Πρώτη μέρα στο σχολείο για πολλούς λιλιπούτειους μαθητές, οι οποίοι θα μετακινούνται κάθε μέρα και για τους επόμενους εννέα μήνες είτε με τα πόδια – διασχίζοντας δρόμους και διασταυρώσεις – είτε με το αυτοκίνητο, των γονιών ή το σχολικό. Το πρώτο κουδούνι χτύπησε, με τα παιδιά να έχουν ήδη εφοδιαστεί με τις πρώτες γνώσεις της οδικής συμπεριφοράς. Οπως αναφέρει το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας Πάνος Μυλωνάς, τον πρώτο λόγο στην ασφαλή μετακίνηση των μικρών μαθητών τον έχουν οι γονείς. Σαφώς και ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι εξίσου σημαντικός με εκείνον του γονέα στην ανάπτυξη της κυκλοφοριακής αγωγής και την καλλιέργεια θετικών προτύπων οδικής και οδηγικής συμπεριφοράς στα παιδιά. Τα μικρά παιδιά – κυρίως της Πρώτης Τάξης του Δημοτικού – θα πρέπει να εξοικειώνονται με το οδικό περιβάλλον, να μαθαίνουν τη σημασία των σημάτων που ορίζουν την κυκλοφορία των οχημάτων και των πεζών, ώστε να εμπλουτίζεται ο κόσμος των εμπειριών τους στο περίπλοκο για αυτά αστικό περιβάλλον. Τα παιδιά θα πρέπει να συνοδεύονται στο σχολείο μέχρι την ηλικία των οκτώ ετών. Η αναζήτηση της πιο ασφαλούς διαδρομής είναι το πρώτο μάθημα. Οι γονείς θα πρέπει να εστιάσουν στους κινδύνους, να τους μάθουν τις διαβάσεις των πεζών, τις ειδικές σημάνσεις στα φανάρια, και αυτό να επαναλαμβάνεται πολλές φορές.
Θα πρέπει να μάθετε στο παιδί να αντιλαμβάνεται σωστά πότε ένα όχημα είναι μακριά ή κοντά του και να τα ενθαρρύνετε να παρατηρούν τα οχήματα, τη σήμανση και να στέκονται πάντα σε ασφαλές σημείο στο πεζοδρόμιο. Εξαιρετικά σημαντικό: τα παιδιά αντιγράφουν τους φίλους τους και πολλές φορές ίσως να έχουν αρνητικά πρότυπα (όπως ριψοκίνδυνα κόλπα με ποδήλατα, σπρωξίματα στον δρόμο κ.ά.) Για αυτόν τον λόγο συζητούμε με τα παιδιά τους κινδύνους, καθώς και ότι οι μόνοι ασφαλείς κανόνες είναι αυτοί που δείχνουν οι γονείς και οι δάσκαλοι στα παιδιά. Τέλος, η συμπεριφορά μας στον δρόμο – ως οδηγών – αποτελεί πρότυπο για τα παιδιά μας. Ο,τι βλέπουν και ακούν, αυτό μιμούνται. Οπότε η ευγένεια, η υπομονή κυρίως ως οδηγών θα συμβάλουν σημαντικά ώστε να μυηθούν γρήγορα στους κανόνες καλής οδικής συμπεριφοράς. Μια καλή συμπεριφορά – π.χ. όταν το παιδί δείχνει να ακούει και να εφαρμόζει τους κανόνες ασφαλούς μετακίνησης – θα πρέπει, οπωσδήποτε, να επιβραβεύεται από τους γονείς.
Οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν ότι: Η όραση των παιδιών αναπτύσσεται μέχρι τα 16 τους χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι έχουν αργή εστίαση των ματιών τους και αδύναμη περιφερειακή όραση μέχρι την ηλικία των οκτώ ετών. Αλλά και η ακοή στα μικρά παιδιά είναι μερικώς ανεπτυγμένη, κάτι που ίσως να τα δυσκολέψει να εντοπίσουν την κατεύθυνση των ήχων με ακρίβεια ή και να ακούσουν το πλήρες φάσμα των ήχων. Το ίδιο ισχύει και για τη διάπλαση των παιδιών – πιθανόν να μην είναι για αυτά κάποια οχήματα ορατά όταν βρίσκονται μπροστά από εμπόδια, π.χ. κάδους σκουπιδιών ή και αυτοκίνητα.
Τρεις σημαντικές συμβουλές
1. Κρατάμε τα παιδιά από το χέρι και στην εσωτερική πλευρά.
2. Μαθαίνουμε να διασχίζουν τον δρόμο μόνο από τις διαβάσεις και να τον ελέγχουν – δεξιά και αριστερά – ακόμη και αν το φανάρι είναι κόκκινο για τα αυτοκίνητα!
3. Φοράμε στα παιδιά ανοιχτόχρωμα ρούχα και τσάντες με ανακλαστικά στοιχεία.