Ακριβώς έναν χρόνο μετά τον «μαύρο» Σεπτέμβριο για τον Σαρωνικό, όταν χιλιάδες τόνοι πετρελαιοειδών είχαν κατακλύσει τη θάλασσα και τις ακτές (από τη Σαλαμίνα μέχρι το Λαγονήσι), τα ερωτήματα για τις συνθήκες του ναυαγίου του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» παραμένουν αναπάντητα. Η υπόθεση που είχε προκαλέσει πολιτική θύελλα για καθυστερημένη αντίδραση του Μαξίμου στην αντιμετώπιση της ρύπανσης, είχε ερημώσει πρόωρα την Αθηναϊκή Ριβιέρα και κυρίως είχε οδηγήσει σε οικονομική καταστροφή ψαράδες, ξενοδόχους και εστιάτορες εξακολουθεί να είναι σκιώδης. Ακόμα και η διαδικασία των αποζημιώσεων μέσω του Διεθνούς Οργανισμού IOPC Funds (με έδρα το Λονδίνο) αναμένεται να τραβήξει σε βάθος χρόνου. Σύμφωνα με πληροφορίες, περίπου 100 πληγέντες – παράκτιοι αλιείς, ιχθυέμποροι και εστιάτορες – τώρα μπαίνουν στην τελική φάση συγκέντρωσης των δικαιολογητικών, προκειμένου να τα υποβάλουν μαζικά, μέσω του νομικού εκπροσώπου τους, στο γραφείο διαχείρισης αξιώσεων, που άνοιξε ο IOPC στον Πειραιά τον περασμένο Νοέμβριο. Τον δρόμο διεκδίκησης αποζημίωσης (σχεδόν μισού εκατομμυρίου ευρώ) είχε ανοίξει ο Δήμος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης και όπως όλα δείχνουν θα είναι ο πρώτος που θα δικαιωθεί. «Πιστεύω ότι μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου θα έχουμε αποζημιωθεί στο σύνολο των αξιώσεών μας. Εχουν εξεταστεί τα χαρτιά μας και ενώ μας ζητούν κάποιες διευκρινίσεις είμαστε ξεκάθαρα στην τελευταία ευθεία» λέει στα «ΝΕΑ» ο δήμαρχος Γρηγόρης Κωνσταντέλλος. Η αποζημίωση, η οποία αναμένεται να «κλειδώσει» στα 435.000 ευρώ, αφορά κυρίως την πόντιση πλωτών απορρυπαντικών φραγμάτων, αλλά και μισθοδοσία και υπερωριακή εργασία για την περισυλλογή του μαζούτ στη θάλασσα έξω από το φράγμα και στις παραλίες: «Το μόνο που δεν μας δικαιολογούν τελικά, λανθασμένα κατά την άποψή μου, είναι το κόστος για τις εργαστηριακές μετρήσεις στα δείγματα νερού που κάναμε άμεσα στα πρώτα 24ωρα της καταστροφής. Και αυτό γιατί τη σχετική μελέτη ανέλαβε αργότερα το ΕΛΚΕΘΕ». Οι αρμόδιοι του IOPC ζητούν λεπτομερή στοιχεία από όλους τους προσφεύγοντες (η ζημία θα πρέπει να είναι απολύτως τεκμηριωμένη και ποσοτικοποιημένη), σε μια διαδικασία που προκαλεί τον δισταγμό αρκετών πληγέντων, ιδίως των ερασιτεχνών αλιέων, οι οποίοι δυσκολεύονται στη συγκέντρωση των απαραίτητων παραστατικών. «Η αλήθεια είναι ότι ο IOPC θέλει να έχει ξεκάθαρη εικόνα, να ξέρει ακριβώς τι έκανε ο καθένας εκείνες τις μέρες και πώς ζημιώθηκε. Μας ζήτησαν στοιχεία ακόμα και για το πόσες σακούλες ρύπων συγκεντρώσαμε! Και όμως, βάσει αυτού θα αποζημιώσει την υπερωριακή εργασία του προσωπικού μας» εξηγεί ο δήμαρχος.
Επειτα από το μυστηριώδες ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ» η κυβέρνηση είχε εξαγγείλει σαρωτικές αλλαγές στον Κλάδο Ελέγχου Πλοίου του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και, σύμφωνα με πληροφορίες, το νέο σύστημα εποπτείας των πλοίων (όπως αναφέρεται σε σχετικό νομοσχέδιο) αναμένεται να εφαρμοστεί στα τέλη Σεπτεμβρίου. Ετσι, τα προβλεπόµενα από την εθνική, ενωσιακή και διεθνή νοµοθεσία πιστοποιητικά των ελληνικών πλοίων θα εκδίδονται πλέον από εξουσιοδοτηµένους οργανισµούς (νηογνώµονες) και όχι από τον Κλάδο Ελέγχου Πλοίων, τις Λιµενικές Αρχές και τα Τοπικά Κλιµάκια Επιθεώρησης Πλοίων. Σημειώνεται ότι από την πρώτη στιγμή του ναυαγίου ο ιδιοκτήτης του «Αγία Ζώνη ΙΙ» Θεόδωρος Κουντούρης μιλούσε για κακόβουλη ενέργεια καθώς, όπως υποστήριζε, το «ηλικιωμένο» δεξαμενόπλοιο ήταν αξιόπλοο. Συγκεκριμένες απαντήσεις μεταξύ άλλων για το αν υπήρξε ή όχι δολιοφθορά θα δώσει το πόρισμα του πραγματογνώμονα, το οποίο αναμένουν οι αρμόδιες δικαστικές Αρχές. Σύμφωνα με την πρώτη – τότε – ανακοίνωση του Λιμενικού, το δεξαμενόπλοιο «είχε αποπλεύσει έμφορτο από τα διυλιστήρια του Ασπροπύργου με 2.200 μετρικούς τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil, ενώ επέβαιναν επί του πλοίου δύο μέλη του πληρώματος από τα συνολικά έντεκα».