Διπλές εξετάσεις, ανά περιφέρεια ή νομό, για το νέο απολυτήριο, αλλά και Πανελλαδικές στο σύστημα των Δεσμών για τα μεσαία και υψηλής ζήτησης τμήματα, εισηγήθηκε τελικά χθες και επισήμως το υπουργείο Παιδείας. Ωστόσο ειδικά για το θέμα των ενδοσχολικών εξετάσεων για το απολυτήριο ανακύπτουν προβληματισμοί για τον αδιάβλητο χαρακτήρα της διαδικασίας, καθώς την επιλογή των θεμάτων θα κάνει ομάδα εκπαιδευτικών ανά περιοχή.

Η διαδικασία περιλαμβάνει κλήρωση μεταξύ συλλογής θεμάτων, κάτι όμως που δεν περιορίζει την πιθανότητα εμφάνισης μεροληπτικών συμπεριφορών σε περιοχές της χώρας. Και να υπενθυμίσουμε εδώ ότι σε πρώτη φάση το νέο απολυτήριο θα μετράει κατά 10% για όσους θέλουν να εισαχθούν στην ανώτατη εκπαίδευση της χώρας (κατά το άλλο 90% θα λαμβάνονται οι επιδόσεις τους στις πανελλαδικές εξετάσεις). Συνολικά το υπουργείο Παιδείας εισηγείται 14 αλλαγές για την αναμόρφωση της τελευταίας τάξης του Λυκείου, οι οποίες εάν η πρότασή του ψηφιστεί ως τα Χριστούγεννα του 2018, όπως σχεδιάζει, θα εφαρμοστούν την επόμενη σχολική χρονιά, του 2019-2020.

Οπως έγραψαν ήδη τα «ΝΕΑ» του Σαββάτου, ο Κώστας Γαβρόγλου ζητάει από τους μαθητές της φετινής Β’ Λυκείου να δηλώσουν το καλοκαίρι του 2019 τις 10 «πρώτες» προτιμήσεις τους, ώστε το υπουργείο Παιδείας να έχει από νωρίς έναν «χάρτη» της ζήτησης ανά Ιδρυμα και να έχει διαμορφώσει τις σχολές τύπου «Α» (που θα είναι η υψηλού ενδιαφέροντος) και τύπου «Β» (μειωμένου ενδιαφέροντος). Στις σχολές μειωμένης ζήτησης οι υποψήφιοι θα μπαίνουν μόνο με το απολυτήριό τους και τον βαθμό που έχουν συμπληρώσει σε αυτό.

Οι υποψήφιοι όμως θα έχουν τη δυνατότητα να συμπληρώσουν και δεύτερο μηχανογραφικό τον επόμενο χρόνο, που θα είναι οριστικό. Εδώ φυσικά και είναι πιθανό αυτό το σύστημα να οδηγήσει σε «δημοσκοπική κατάρρευση», καθώς δεν έχει ακόμη υπολογιστεί ο αριθμός των τμημάτων στις οποίες θα μπαίνει κανείς χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις. Επιπλέον όμως προκύπτουν και προβληματισμοί περί πιθανής ανισότητας, καθώς σε κάποια τμήματα εισακτέοι θα μπαίνουν με το απολυτήριό τους χωρίς εξετάσεις (και ενδεχομένως χαμηλές βαθμολογίες), ενώ στα ίδια τμήματα όσοι έδωσαν πανελλαδικές θα μπαίνουν με αναγκαστικά υψηλότερες βάσεις, εάν δεν πετύχουν τις σχολές της «πρώτης προτίμησής» τους.

Πάντως, το βασικό πλεονέκτημα των πανελλαδικών εξετάσεων όπως είναι σήμερα, ο αδιάβλητος χαρακτήρας του, κινδυνεύει από το γεγονός ότι στις απολυτήριες εξετάσεις για το απολυτήριο τα θέματα δεν θα επιλέγονται από την κεντρική επιτροπή εξετάσεων του υπουργείου Παιδείας, με τη διαδικασία που είναι ως σήμερα γνωστή.

Συγκεκριμένα, όπως προβλέπει το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας, τα σχολεία θα χωριστούν ανά νομό ή περιφέρεια. Στις ενδοσχολικές εξετάσεις για το απολυτήριο που θα γίνονται σε τέσσερα μαθήματα (τα ίδια στα οποία θα εξετάζονται όσοι επιλέξουν τις πανελλαδικές εξετάσεις) τα θέματα σε κάθε εξεταζόμενο μάθημα θα προετοιμάζονται από ομάδα διδασκόντων όλων των σχολείων ανά ομάδα και το τελικό διαγώνισμα θα προκύπτει ύστερα από κλήρωση ομάδας θεμάτων μέσα από ένα μεγαλύτερο πλήθος.

Τα θέματα θα στέλνονται ηλεκτρονικά στους μαθητές των σχολείων της συγκεκριμένης ομάδας και η εξέταση θα είναι δίωρη. Επιτηρητές θα είναι οι καθηγητές των δημόσιων σχολείων αλλά διαφορετικής ειδικότητας από την ειδικότητα των καθηγητών του εξεταζόμενου μαθήματος. Στα ιδιωτικά σχολεία οι επιτηρητές θα είναι ένας από το δημόσιο σχολείο και ένας από το ιδιωτικό σχολείο. Τα γραπτά των μαθητών, αφού καλυφθούν τα ονόματα, θα βαθμολογούνται από καθηγητή άλλου σχολείου.

