Εως και τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα ήταν το καταφύγιο για τους αλιείς της περιοχής. Από τη δεκαετία του 1950 και μετά, το γραφικό λιμάνι μετατράπηκε σταδιακά σε οργανωμένο πόλο εστίασης και αναψυχής, με τα καταστήματα να αναπτύσσονται κυρίως υπαίθρια αλλά και άναρχα. Σήμερα, και έπειτα από μεγάλες καθυστερήσεις, η ανάπλαση του Μικρολίμανου είναι πλέον γεγονός.
Η απελευθέρωση του θαλάσσιου μετώπου του Μικρολίμανου από τα στέγαστρα των καταστημάτων αλλά και η δημιουργία ελεύθερου κοινόχρηστου χώρου περιπάτου δίπλα στη θάλασσα περιλαμβάνονται στις προτάσεις της μελέτης ανάπλασης «Παραλιακού Μετώπου Ακτής Κουμουνδούρου (Μικρολίμανο)». Μιας μελέτης η οποία ψηφίστηκε πρόσφατα και μάλιστα ομόφωνα κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Πειραιά. Σύμφωνα με τον δήμαρχο της πόλης, Γιάννη Μώραλη, η συγκεκριμένη ανάπλαση έρχεται να λύσει μια παθογένεια δεκαετιών και να αλλάξει την εικόνα της περιοχής προς το καλύτερο, συμβάλλοντας στην αναπτυξιακή προοπτική του Πειραιά.
Αλλωστε, η εν λόγω παρέμβαση, συνολικής επιφάνειας 15.600 τ.μ., γίνεται με σκοπό την αναβάθμιση της περιοχής, η οποία και κρίθηκε απαραίτητη τόσο γιατί αξιολογήθηκε απολύτως αναγκαία η απομάκρυνση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων εστίασης παρά την ακτή όσο και για λόγους αντιμετώπισης των καταγεγραμμένων αισθητικών και λειτουργικών προβλημάτων της.
Η ανάπλαση του Μικρολίμανου υπήρξε από την αρχή στα σχέδια της Δημοτικής Αρχής. Οπως επεσήμανε μάλιστα ο δήμαρχος Γιάννης Μώραλης κατά την εισήγησή του στο Δημοτικό Συμβούλιο ένα από τα πλέον επείγοντα ζητήματα που έπρεπε να αντιμετωπιστούν άμεσα, από τον Σεπτέμβριο κιόλας του 2014, ήταν η εκτέλεση των οριστικών πρωτοκόλλων κατεδάφισης των αυθαίρετων κατασκευών στο σημείο με αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις μέχρι τα τέλη του ίδιου έτους. Την ίδια ώρα, όμως, δεν υπήρχε ούτε μία μελέτη για την ανάπλαση της περιοχής.
«Για τον λόγο αυτόν ξεκινήσαμε να διεκδικούμε παρατάσεις για το θέμα των κατεδαφίσεων με τροπολογίες στη Βουλή, ώστε να προστατεύσουμε τις επιχειρήσεις και τους εκατοντάδες εργαζομένους και να προχωρήσουν όλες οι απαιτούμενες διαδικασίες, ώστε να παρουσιαστεί το συντομότερο δυνατόν μια ολοκληρωμένη μελέτη» είχε τονίσει ο Γιάννης Μώραλης. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια, ωστόσο, οι προσπάθειες του δήμου για την αναβάθμιση του Μικρολίμανου έπεφταν συνεχώς πάνω σε καθυστερήσεις και χρονοβόρες διαδικασίες.
Είναι ενδεικτικό ότι, όπως άλλωστε υπογράμμισε και ο ίδιος ο δήμαρχος Πειραιά, χρειάστηκαν 13 μήνες (!) για να συνεδριάσει η Επιτροπή Αιγιαλού και άλλοι 12 μήνες για να βγει το ΦΕΚ. «Είναι γνωστές οι καθυστερήσεις που υπάρχουν από την κεντρική διοίκηση που μας ξεπερνούν ως Δήμο».
Ο προϋπολογισμός του έργου της αστικής ανάπλασης ανέρχεται σε 5,7 εκατομμύρια ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ και η χρηματοδότηση προέρχεται από την Περιφέρεια. Βασικός στόχος του έργου, για το οποίο η Δημοτική Αρχή του Πειραιά φιλοδοξεί να γίνει σε ένα καθορισμένο νομικό πλαίσιο, με στόχο την αύξηση της επισκεψιμότητας, είναι η επικράτηση της νομιμότητας.
Το τοπίο, εξάλλου, της περιοχής αναμένεται να αλλάξει και με το κομμάτι ανάπλασης από την Ακτή Δηλαβέρη έως το ΣΕΦ, έργο που είναι προγραμματισμένο για τη νέα θητεία της Δημοτικής Αρχής.
Οι δέκα άξονες της ανάπλασης
Η ανάπλαση αναμένεται να στηριχθεί, σε 10 άξονες:
– Την ορθολογική διαχείριση της παράκτιας ζώνης.
– Την οργάνωση των κοινόχρηστων χώρων της περιοχής μέσα στο πλαίσιο του ιστορικού και τουριστικού χαρακτήρα της ως παραλιακής ζώνης.
– Την κάλυψη των αναγκών σε ελεύθερους κοινόχρηστους χώρους σε επαφή με το θαλάσσιο μέτωπο.
– Τη διατήρηση της διέλευσης οχημάτων από την Ακτή Κουμουνδούρου για λόγους εξυπηρέτησης των καταστημάτων και των μόνιμων κατοίκων.
– Την ανάγκη αποκατάστασης των χώρων εστίασης για τη λειτουργία του Μικρολίμανου.
– Την εξυπηρέτηση σκαφών.
– Την ανάσχεση της υποβάθμισης της περιοχής.
– Την αναβάθμιση της σχέσης της πόλης με το θαλάσσιο/υγρό στοιχείο.
– Την αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση του θαλάσσιου χώρου.
– Την οικιστική, περιβαλλοντική και πολεοδομική αναβάθμιση της περιοχής.