Χωρίς υδατοδρόμια αφήνει τα μεγάλα λιμάνια και τις μαρίνες της χώρας που ιδιωτικοποιούνται το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών περί «ίδρυσης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης υδατοδρομίων» που κατατέθηκε χθες στη Βουλή, με καθυστέρηση δύο ολόκληρων χρόνων!
Σύμφωνα με τις διατάξεις του νομοσχεδίου, η άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου θα εκδίδεται πλέον υποχρεωτικά στο όνομα Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) ή Λιμενικού Ταμείου ή Οργανισμού Λιμένος ή Φορέα ή Υπηρεσίας του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
Με τη συγκεκριμένη πρόβλεψη εξαιρούνται από την αδειοδότηση δημιουργίας υδατοδρομίων τα μεγάλα λιμάνια της χώρας (π.χ. Πειραιάς, Θεσσαλονίκη κ.λπ.) και οι μαρίνες που έχουν ήδη ιδιωτικοποιηθεί ή πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν στο άμεσο μέλλον. Υπενθυμίζεται ότι στο στάδιο της δημόσιας διαβούλευσης του συγκεκριμένου νομοσχεδίου υπήρχε διάταξη που προέβλεπε: «Κατ’ εξαίρεση, άδεια ίδρυσης ζσε ιδιωτικών συμφερόντων εταιρεία, εφόσον πρόκειται περί παραχωρησιούχου λιμένα και εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένα αυτού ή περί κατόχου τουριστικής μαρίνας». Ωστόσο, στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε χθες στη Βουλή η συγκεκριμένη πρόβλεψη δεν υπάρχει.
Ειδικότερα, με βάση τις διατάξεις του νομοσχεδίου του υπουργείου Μεταφορών, η διαδικασία αδειοδότησης των υδατοδρομίων διαχωρίζεται σε δύο στάδια: Ο κάτοχος της άδειας ίδρυσης υδατοδρομίου (που θα είναι φορέας του δημόσιου ή του ευρύτερου δημόσιου τομέα), εφόσον το επιθυμεί, θα διαφοροποιείται από τον κάτοχο άδειας λειτουργίας και εκμετάλλευσης του υδατοδρομίου, που θα μπορεί να είναι ιδιώτης.
Οπως υποστηρίζει το υπουργείο Μεταφορών, «η πρόταση αυτή αναμένεται να επιταχύνει σε μεγάλο βαθμό την αδειοδότηση των υδατοδρομίων, εισάγοντας μια απλούστερη, ευέλικτη και ρεαλιστική διαδικασία, περισσότερο φιλική για τους εν δυνάμει επενδυτές, που επιπλέον διευκολύνει και προωθεί συνέργειες τύπου ΣΔΙΤ».
Σημειώνεται ότι σε ολόκληρη τη χώρα προβλέπεται – με βάση το ενδιαφέρον των υφιστάμενων εταιρειών υδατοδρομίων – η αδειοδότηση συνολικά 60 υδατοδρομίων. Μέχρι σήμερα έχουν δοθεί μόλις τρεις άδειες οι οποίες αφορούν τα υδατοδρόμια της Κέρκυρας, των Παξών και της Πάτρας.
ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ. Οι νέες διατάξεις που έχουν περιληφθεί στο τελικό σχέδιο νόμου για τα υδατοδρόμια, μεταξύ άλλων, προβλέπουν:
n Εφόσον δεν υπάρχει αίτηση από ενδιαφερόμενο φορέα για ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίου, το Δημόσιο θα μπορεί να ιδρύει και να λειτουργεί υδατοδρόμια είτε στο όνομά του, είτε σε συνιστώμενους για τον σκοπό αυτόν δημόσιου χαρακτήρα φορείς.
n Οι άδειες ίδρυσης υδατοδρομίων θα είναι αόριστης διάρκειας, ωστόσο θα ανακαλούνται εάν μέσα σε διάστημα δύο συνεχόμενων χρόνων το υδατοδρόμιο δεν παρουσιάζει πτητικό έργο. Σημειώνεται ότι οι άδειες ίδρυσης υδατοδρομίων θα μπορούν να μεταβιβάζονται μόνο σε φορείς του Δημοσίου. Επίσης, οι άδειες λειτουργίας των υδατοδρομίων θα χορηγούνται μόνο σε φορείς ή φυσικά πρόσωπα που έχουν την έδρα τους στην Ελλάδα ή σε χώρες μέλη της ΕΕ.
n Η άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου σε λίμνη θα χορηγείται αποκλειστικά με απόφαση του υπουργού Μεταφορών, ενώ για τις υδάτινες επιφάνειες που έχουν υπαχθεί στο δίκτυο Natura 2000 η άδεια ίδρυσης θα εκδίδεται με κοινή απόφαση των υπουργών Μεταφορών και Περιβάλλοντος.
n Καθιερώνονται ελάχιστες απαιτήσεις για τις κτιριακές υποδομές των υδατοδρομίων και προβλέπεται η χρήση ευέλικτων εγκαταστάσεων (π. χ. λυόμενων οικίσκων). Εκτός των άλλων, προβλέπεται ότι στους χώρους αναμονής των επιβατών θα απαιτείται κατ’ ελάχιστον η ύπαρξη χώρου 1,2 τετραγωνικών μέτρων ανά εξυπηρετούμενο επιβάτη.
n Τα τιμολόγια των υπηρεσιών του υδατοδρομίου προς τα υδροπλάνα δεν θα προσδιορίζονται από κάποια Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ), αλλά θα καθορίζονται απευθείας από τον φορέα λειτουργίας του υδατοδρομίου, ώστε να εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα των υδατοδρομίων, σύμφωνα με τις πραγματικές συνθήκες της αγοράς. Σε κάθε περίπτωση, η εταιρεία των υδροπλάνων η οποία θα πραγματοποιεί πτήσεις θα καταβάλλει τέλος υπέρ του υπουργείου Μεταφορών ίσο με το 5% του καθαρού ναύλου που αντιστοιχεί ανά επιβάτη.