Την ώρα που φουντώνει η διαμάχη σχετικά με το κατά πόσο είναι αυθεντικό έργο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι ο ακριβότερος πίνακας που έχει πωληθεί ώς τώρα – «Ο Σωτήρας του Κόσμου» προς 450,3 εκατ. δολάρια -, νέα στοιχεία έρχονται να προστεθούν σχετικά με το παρελθόν του, τα οποία πιθανόν να ζήλευε ακόμη και ο Νταν Μπράουν του «Κώδικα Ντα Βίντσι». Το νέο κεφάλαιο στην υπόθεση έχει να κάνει με τον ιδιοκτήτη του πίνακα. Ώς τώρα, σύμφωνα με την πιθανότερη εκδοχή, ο Λεονάρντο φιλοτέχνησε το έργο για τον Λουδοβίκο ΙΒ΄ της Γαλλίας και τη σύζυγό του Αννα της Βρετάνης, μετά την κατάληψη του Μιλάνου από τους Γάλλους το 1500. Εν συνεχεία εμφανίζεται στην κατοχή του Καρόλου Α’ της Αγγλίας του 17ου αι. Η θεωρία αυτή υιοθετήθηκε και από τον κατάλογο της δημοπρασίας που εξέδωσε ο οίκος Κρίστις έτσι ώστε να ενισχυθεί το αφήγημα «έργο φτιαγμένο για έναν βασιλιά, που ταιριάζει να αποκτηθεί από έναν βασιλιά», κλείνοντας το μάτι στους αγοραστές από τον αραβικό κόσμο. Ο πίνακας θεωρείται ότι έφτασε στην Αγγλία μαζί με τη γαλλίδα πριγκίπισσα Ενριέττα Μαρία, η οποία παντρεύτηκε τον Κάρολο Α. Παρέμεινε στα βασιλικά διαμερίσματα του Γκρίνουιτς έως την εκτέλεση του Καρόλου το 1649.
Τώρα όμως μια νέα έρευνα του ειδικού στον 17ο αιώνα Τζέρεμι Γουντ υποστηρίζει ότι ο πίνακας βρισκόταν στο σπίτι του Ιακώβου, πρώτου δούκα του Χάμιλτον, στο Τσέλσι, την περίοδο 1638 -1641. Τα στοιχεία του ερευνητή προκύπτουν από την απογραφή των έργων τέχνης στο σπίτι του άγγλου ευγενούς τη συγκεκριμένη περίοδο. Πώς όμως κατέληξε στη βασιλική συλλογή; «Δεν υπάρχουν στοιχεία που να επιβεβαιώνουν ότι ο πίνακας ήρθε από τη Γαλλία μαζί με την Ενριέττα Μαρία. Βάσει ενός εγγράφου με ημερομηνία 18 Οκτωβρίου 1638, ο βασιλιάς ζήτησε ορισμένους από τους πίνακες που είχε αγοράσει ο δούκας στη Βενετία απειλώντας τον με υψηλούς δασμούς. Ανάμεσα στα έργα που επέλεξε το βασιλικό ζεύγος πιστοποιείται ότι είναι ο πίνακας του Λεονάρντο. Γι’ αυτό και έχει καταγραφεί ότι του ανήκε στην απογραφή του 1649» λέει η ειδική στον «Σωτήρα του Κόσμου» Μάργκαρετ Νταλιβάλ.
ΕΡΕΥΝΕΣ. Οι ερευνητές τώρα θα εξετάσουν τον τρόπο που συνέθετε ο δούκας του Χάμιλτον τη συλλογή του, όπως και το αν απέκτησε αυθεντικά έργα του Λεονάρντο (και όχι των μαθητών του) από τους εμπόρους της Βενετίας, χωρίς όμως να παραβλέπουν ότι υπάρχουν περί τις 20 παραλλαγές του συγκεκριμένου έργου από μαθητές του Λεονάρντο.
Προχθές εν τω μεταξύ νέα σκιά έπεσε στην υπόθεση με την αναβολή της προγραμματισμένης παρουσίασής του στο κοινό στις 18 Σεπτεμβρίου στο παράρτημα του Λούβρου στο Αμπου Ντάμπι για αδιευκρίνιστους λόγους.