Σε πόλο έλξης για τις μεγάλες αλυσίδες μετατρέπεται και πάλι το κέντρο της Αθήνας αλλά και άλλων μεγάλων πόλεων της Ελλάδας. Η αύξηση της τουριστικής κίνησης ειδικά στο ιστορικό κέντρο, η ραγδαία ανάπτυξη του airbnb αλλά και η ανάγκη των επιχειρήσεων για μικρότερα και πιο λειτουργικά καταστήματα κάνει τη μία μετά την άλλη τις μεγάλες επιχειρήσεις να επιστρέφουν, αναζητώντας στέγη ακόμα και σε κεντρικότατα σημεία, ώστε να στεγάσουν τις δραστηριότητές τους. Τα προηγούμενα χρόνια κυριάρχησε η «αποκέντρωση», με αναζήτηση επαγγελματικής στέγης περιφερειακά των κέντρων των μεγάλων πόλεων και κυρίως της Αθήνας. Τώρα η τάση αντιστρέφεται.

Η λογική των υπερκαταστημάτων αποτελεί πλέον παρελθόν, αφού οι λιγότερες δαπάνες συντήρησης που απαιτούν τα μικρότερου μεγέθους καταστήματα τόσο σε προσωπικό όσο και σε λειτουργικά κόστη, η μεγαλύτερη επισκεψιμότητα, αλλά και η απελευθέρωση της λειτουργίας τις Κυριακές, δείχνουν τον δρόμο.

 

Η ΕΠΙΣΚΕΨΙΜΟΤΗΤΑ. Από το περασμένο καλοκαίρι μεγάλες αλυσίδες του λιανεμπορίου και ειδικότερα του λιανεμπορίου τροφίμων αναζητούν εμπορικά ακίνητα ακόμα και εντός του ιστορικού κέντρου, αλλά και σε γειτονίες της Αθήνας πέριξ αυτού. Οδηγός η αύξηση της επισκεψιμότητας στα εμπορικά καταστήματα του κέντρου από τουρίστες αλλά και οι ανάγκες που έχουν δημιουργηθεί μετά την έκρηξη του aibnb. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΣΕΕ, η άνθηση του airbnb αύξησε τις κατά τόπους πωλήσεις των σουπερμάρκετ κατά 2%.

Η κάθοδος στο κέντρο Αθήνας της γαλλικής αλυσίδας Leroy Merlin με τη δημιουργία καταστήματος επί της Βασιλίσσης Σοφίας την άνοιξη έδειξε τον δρόμο. Σε ανάλογες κινήσεις αναμένεται να προχωρήσουν και επιχειρήσεις από τον κλάδο των ηλεκτρικών ειδών, των καλλυντικών, αλλά και άλλες όπως η αλυσίδα Jumbo και η Flying Τiger. Πληροφορίες θέλουν την ΙΚΕΑ να σχεδιάζει να δημιουργήσει κατάστημα στο κέντρο της Αθήνας, ενώ επέκταση με τέσσερα καταστήματα έως το 2020 έχουν ανακοινώσει η Praktiker και η δανέζικη αλυσίδα οικιακού εξοπλισμού JYSK με κάποια από αυτά και στην Αθήνα.

 

ΚΑΙ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ.  Την έντονη κινητικότητα συμπληρώνουν οι αλυσίδες σουπερμάρκετ με το σύνολο των μεγάλων του κλάδου να ετοιμάζει κινήσεις με μικρότερα καταστήματα από αυτά που τα τελευταία χρόνια άνοιγαν. Ηδη το περασμένο διάστημα θέσεις πήραν η AB και η Προμηθευτική η οποία εξαγοράστηκε από τη Μασούτης, ενώ και η Lild αναζητά ακίνητα.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς ακίνητων, εμπορικοί χώροι υπάρχουν. Παρά το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια μεγάλοι εμπορικοί δρόμοι γύρω από το κέντρο είχαν σχεδόν ερημώσει, η κινητικότητα από την πλευρά των επιχειρήσεων αλλά και η αξιοποίηση εμβληματικών ακινήτων στο κέντρο της Αθήνας, όπως η Στοά Εμπόρων στην οδό Βουλής, εκτιμάται ότι μπορεί και πάλι να αλλάξει τον χάρτη και να δώσει πνοή σε περιοχές όπου για χρόνια τα κλειστά καταστήματα ήταν περισσότερα από τα ανοικτά.