει το μαρτυρικό προφίλ της ως θύμα μιας βιομηχανίας που εκμεταλλεύεται σωματικά, συμπεριφορικά και οικονομικά τις γυναίκες. Στο μεταξύ η σφαίρα των «χυδαιολάγνων» στα κοινωνικά μέσα την είχαν κατηγορήσει ως υπεύθυνη για την αυτοκτονία του φίλου της σεφ. Διέδωσαν ότι εκείνη πίεσε τον Μπουρντέν να πληρώσει τον Μπένετ 380.000 δολάρια για να μη διαρρεύσει το σκάνδαλο. Τώρα η Αζια προβάλλεται στα μίντια ως θηλυκό που μετατοπίζει τα μητρικά της αισθήματα και κοιτάζει ερωτικά τον ανήλικο συμπρωταγωνιστή που ηλικιακά θεωρείται γιος της. Ενας υφέρπων ρατσισμός στο ποιος δικαιούται – άνδρας ή γυναίκα – να έχει σχέσεις με μικρότερης ηλικίας άτομα, διαπερνά τα μιντιακά σχόλια και δημοσιεύματα, συμπληρώνοντας την επικαιρότητα που και πάλι προκάλεσε η Αρτζέντο.
Η ίδια έφυγε από την Ιταλία διαμένοντας σε μία ψυχρότερη ευρωπαϊκή ζώνη για να μην την αγγίζουν τα βέλη της φασιστικής αρσενικής συμπεριφοράς των συμπατριωτών της, όπως εκείνη εξηγεί. Ο δρόμος της δικαστικής έρευνας φαίνεται να ανοίγει και για τις δικές της πράξεις. Και είναι η στιγμή κρίσιμη, αφού ταυτόχρονα ο Γουάινστιν δικάζεται στη Νέα Υόρκη με ενδεχόμενο ποινής ισόβιας φυλάκισης, καθώς μέρος των κατηγοριών είναι η δική της καταγγελία βιασμού από εκείνον. Τα δίκτυα εξουσίας, χρήματος, ισχύος και κοινωνικής επιρροής έχουν γίνει ένα συγκλονιστικό κουβάρι. Η ζωή της Αζια Αρτζέντο μοιάζει με σενάριο ταινίας του πατέρα της. Φαίνεται ότι εκείνο που δεν έχει κατορθώσει στη σφαίρα του σινεμά, το προκάλεσε στον κόσμο της πραγματικότητας. Το θρίλερ της ζωής της εμπλουτισμένο με ψυχαναλυτικές προεκτάσεις αιμομικτικού σεξ επιτέλους κάνει όλους και όλες συνεπαρμένους θεατές της περίπτωσής της.