Με 4.839 υπογραφές από την Ελλάδα και το εξωτερικό σε ένα οξύ κείμενο διαμαρτυρίας απαντούν οι φιλόλογοι στον υπουργό Παιδείας και στην πρότασή του για κατάργηση των Λατινικών από τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα. Ο αριθμός αυτός συγκεντρώθηκε μέσα σε δύο ημέρες από εκπροσώπους της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών, ενώ άλλες περίπου 500 υπογραφές έχουν συγκεντρωθεί από εκπαιδευτικούς φιλολόγους της χώρας.
«Θα ήθελα να μας πει ο κ. Γαβρόγλου ποιο τελικά είναι το ουσιαστικότερο επιχείρημά του για τη διαγραφή των Λατινικών» λέει στα «ΝΕΑ» ο καθηγητής Λατινικής Φιλολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Θεόδωρος Παπαγγελής. «Γιατί είπε πολλά, και ορισμένα από αυτά που είπε αποτελούν απλουστευτική περιπτωσιολογία που δεν αντέχει σε σοβαρή κριτική» συνεχίζει ο Θεόδωρος Παπαγγελής. «Προσέξτε, όμως, και το ακόλουθο: “Η μαγεία των Aρχαίων Eλληνικών είναι το περιεχόμενο των κειμένων και όχι η αρχαιολάγνα ενασχόληση με τη γραμματική και το συντακτικό”. Ακούγεται ωραίο, έτσι; Και κατά πάσα πιθανότητα, θα πάρει μυριάδες likes από την ευρεία κοινότητα των ά-γλωσσων “ιδεαλιστών”. Αποτελεί όμως το πιο τρανό τεκμήριο της εδραίας πεποίθησής του ότι η διδασκαλία των κλασικών γλωσσών, δηλαδή των Αρχαίων Ελληνικών και των Λατινικών, ακόμη και αν καταφέρναμε ποτέ να την κάνουμε αυτό που πράγματι δεν είναι σήμερα μέσα στην τάξη, δηλαδή ελκυστική και γόνιμη, θα ήταν και πάλι χαμένος σχολικός χρόνος και κόπος. Οσοι νοιάζονται πραγματικά για παιδεία και κατανοούν τι τελικά και πραγματικά ελλοχεύει στο (φιλοσοφικό, ιδεολογικό κ.λπ.) βάθος της παιδαγωγικής σκέψης του κ. υπουργού, μπορούν τώρα να αρχίσουν να πανικοβάλλονται».
Η εκπαιδευτική κοινότητα, μάλιστα, αντιμετώπισε με μεγαλύτερη αντίδραση τη νέα πρόταση του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου να παραμείνουν εκτός Πανελλαδικών τα Λατινικά, αλλά να διδάσκονται στην Α’ και τη Β’ Λυκείου. Φιλόλογοι μιλούσαν χθες για μεγαλύτερη υποβάθμιση του μαθήματος και για εκφυλισμό των γραμμάτων και του σχολείου.
Εκπροσωπώντας την κίνηση των καθηγητών του Πανεπιστημίου Αθηνών που συγκεντρώνονται για το θέμα, ο Ανδρέας Μιχαλόπουλος, καθηγητής Λατινικής Φιλολογίας στο ίδρυμα, δηλώνει στα «ΝΕΑ»: «Η πρόσφατη εξαγγελία του υπουργείου Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων για την έξωση των Λατινικών από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις και την de facto κατάργηση της διδασκαλίας τους στο Λύκειο σόκαρε την ελληνική και παγκόσμια κοινότητα (επιστημονική και μη) και εύλογα προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων και διαμαρτυριών».
«Δυστυχώς, ενώ θα έπρεπε να προχωρήσει στην απολύτως αναγκαία ενίσχυση, ανανέωση και αναβάθμιση του μαθήματος, σύμφωνα με τις εδώ και καιρό κατατεθειμένες προτάσεις της επιστημονικής κοινότητας, το υπουργείο έλαβε μία ανεξήγητη, ανορθολογική, αντιεπιστημονική και οπισθοδρομική απόφαση, η οποία θα έχει ολέθριες συνέπειες: μεταξύ των άλλων, θα επιτείνει τον υπερβολικό και κακώς νοούμενο ελληνοκεντρισμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος που δημιουργεί πρόσφορο έδαφος για επικίνδυνες εθνικιστικές αντιλήψεις και θα στερήσει από τους / τις έλληνες / ελληνίδες μαθητές / μαθήτριες την ευκαιρία να γνωρίσουν τη λατινική γλώσσα και τον ρωμαϊκό πολιτισμό, ο οποίος βρίσκεται σε αδιάρρηκτη συνάφεια με τον ελληνικό, συναποτελώντας βασικούς πυλώνες του σύγχρονου παγκόσμιου πολιτισμού» δηλώνει ο Ανδρέας Μιχαλόπουλος.
«Είναι επιτακτική ανάγκη η ανάκληση αυτής της εσφαλμένης απόφασης και η ανάληψη πρωτοβουλιών για την ενίσχυση και ανανέωση του μαθήματος των Λατινικών στο πλαίσιο ενός σύγχρονου και αναβαθμισμένου ελληνικού Λυκείου» καταλήγει.
Ιστορία Ή Θρησκευτικά; Τα «χτυπήματα» του υπουργείου Παιδείας προς τις ανθρωπιστικές σπουδές, όμως, δεν ολοκληρώνονται στο θέμα των Λατινικών. Με την πρόταση του υπουργείου Παιδείας, ενώ τα Θρησκευτικά παραμένουν ένα μάθημα υποχρεωτικό για όλους τους μαθητές, η Ιστορία απειλείται με «έξωση» από τα κοινά αναλυτικά προγράμματα που σχεδιάζονται. Κοινό μάθημα για όλες τις κατευθύνσεις παραμένει η Νεοελληνική Γλώσσα, που θα περιέχει και τη Λογοτεχνία, αλλά όχι την Ιστορία, όπως είχαν εισηγηθεί τα πορίσματα του εθνικού διαλόγου για την Παιδεία. Κάτι που αποτελεί ένα άλλο κομμάτι προβληματισμού και αντιρρήσεων στην εκπαιδευτική κοινότητα της χώρας.