Πληροφορούμαι πολύ σοκαρισμένος την πρόταση του ελληνικού υπουργείου Παιδείας να διακόψει τη διδασκαλία των Λατινικών στο ελληνικό Λύκειο και να αφαιρέσει τα Λατινικά από τις εθνικές εξετάσεις για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Εχω στενή επαφή με τις λατινικές σπουδές στα ελληνικά πανεπιστήμια για περισσότερο από είκοσι χρόνια και έχω μεγάλο σεβασμό και ανησυχία για τους συναδέλφους μου στην Ελλάδα και τους φοιτητές τους. Οι λατινικές σπουδές στην Ελλάδα βρίσκονται σε ακμή, όπως ποτέ πιο πριν, καθώς οι έλληνες λατινιστές απολαμβάνουν διεθνή φήμη και ένα εύρος παγκόσμιων συνεργασιών και δημιουργούν εξαίρετους φοιτητές, των οποίων η ποιότητα είναι διεθνώς αναγνωρισμένη και οι οποίοι είναι κατάλληλοι για ένα ευρύ εργασιακό φάσμα χάρη στα εντατικά και απαιτητικά προγράμματα σπουδών τους.

Εάν εφαρμοστούν τα σχέδια αυτά, θα έχουν ολέθριες συνέπειες. Θα καταστρέψουν αλόγιστα την τρέχουσα ακμάζουσα κατάσταση των λατινικών σπουδών στα ελληνικά πανεπιστήμια και θα στερήσουν από τους έλληνες μαθητές τη μελέτη ενός ζωτικού τομέα της λογοτεχνίας και του πολιτισμού της Ευρώπης, ο οποίος είχε θεμελιώδη επίδραση και στη δική τους ιστορία και στον πολιτισμό κατά την εποχή της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Εγώ και οι λατινιστές συνάδελφοί μου στην Οξφόρδη και στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπως και αναμφίβολα σε ολόκληρο τον κόσμο, διαμαρτυρόμαστε εντονότατα εναντίον αυτής της κοντόφθαλμης πρότασης. Αυτή η κατάργηση της διδασκαλίας των Λατινικών θα αποτελούσε πράξη πνευματικού και εκπαιδευτικού βανδαλισμού ανάξιου της μεγάλης πολιτισμικής παράδοσης της Ελλάδας.

Ο Stephen J. Harrison είναι καθηγητής Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης