Χαμηλότερα πρόστιμα για τους φτωχούς και ακριβότερα για τους πλούσιους παραβάτες οδηγούς προβλέπει ήδη ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) που ισχύει από τον περασμένο Μάρτιο, αποτελώντας, ως φαίνεται, τον «πιλότο» και για τα φάρμακα!
Ηδη τα πρόστιμα του νέου… ταξικού ΚΟΚ δεν είναι ενιαία για όλους τους παραβάτες, αλλά διαμορφώνονται με βάση τα εισοδηματικά τους κριτήρια!
Συγκεκριμένα, ο νέος ΚΟΚ προβλέπει την επιβολή ενός «προστίμου βάσης» (ίδιο για όλους τους θνητούς), το οποίο όμως αυξάνεται στη συνέχεια με βάση τα οικονομικά στοιχεία του παραβάτη που αντλούνται μέσω του συστήματος Τaxis, σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών!
«Θέλουμε να χτυπήσουμε τη λογική του “έχω χρήματα, πληρώνω και παρανομώ”» ήταν η δικαιολογία που προέβαλε ο καθ’ ύλην αρμόδιος υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης κατά την ψήφιση του σχετικού νόμου.
Ετσι, τα διοικητικά πρόστιμα του νέου ΚΟΚ προσαυξάνονται πλέον κατά 100% αν ο παραβάτης – με βάση την πιο πρόσφατη πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος – έχει ετήσιο ατομικό φορολογητέο εισόδημα από 50.001 ευρώ έως 100.000 ευρώ και κατά 200% αν ο παραβάτης έχει καθαρό ετήσιο φορολογητέο εισόδημα άνω των 100.000 ευρώ!
Μάλιστα στον νέο ΚΟΚ προβλέπεται ότι με απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Μεταφορών τα παραπάνω ποσά του φορολογητέου εισοδήματος καθώς και τα ποσοστά προσαύξησης θα μπορούν να τροποποιούνται, ανάλογα και με την κατηγορία της παράβασης, κατ’ ανώτατο όριο μέχρι το τριπλάσιο του αρχικού προστίμου!
Υπενθυμίζεται ότι οι παραβάσεις του νέου ΚΟΚ κατατάσσονται ανάλογα με την επικινδυνότητά τους για τη ζωή, την υγεία και τη σωματική ακεραιότητα των χρηστών του οδικού δικτύου, την υποχρέωση για ιδιαίτερη μέριμνα και προστασία για τα άτομα με αναπηρία, την πρόληψη της πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων, καθώς και τις επιπτώσεις της παράβασης στην οδική ασφάλεια.
Οι νέες κατηγορίες παραβάσεων είναι:
– Χαμηλής επικινδυνότητας.
– Μεσαίας επικινδυνότητας.
– Υψηλής επικινδυνότητας.
Τα πρόστιμα. Με κοινή απόφαση των υπουργών Μεταφορών και Οικονομικών, αναμένεται να  καθοριστούν επακριβώς τα διοικητικά πρόστιμα ανά κατηγορία παράβασης. Συγκεκριμένα, για τις παραβάσεις χαμηλής επικινδυνότητας τα πρόστιμα θα είναι έως και 100 ευρώ, για τις παραβάσεις μεσαίας επικινδυνότητας από 101 έως και 300 ευρώ και για τις παραβάσεις υψηλής επικινδυνότητας από 301 έως και 600 ευρώ.
Ετσι, για παράδειγμα, η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη από έναν οδηγό με εισόδημα μέχρι 50.000 ευρώ θα κοστίζει 600 ευρώ, για έναν άλλο οδηγό με εισόδημα έως 100.000 ευρώ το πρόστιμο θα είναι 1.200 ευρώ, ενώ για τον οδηγό με εισόδημα άνω των 100.000 ευρώ το πρόστιμο θα διαμορφώνεται στα 1.800 ευρώ!
Περαιτέρω και ανεξάρτητα της κατηγορίας επικινδυνότητας, οι παραβάσεις αυτές κατατάσσονται και στις εξής κατηγορίες:
– Πολύ υψηλής συχνότητας πρόκλησης ατυχημάτων.
– Αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς.
Για τις κατατασσόμενες στις δύο τελευταίες κατηγορίες παραβάσεις προβλέπονται μόνο διοικητικές κυρώσεις (αφαίρεση αδειών κυκλοφορίας και οδήγησης για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα) και όχι πρόστιμα.
Στις κατηγορίες αυτές έχουν ενταχθεί οι παραβάσεις:
– Της οδήγησης με χρήση του κινητού τηλεφώνου χωρίς ακουστικά ασύρματης επικοινωνίας ή χωρίς ανοικτή ακρόαση.
– Των οδηγών οχημάτων που παρεμποδίζουν ράμπες διάβασης ατόμων με αναπηρία ή σταθμεύουν σε αποκλειστικές ή γενικές θέσεις στάθμευσης ατόμων με αναπηρία.
– Των οδηγών που χρησιμοποιούν με οποιονδήποτε τρόπο τη Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ).
– Των οδηγών βαρέων οχημάτων που κινούνται συνεχώς στην αριστερή λωρίδα ή τη χρησιμοποιούν για προσπέραση.
– Ολων των οδηγών που πετούν από το παράθυρό τους αναμμένα τσιγάρα, σκουπίδια κ.λπ.
– Των οδηγών που δεν φορούν ζώνη ασφαλείας ή προστατευτικό κράνος.