Δεν είναι η πρώτη φορά που η ζωή και το έργο του Νίκου Καζαντζάκη δίνουν έμπνευση σε καλλιτέχνες (φέτος, άλλωστε, συμπληρώνονται 30 χρόνια από την – επεισοδιακή – προβολή του «Τελευταίου πειρασμού» στην Αθήνα). Με το περσινό έτος ήδη αφιερωμένο στον μεγάλο κρητικό συγγραφέα, δεν ήταν λίγες οι αναφορές στο έργο του, παρουσιασμένες με διάφορες μορφές. Γι’ αυτό και φέτος το ενδιαφέρον αναζωπυρώνεται με διαφορετικές αφορμές.
Απόψε στις 18.00 κάνει πρεμιέρα το ντοκιμαντέρ «Αναζητώντας τον Καζαντζάκη» του Αλέξανδρου Σκούρα στον Δαναό 1, στο πλαίσιο των προβολών του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας». Αν και ξεκίνησε ως σειρά ντοκιμαντέρ για την Cosmote TV, στήθηκε σε ένα ενιαίο φιλμ, όπου μέσα από συζητήσεις με ακαδημαϊκούς, κριτικούς λογοτεχνίας και μεταφραστές σκιαγραφείται το πορτρέτο του μεγάλου έλληνα συγγραφέα. Από την άλλη, το καζαντζακικό έργο «αναβιώνει» στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος μέσα από την παράσταση «Ασκητική» που, μετά το Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν, μεταφέρεται εκεί από σήμερα έως τις 30 Σεπτεμβρίου. Ο Ανδρέας Κουτσουρέλης με έξι πρωταγωνιστές μεταφέρουν στο θέατρο το σπουδαίο κείμενο εμμένοντας στη δύναμη του λόγου του μαζί με τις φιλοσοφικές του αναζητήσεις.
ΑΝΕΚΔΟΤΟ ΠΑΙΔΙΚΟ ΕΡΓΟ. Τον Νοέμβριο, εξάλλου, στην παιδική σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών θα παρουσιαστεί «Το φτερωτό άλογο», ένα ανέκδοτο παραμύθι του Νίκου Καζαντζάκη που παρουσιάζεται για πρώτη φορά, σε θεατρική διασκευή από τον Βασίλη Μαυρογεωργίου και πρωτότυπη μουσική σύνθεση από τον Νίκο Κυπουργό. Ο 12μελής θίασος ξετυλίγει το νήμα της ιστορίας, κάνοντας βουτιά με τραγούδια και μουσικά όργανα σ’  έναν κόσμο γεμάτο βασιλιάδες, πριγκίπισσες, μάγους, δερβίσηδες, πραματευτάδες και καραβάνια (προπώληση από 3/10 με είσοδο 12 ευρώ, megaron.gr, τηλ. 210-7282.333). Από τη σύγχρονη βιβλιοπαραγωγή ξεχωρίζει ήδη μία νέα έκδοση από το Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης. Η αλληλογραφία της Ελλης Λαμπρίδη με τον Νίκο Καζαντζάκη χώρεσε σε έναν τόμο με τον τίτλο «Αλληλογραφία με τη Μουντίτα. Νίκος Καζαντζάκης – Ελλη Λαμπρίδη 1927-1957» και αναδεικνύει έναν μακροχρόνιο διάλογο που αναπτύχθηκε ανάμεσα στις δύο αυτές εξέχουσες φυσιογνωμίες της ελληνικής διανόησης. Τα χειρόγραφά τους φωτίζουν τη ζωή, τη σχέση, την πορεία και τις συνθήκες παραγωγής του δημιουργικού τους έργου.