Εχει χαρακτηριστεί από το «National Geographic» ως η καλύτερη παραλία του κόσμου. Εχει συμπεριληφθεί από παγκόσμιους ταξιδιωτικούς οργανισμούς στις 20 παραλίες που πρέπει οπωσδήποτε να επισκεφθεί κάποιος στη ζωή του. Χθες βρέθηκε στη δημοσιότητα με αρνητική χροιά. Η κατάρρευση βράχων, η οποία σημειώθηκε λίγο πριν από το μεσημέρι τραυματίζοντας επτά ανθρώπους, εκ των οποίων μία 32χρονη γυναίκα αρκετά σοβαρά, σκόρπισε τον πανικό σε εκατοντάδες τουρίστες που βρίσκονταν στο σημείο.

Επιστήμονες και εκπρόσωποι της τοπικής κοινωνίας εξηγούν στα «ΝΕΑ» ότι η αποκόλληση βράχων που σημειώθηκε χθες στην παραλία Ναυάγιο της Ζακύνθου ήταν ένας από τους μεγαλύτερους φόβους τους που τελικά έγινε πραγματικότητα. Και επισημαίνουν ότι ο κίνδυνος κατολισθήσεων σε όλη την ακτογραμμή του Ιονίου είναι ισχυρός.

Ανησυχία. Οπως επισημαίνει ο δρ Αθανάσιος Γκανάς, γεωλόγος – σεισμολόγος στο Γεωδυναμικό Ινστιτούτο Αθηνών, οι ειδικοί έχουν εκφράσει επανειλημμένως την ανησυχία τους. «Τα πετρώματα σε όλο μήκος της ακτογραμμής από τη Ζάκυνθο, την Κεφαλονιά ώς τη Λευκάδα είναι μη συμπαγή, επειδή έχουν καταπονηθεί από τις πολλές και ισχυρές σεισμικές δονήσεις που έχουν σημειωθεί όλα τα προηγούμενα χρόνια στην περιοχή. Ακόμη και σε σημεία όπου τα πετρώματα φαίνονται σταθερά, επιμέρους τμήματα είναι θρυμματισμένα» λέει.

«Κατά καιρούς έχουμε εκφράσει μεγάλους προβληματισμούς. Βλέπουμε κόσμο να κολυμπά σε παραλίες κάτω από βράχια επικίνδυνα για κατολισθήσεις, βλέπουμε επιχειρήσεις να βρίσκονται από κάτω, εστιατόρια να βγάζουν τις καρέκλες τους. Ολα αυτά δεν είναι ελεγμένα και θα έπρεπε να υπάρχει σήμανση ότι όποιος πηγαίνει εκεί το κάνει με δική του ευθύνη» συμπληρώνει ο Αθανάσιος Γκανάς.

Από την πλευρά του ο καθηγητής Γεωλογίας Ευθύμιος Λέκκας σημειώνει ότι συνολικά επτά παραλίες του Ιονίου θεωρούνται επικίνδυνες για κατολισθήσεις και έχουν τεθεί στο μικροσκόπιο των επιστημόνων από το 2014. Ανάμεσά τους είναι το Ναυάγιο, ο Μύρτος Κεφαλονιάς και οι Εγκρεμνοί Λευκάδας. «Η κατολίσθηση που σημειώθηκε έχει τη μορφή κατάρρευσης βραχομάζας και κατάπτωσης βράχων και εκδηλώθηκε στα απότομα πρανή της περιοχής, τα οποία δομούνται από λευκούς ασβεστόλιθους, έντονα κατακερματισμένους» δήλωσε ο Ευθύμιος Λέκκας. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, στο σημείο έπεσαν περίπου 5.000 κ.μ. βράχων ενώ προκλήθηκε και μικρής έκτασης τσουνάμι. Οι επιπτώσεις θα μπορούσαν να είναι τραγικές. Για τον λόγο αυτό ο δήμαρχος Ζακύνθου Παύλος Κολοκοτσάς υποστηρίζει, όπως δηλώνει στα «ΝΕΑ», την πρόταση να σταματήσει να είναι η παραλία του Ναυαγίου χώρος κολύμβησης και να αντιμετωπίζεται αποκλειστικά ως αξιοθέατο προσβάσιμο μόνο για επίσκεψη. «Εδώ και καιρό φοβόμουν μη συμβεί κάτι τέτοιο. Δεν μπορεί μια τέτοια παραλία να δέχεται 1.000 άτομα την ημέρα. Ολα αυτά λειτουργούν επιβαρυντικά, προκαλούν διαταραχές στο φυσικό περιβάλλον και υπάρχουν κίνδυνοι. Πρέπει να προστατεύσουμε πάση θυσία μια παραλία τέτοιας αξίας και φήμης» λέει.

