Οι αυστηρότερες προδιαγραφές μείωσης των ρύπων που ορίζει η ΕΕ είναι προ των πυλών και μαζί και τα βαρύτατα πρόστιμα που προβλέπονται για όσες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν θα συμμορφωθούν με αυτές. Εως το 2022 όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να έχουν πιάσει έναν δύσκολο προς το παρόν στόχο, όχι όμως ανέφικτο: η συνολική γκάμα των μοντέλων τους να εκπέμπει κατά μέσο όρο 95 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο. Η ηλεκτροκίνηση είναι η πρώτη λύση, που θα μειώσει σημαντικά τον μέσο όρο εκπομπών ρύπων, ενώ πλέον οι περισσότερες εταιρείες αποτάσσουν από την γκάμα τους κινητήρες μεγάλου κυβισμού, προσφέροντας μοτέρ μικρού κυβισμού (η πιο δημοφιλής λύση είναι οι κινητήρες downsizing) με νέες τεχνολογίες που καταφέρνουν να διατηρούν υψηλές αποδόσεις – σε ροπή και ισχύ – μειώνοντας ταυτοχρόνως τις εκπομπές ρύπων. Ηδη αρκετά νέα μοντέλα – μικρά, μικρομεσαία και SUV – προσφέρονται με μικρά μοτέρ, 1.000άρια ως επί το πλείστον, όπου με τη χρήση του τούρμπο καταφέρνουν να επιτυγχάνουν αποδόσεις 120-140 ίππων. Σαφώς, η πιο επείγουσα προτεραιότητα των αυτοκινητοβιομηχανιών είναι η εφαρμογή του νέου συστήματος υπολογισμού των εκπομπών ρύπων και της κατανάλωσης καυσίμου που ακούει στο όνομα WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) και αντικαθιστά τον προηγούμενο (NEDC), που πλέον δείχνει γηρασμένος, μια και η πρώτη φορά που εφαρμόστηκε ήταν στις αρχές της δεκαετίας του ’80. Ο νέος τρόπος υπολογισμού προβλέπει σύστημα μέτρησης σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης σε καθημερινούς δρόμους, κάτι που έως τον Σεπτέμβριο του 2019 θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί. Μέχρι το 2021 ο WLPT θα έχει αντικαταστήσει πλήρως τον NEDC. Πρακτικά ο νέος τρόπος υπολογισμού μέτρησης της κατανάλωσης και των εκπομπών CO2 είναι και ο πιο σωστός.
Η πιστοποίηση
Ηδη τα νέα αυτοκίνητα που ταξινομούνται από 1ης Σεπτεμβρίου, 2018 πρέπει να είναι πιστοποιημένα σύμφωνα με το πρότυπο μέτρησης (WLTP). Θα ισχύει για όλα τα μοντέλα, ντίζελ, βενζίνης, ηλεκτρικά, υβριδικά. Ο κύκλος οδήγησης WLTP διαιρείται σε τέσσερα τμήματα με διαφορετική μέση ταχύτητα: χαμηλή, μεσαία, υψηλή και πολύ υψηλή. Κάθε τμήμα περιέχει διάφορες φάσεις οδήγησης, όπως στάση, επιτάχυνση και φρενάρισμα. Κάθε συνδυασμός κινητήρα/κιβωτίου ενός ορισμένου τύπου οχήματος δοκιμάζεται με τον πιο οικονομικό αλλά και με τον πιο ενεργοβόρο εξοπλισμό.
Συνολικά, η νέα διαδικασία μέτρησης παρέχει στους αγοραστές καινούργιων μοντέλων πιο ρεαλιστικά δεδομένα κατανάλωσης. Αρκετές εταιρείες έχουν ήδη ξεκινήσει να προετοιμάζονται για την επιβολή των νέων προτύπων πριν από αρκετά χρόνια, με αποτέλεσμα η γκάμα των επιβατικών μοντέλων τους να πληροί τις νέες απαιτήσεις. Αυτό το έχουν επιτύχει η Peugeot και η Citroën, ενώ πρόσφατα και η Opel ανακοίνωσε ότι όλα τα μοντέλα της είναι πιστοποιημένα με τον νέο τρόπο μέτρησης. Η Opel ξεκίνησε να δημοσιεύει τιμές κατανάλωσης σύμφωνα με το πρωτόκολλο WLTP τον Ιούνιο του 2016 με την τρέχουσα γενιά Astra. Ανάλογες μετρήσεις πραγματοποιήθηκαν και δημοσιεύτηκαν όταν λανσαρίστηκε το τρέχον Opel Crossland X. Το περασμένο καλοκαίρι ο όμιλος PSA – Peugeot Citroën – είχε δημοσιοποιήσει τις πραγματικές καταναλώσεις 30 μοντέλων της. Οι δοκιμές έγιναν σε πραγματικές συνθήκες – συγκεκριμένα μέσα στο Παρίσι. Τα αποτελέσματα, στην περίπτωση της PSA, προέκυψαν μέσα από μια διαδικασία που εξέλιξαν δύο ανεξάρτητοι μη κυβερνητικοί οργανισμοί – το Ινστιτούτο Transport & Environment (T&E) και ο Περιβαλλοντικός Σύνδεσμος France Nature Environment (FNE). Τις επόμενες εβδομάδες το σύνολο σχεδόν των αυτοκινητοβιομηχανιών θα δημοσιεύσει τις νέες καταναλώσεις των μοντέλων τους με γνώμονα τον νέο τρόπο μέτρησης, που έχει φέρει τα πάνω κάτω.