Πολλά μπορεί να είναι ένα νέο εξεταστικό σύστημα, όπως αυτό που ανακοίνωσε ο Κώστας Γαβρόγλου. Δεν είναι όμως κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων, όπως είχε προαναγγείλει κάμποσες φορές ο ίδιος. Δεν είναι καν αλλαγή της φιλοσοφίας του εξεταστικού συστήματος – οι μαθητές που εισάγονταν με τα Λατινικά στα πανεπιστήμια δεν θα προετοιμάζονται διαφορετικά από εκείνους που θα εισάγονται με το μάθημα της Κοινωνιολογίας. Και αφού δεν θα είναι διαφορετικοί οι μαθητές, δεν θα είναι διαφορετικοί και οι φοιτητές – θα είναι φοιτητές με πολλές ώρες ανούσιας και εξαντλητικής μελέτης στις πλάτες τους, προϊόντα του φροντιστηρίου, παιδιά της αποστήθισης και των κλισέ στην έκθεση που απλώς τώρα θα παπαγαλίζουν στην έκφραση των ιδεών τους και λίγη κοινωνιολογία.

Πολλά είναι το νέο εξεταστικό σύστημα που ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας. Είναι κατ’ αρχάς ένα εξεταστικό σύστημα πολιτικών προθέσεων, όπως μαρτυρά η εισαγωγή του μαθήματος της Κοινωνιολογίας και ο «εμπλουτισμός» του μαθήματος των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας. Είναι και ένα σύστημα που αλλάζει για να μείνει το ίδιο – αλλάζει γατοπαρδικά. Γιατί τι άλλο από μια αλλαγή που δεν αλλάζει τίποτε είναι η θεσμοθέτηση της ελεύθερης πρόσβασης στις σχολές χαμηλής ζήτησης, σε σχολές δηλαδή όπου μπορούσε να εισαχθεί κανείς με «τρία» και άρα ελεύθερα; Και τι άλλο από μια αλλαγή που δεν αλλάζει τίποτα επί της ουσίας είναι οι ομάδες προσανατολισμού που από τέσσερις γίνονται τρεις;

Ο υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε μια σειρά από αλλαγές στασιμότητας. Ανακοίνωσε κάτι που προβάλλεται ως κυβερνητικό έργο, ενώ στην πραγματικότητα είναι μια τρύπα στο νερό – μία από τις πολλές τρύπες που άνοιξαν όλα αυτά τα χρόνια περισσότερο ή λιγότερο φιλόδοξοι από τον ίδιο προκάτοχοί του. Από αυτήν την άποψη και μόνο, ο Κώστας Γαβρόγλου έδωσε κι αυτός τις εξετάσεις του στον «Γατόπαρδο» του Τομάζι ντι Λαμπεντούζα. Και πέτυχε.