Κολύμπι τέλος. «Εχω αποφασίσει να προτείνω στο Λιμενικό να απαγορευτεί το κολύμπι στο Ναυάγιο για την ασφάλεια των επισκεπτών. Ευτυχώς στο νησί έχουμε πολλές ωραίες παραλίες για να κολυμπήσει κάποιος. Αυτό που έγινε πρέπει να μας κινητοποιήσει».

Το Ναυάγιο έχει λάβει και άλλες φορές αρνητική δημοσιότητα, καθώς τον τελευταίο ενάμιση χρόνο έχουν χάσει τη ζωή τους στο σημείο δύο άτομα που έπεσαν από τον γκρεμό στην προσπάθειά τους να βγάλουν selfie υπό την ειδυλλιακή θέα των απόκρημνων βράχων πάνω από τη θάλασσα.

Το τσιγαράδικο που έγινε σύμβολο του νησιού της Ζακύνθου

Τα ξημερώματα της 1ης Οκτωβρίου 1980 οι κάτοικοι του χωριού Βολίμες στη Ζάκυνθο ξυπνούσαν αντικρίζοντας ένα πρωτόγνωρο θέαμα: Στα καταγάλανα νερά που έσκαγαν με παφλασμό στον όρμο του Αϊ-Γιώργη επέπλεαν εκατοντάδες κούτες με τσιγάρα. Βουτηγμένοι στη θάλασσα προσπαθούσαν να βγάλουν όσο περισσότερα μπορούσαν και να επωφεληθούν έτσι ενός τρομερού ατυχήματος που είχε συμβεί την προηγούμενη νύχτα:

Το εμπορικό πλοίο «Παναγιώτης», ένα motor vessel μήκους 48 μέτρων με πλήρωμα από την Κεφαλονιά, ενώ μετέφερε παράνομο φορτίο με αφορολόγητα τσιγάρα, είχε προσαράξει λόγω βλάβης και θαλασσοταραχής στη μικρή παραλία. Στο εσωτερικό του είχαν προηγηθεί μυθιστορηματικές σκηνές. Μία ημέρα πριν, το πλοίο είχε παραλάβει τα λαθραία από τη Γιουγκοσλαβία και την Αλβανία για να τα μεταφορτώσει σε πλοιάρια που θα τα διοχέτευαν στην Ιταλία.

Σε αυτό επέβαιναν και δύο ιταλοί λαθρέμποροι επιβλέποντας τη διαδικασία. Ενώ το καράβι έπλεε σε διεθνή χωρικά ύδατα ο καπετάνιος και το πλήρωμα έθεσαν σε δράση ένα ανατρεπτικό σχέδιο: επιτέθηκαν στους Ιταλούς, τους έκλεισαν σε μια καμπίνα και οδήγησαν το πλοίο στη δυτική πλευρά της Ζακύνθου με σκοπό να πουλήσουν εκεί τα λαθραία για λογαριασμό τους. Ηταν κοντά στον όρμο του Αϊ-Γιώργη όταν ο καιρός αγρίεψε και η μηχανή του πλοίου χάλασε. Παρασυρμένο από τη θαλασσοταραχή το καράβι προσάραξε στη μικρή παραλία, το πλήρωμα κατέβασε το φορτίο στην άμμο και επιχείρησε μάταια να απεγκλωβίσει το καράβι. Αντιμέτωποι με το αδιέξοδο οι άνδρες απελευθέρωσαν τους Ιταλούς, αναρριχήθηκαν στα απότομα βράχια και κατάφεραν να διασκορπιστούν στο νησί.

Σαστισμένοι. Ούτε εκείνοι ούτε οι σαστισμένοι ντόπιοι φαντάζονταν τότε ότι ο Αϊ-Γιώργης, με φόντο το σκουριασμένο σκαρί του «Παναγιώτη», θα γινόταν το περίφημο Ναυάγιο της Ζακύνθου. Με τα χρόνια εξαιτίας των κυμάτων η παραλία επιπλατύνθηκε και το κουφάρι του πλοίου βρέθηκε στην αμμουδιά. Ναυπηγημένο το 1937 στη Σκωτία με το όνομα «Saint Bedan» το καράβι άλλαζε ιδιοκτήτες και ονόματα ώς το1975 που πουλήθηκε στην εταιρεία Λυσικάτος & Co. στον Πειραιά ως «Παναγιώτης». Το 2016 ο Δήμος Ζακύνθου και το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων συνέταξαν μελέτη για τη συντήρηση και προστασία του Ναυαγίου, το οποίο είχε αρχίσει να διαλύεται. Τότε εμφανίστηκαν για πρώτη φορά απόγονοι του πλοιοκτήτη διεκδικώντας την κυριότητά του ως… κληρονομιά τους. Υστερα από σειρά δικαστικών διενέξεων το καλοκαίρι του 2017 αποφασίστηκε ότι το πλοίο ανήκει στην απόλυτη δικαιοδοσία του Δημοσίου.