Κύμα αντιδράσεων από μεγάλη μερίδα της επιστημονικής κοινότητας της χώρας δέχεται από χθες το υπουργείο Παιδείας για το νέο εξεταστικό του σύστημα. Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία καταγγέλλει τον υπουργό Παιδείας για «κακή αντιγραφή, πρόχειρη συρραφή και βιαστική, άκριτη υιοθέτηση των κατευθύνσεων του ΟΟΣΑ και επαναλαμβανόμενων πρακτικών ψωροκώσταινας». Η Κοσμητεία της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών «για πολιτικές σκοπιμότητες και απουσία παιδαγωγικής σκέψης». Η Ανώτατη Συνομοσπονδία γονέων των μαθητών Ελλάδας για «νομοσχέδιο-οδοστρωτήρα για τα μορφωτικά δικαιώματα και τις ανάγκες των παιδιών».

Στα παραπάνω ωστόσο το υπουργείο Παιδείας απαντάει με υπεροψία. Ειδικά για την κατάργηση του μαθήματος των Λατινικών από τις πανελλαδικές εξετάσεις, σε ανακοίνωση που εκδόθηκε χθες από το κτίριο του Αμαρουσίου, αναφέρεται ότι «είναι ευρέως αποδεκτό ότι τα Λατινικά, όπως διδάσκονται, δεν παίζουν κανέναν εκπαιδευτικό ρόλο πέρα από το να είναι ένα μάθημα που βασίζεται εξ ολοκλήρου στην αποστήθιση και συμβάλλει σε μια τεχνητή αύξηση των βάσεων του 1ου Επιστημονικού Πεδίου».

Και συνεχίζει το υπουργείο Παιδείας με τη φράση «η Κοινωνιολογία, αντίθετα, είναι ένα γνωστικό αντικείμενο που ενδιαφέρει τους νέους, θέτει θέματα με τα οποία έρχονται αντιμέτωποι οι έφηβοι, επεξεργάζεται ζητήματα κοινωνικών δομών και της ιστορικής τους εξέλιξης και συμβάλλει με ορισμένες από τις θεωρητικές επεξεργασίες στη γνώση καταστατικών στοιχείων του δυτικού (και όχι μόνον) πολιτισμού».

«Το ελληνικό σχολείο θα είναι το μόνο στην Ευρώπη στο οποίο δεν θα διδάσκονται καθόλου τα Λατινικά, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, στις οποίες τα Λατινικά είναι είτε υποχρεωτικά είτε προαιρετικά» λένε αντίθετα στην ανακοίνωσή τους οι πανεπιστημιακοί της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών. Παράλληλα εκφράζουν την έντονη διαμαρτυρία τους, χαρακτηρίζοντας την πρόταση του υπουργού Παιδείας «απαράδεκτη και αδικαιολόγητη» ενώ καλούν τον υπουργό Παιδείας να την αποσύρει αμέσως. Αναφέρουν δε ότι «η διδασκαλία της λατινικής γλώσσας στο Λύκειο δεν αφορά μόνο τα Τμήματα Φιλολογίας αλλά και τα άλλα Τμήματα των Φιλοσοφικών Σχολών καθώς και τις Νομικές Σχολές των ελληνικών Πανεπιστημίων».

Οι μαθηματικοί. «Πάμε σε ένα σχολείο παπαγάλων, καθώς τα μαθηματικά, που αποτελούν το κέντρο της κριτικής σκέψης, υποβαθμίζονται και τεμαχίζονται και επιπλέον οι σχετικές δηλώσεις του υπουργού Παιδείας ότι “όλοι πρέπει να είναι τώρα ευχαριστημένοι” αποδεικνύουν ότι ένα από τα ζητούμενα ήταν η τακτοποίηση εκπαιδευτικών συντεχνιών» λέει σχετικά στα «ΝΕΑ» ο γενικός γραμματέας της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας Γιάννης Τυρλής. «Εμείς δεν ενδιαφερόμαστε για το πώς θα “βολευτούν” εκπαιδευτικοί, αλλά για μια σωστή μαθηματική παιδεία» συνεχίζει.

«Ο εξοβελισμός της μαθηματικής καλλιέργειας από τον κορμό των μαθημάτων της Γ’ Λυκείου αναδεικνύει τη λανθασμένη κατανόηση της διεθνούς εκπαιδευτικής εγρήγορσης για τη μετάβαση της κοινωνίας και της παιδείας των πολιτών στην εποχή της διεπιστημονικότητας, της ψηφιακότητας και του Διαδικτύου, τριών διαστάσεων που έχουν συνδετικό κρίκο τα Μαθηματικά και τις λογικομαθηματικές διαστάσεις της ανθρώπινης νοημοσύνης» αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας.

Τα κόμματα. «Ο υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε ένα δήθεν νέο σχέδιο χωρίς καμία προωθητική πνοή και χωρίς τις μείζονες τομές που χρειάζεται σήμερα η εκπαίδευση στη χώρα μας» δήλωσε σχετικά η τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ κυρία Νίκη Κεραμέως. «Εάν, παρά τις αντιδράσεις σύσσωμης της εκπαιδευτικής κοινότητας, το σχέδιο αυτό κατατεθεί στη Βουλή, είναι προφανές ότι θα το καταψηφίσουμε».

Από το Ποτάμι ο Γιώργος Μαυρωτάς εξέφρασε χθες την ανησυχία του για τη δημιουργία σχολών δύο ταχυτήτων και τη δημιουργία ενός λυκείου του τύπου «όλοι 20», καθώς, από τη στιγμή που ο βαθμός απολυτηρίου συνεισφέρει στην πρόσβαση στην τριτοβάθμια, οι καθηγητές θα βρίσκονται σε διαρκή πίεση για υψηλούς βαθμούς στα μη εξεταζόμενα μαθήματα.