Κατά τα άλλα και στις Πανελλαδικές Εξετάσεις οι Ομάδες Προσανατολισμού γίνονται τέσσερις (ανά επιστημονικό πεδίο), οι συντελεστές βαρύτητας καταργούνται και όλα τα μαθήματα έχουν την ίδια βαρύτητα.

Η πρόταση του υπουργείου Παιδείας ακολουθήθηκε από αντιδράσεις, κυρίως από μαθηματικούς, που σχολίαζαν χθες ότι το μάθημα έχει τεμαχιστεί και έχει αφαιρεθεί από επιστημονικές κατευθύνσεις όπως η Ιατρική στην οποία είναι απαραίτητα τα μαθηματικά εργαλεία.

Συνολικά το σύστημα που εισηγείται το υπουργείο Παιδείας είναι ένα πολύπλοκο σύστημα το οποίο εάν ψηφιστεί αναμένεται να προκαλέσει «πονοκεφάλους» τους επόμενους μήνες στην ηγεσία του, καθώς δεν υπάρχει βιβλίο για την Κοινωνιολογία για να χρησιμοποιηθεί την επόμενη χρονιά, οπότε θα πρέπει να γραφτεί μέσα σε λίγους μήνες, ενώ παράλληλα πρέπει άμεσα να αναμορφωθούν και όλα τα προγράμματα σπουδών της επόμενης χρονιάς στη λογική των 6ωρων μαθημάτων για την τελευταία τάξη του Λυκείου, κάτι που επίσης δεν έχει γίνει.

Πάντως χθες ο Κώστας Γαβρόγλου δήλωσε ότι ο αριθμός των εισακτέων την επόμενη χρονιά θα ανακοινωθεί πριν από τον Μάρτιο, ώστε οι υποψήφιοι και τα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας να μην αιφνιδιαστούν. Τουλάχιστον σε αυτό…

13+1 παρεμβάσεις στη Γ’ Λυκείου (από 2019-2020)

Επανέρχονται οι Δέσμες.

Τέσσερις Ομάδες Προσανατολισμού (Ανθρωπιστικών Σπουδών, Θετικών, Υγείας και Οικονομίας και Πληροφορικής).

Καταργούνται τα Λατινικά, επιστρέφει η Κοινωνιολογία. Νεοελληνική Γλώσσα και Νεοελληνική Λογοτεχνία ενοποιούνται στο μάθημα Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, κοινό για όλους.

6 ώρες διδασκαλίας για τη Νεοελληνική Γλώσσα, 1 ώρα διδασκαλία για ταω Θρησκευτικά, 2 ώρες Φυσική Αγωγή. Παράλληλα 2 ώρες ειδικά μαθήματα επιλογής: Ξένη γλώσσα (Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά), Ελεύθερο σχέδιο, Γραμμικό σχέδιο.

6 ώρες διδασκαλία ανά Ομάδα στα μαθήματα Αρχαία Ελληνικά, Ιστορία, Κοινωνιολογία (για την Ανθρωπιστικών Σπουδών), Φυσική, Χημεία, Μαθηματικά (για τη Θετικών Σπουδών), Φυσική, Χημεία, Βιολογία (για τη Σπουδών Υγείας), Μαθηματικά, Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον και Οικονομία (για τη Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής).

Στα μαθήματα των Ομάδων Προσανατολισμού αύξηση διδακτέας ύλης, μείωση ωρών διδασκαλίας από 32 σε 29.

Καταργούνται όλοι οι συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα.

Κατά 10% θα μετράει το νέο απολυτήριο στην εισαγωγή για τα πανεπιστήμια. Το υπόλοιπο 90% από πανελλαδικές.

«Μικρές» πανελλαδικές ανά νομό για το απολυτήριο με θέματα που θα επιλέγουν ομάδες καθηγητών ανά περιοχή. Ερωτήματα για το αδιάβλητο της διαδικασίας.

Οι γραπτές ενδοσχολικές απολυτήριες εξετάσεις του Ιουνίου θα γίνονται στα τέσσερα εξάωρα μαθήματα, τα ίδια στα οποία θα εξετάζονται όσοι επιλέξουν στις πανελλαδικές εξετάσεις. Ο βαθμός για κάθε γραπτώς εξεταζόμενο μάθημα θα προκύπτει με βαρύτητα 40% για την τελική ενδοσχολική εξέταση και 60% για τον βαθμό των δύο τετραμήνων. Για τα άλλα μαθήματα, ο τελικός βαθμός θα προκύπτει κατά 100% από τον βαθμό των δύο τετραμήνων.

Ο βαθμός του απολυτηρίου θα προκύπτει από τον μέσο όρο όλων των μαθημάτων που θα διδάσκονται στην Γ΄ Λυκείου.

Καθιερώνεται μηχανογραφικό δελτίο από τη Β’ Λυκείου. Πρεμιέρα από φέτος. Μετά τη Β’ Λυκείου (τον Ιούλιο), οι μαθητές που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα συμπληρώνουν δήλωση προτίμησης (μηχανογραφικό) με τις 10 προτιμήσεις τμημάτων. Από προτιμήσεις και αριθμό εισακτέων θα βγαίνει αριθμός τμημάτων με προτιμήσεις ίσες ή μικρότερες από τον αριθμό εισακτέων. Αυτά τα τμήματα, στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπολείπεται των διαθέσιμων θέσεων, ονομάζονται Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης (ΤΕΠ).

Τον Φεβρουάριο της επόμενης χρονιάς οι υποψήφιοι για πανελλαδικές οριστικοποιούν προτιμήσεις τους

Ελεύθερη η πρόσβαση από τη σχολική χρόνια σε χαμηλής ζήτησης τμήματα (με βαθμό απολυτηρίου).