«Φαίνεται πως ο κόσμος χωρίζεται σε καλούς και σε κακούς ανθρώπους. Οι καλοί κοιμούνται καλύτερα το βράδυ, αλλά οι κακοί χαίρονται τις ώρες που είναι ξύπνιοι πολύ περισσότερο». Οταν ο Γούντι Αλεν έγραφε αυτές τις φράσεις στο βιβλίο του «Side effects» το 1986, μάλλον δεν είχε κατά νου πως τρεις δεκαετίες αργότερα θα ήταν εκείνος που θα αναγκαζόταν να μπει στο club των «κακών ανθρώπων», όχι απαραίτητα με τη θέλησή του. Στον απόηχο των σκανδάλων σεξουαλικής κακοποίησης που ταλανίζουν το Χόλιγουντ τον τελευταίο χρόνο, ο δημοφιλής σκηνοθέτης μπήκε και πάλι στο στόχαστρο ηθοποιών, καθώς φαίνεται ότι πληγές του παρελθόντος άνοιξαν και πάλι. Στο κυνήγι μαγισσών κάτω από τους προβολείς της δημοσιότητας, οι κατηγορίες για σεξουαλική παρενόχληση της Ντίλαν Φάροου, της υιοθετημένης κόρης του με τη Μία Φάροου, αν και κρίθηκαν αβάσιμες από τη Δικαιοσύνη αρκετές δεκαετίες πριν, τώρα επανήλθαν, γράφοντας νέα επεισόδια στο σίριαλ της ζωής και της δίωξης του Γούντι Αλεν.

Το πιο πρόσφατο μέτωπο ήρθε αυτή τη φορά από την πλευρά της συζύγου του 82χρονου σκηνοθέτη, που επιδιώκει να αποκαταστήσει τη φήμη του. Η Σου-Γι Πρεβέν, θετή κόρη της Φάροου και επί 26 χρόνια αγαπημένη του Αλεν, στην πρώτη της δημόσια τοποθέτηση, σε συνέντευξή της στο περιοδικό «New York» υποστηρίζει ότι οι ισχυρισμοί της Μία Φάροου είναι ψεύτικοι και πως ο Γούντι δεν κακοποίησε ποτέ κανένα από τα παιδιά του. Αντίθετα, αποκάλυψε πως η ίδια είχε πέσει θύμα κακοποίησης από τη θετή μητέρα της, η οποία λόγω μένους για τον πρώην σύντροφό της που την εγκατέλειψε για εκείνη, έκανε πλύση εγκεφάλου τόσο στην αδελφή της Ντίλαν, όσο και στον Ρόναν Φάροου. Την ίδια άποψη μοιράζεται μαζί της και ο αδελφός της Μόουζες Φάροου, ο οποίος ανοιχτά υποστηρίζει τον πρώην πατριό του. «Μαζί με πέντε παιδιά, υπήρχαν και τρεις ενήλικοι, στους οποίους για μήνες έλεγαν τι τέρας είναι ο Γούντι. Κανένας από εμάς δεν θα επέτρεπε στην Ντίλαν να απομακρυνθεί από τον Γούντι, ακόμα κι αν προσπαθούσε εκείνος» επισήμανε στους «New York Times».

Η Ντίλαν στο Twitter

Τόσο εκείνος, όσο και η Σου-Γι Πρεβέν, όπως ήταν αναμενόμενο, βρέθηκαν αντιμέτωποι με την οργισμένη αντίδραση της αδελφής τους Ντίλαν, η οποία εμμένει στις κατηγορίες περί κακοποίησης. Τον περασμένο Ιανουάριο είχε δώσει σχετική συνέντευξη στους «Los Angeles Times» με αφορμή την άνοδο του κινήματος #MeToo και στη συνέχεια βγήκε στην τηλεόραση για να μοιραστεί τις απόψεις τους. Τώρα, η φωνή της ακούστηκε μέσω Twitter. «Η ιστορία περιέχει περίεργες κατασκευασμένες απόψεις σχετικά με τη μητέρα μου», ενώ δεν παρέλειψε να αναφέρει ότι «ένας εισαγγελέας βρήκε πιθανή κακοποίησή μου από τον Γούντι Αλεν» και πως «μπήκε για ψυχοθεραπεία για τη μη υγιή εμμονή του με το κορμί μου. Η μητέρα ποτέ δεν με δασκάλεψε αλλά στάθηκε δίπλα μου, ακόμα και όταν ο Γούντι Αλεν δημιούργησε μια κόλαση γι’ αυτήν μέσω δικηγόρων, υπεύθυνων δημοσίων σχέσεων και συμμάχων όπως είναι η συγγραφέας του άρθρου. Χάρη στη μαμά μου μεγάλωσα σε ένα σπίτι γεμάτο με αγάπη που αυτή δημιούργησε. Εχω ένα μήνυμα για τα μίντια και τους συμμάχους του Γούντι Αλεν: κανένας δεν με περιφέρει παρουσιάζοντάς με ως θύμα. Συνεχίζω να είμαι μια ενήλικη γυναίκα που κάνει αξιόπιστες κατηγορίες, οι οποίες δεν έχουν αλλάξει εδώ και δυο δεκαετίες και στηρίζονται από αποδείξεις», ανέφερε μεταξύ άλλων η Ντίλαν, εισπράττοντας το διαδικτυακό χειροκρότημα των αδελφών της, εκτός του Μόουζες.

Η περιπέτειά της με τον Γούντι Αλεν ξεκίνησε το 1992 κατά τη διάρκεια της δικαστικής διαμάχης της Μία Φάροου με τον Γούντι Αλεν για την κηδεμονία των παιδιών τους. Λίγους μήνες μετά την αποκάλυψη της σχέσης του σκηνοθέτη με τη Σου-Γι, η ηθοποιός ισχυρίστηκε πως ο πρώην σύντροφός της κακοποίησε σεξουαλικά την κόρη τους Ντίλαν. Σύμφωνα με τις καταθέσεις της τον Αύγουστο του 1992, ο Αλεν επισκέφθηκε το σπίτι τους στο Κοντέκτικατ ενώ εκείνη ήταν έξω για ψώνια. Οπως ανέφεραν οι μπέιμπι σίτερ του ζευγαριού, απομόνωσε την 7χρονη τότε στη σοφίτα και φέρεται ότι την άγγιξε στα γεννητικά της όργανα. Παρ’ όλα αυτά, το Ανώτατο Δικαστήριο της Νέας Υόρκης, έπειτα από έναν μήνα ανακρίσεων και έρευνας, απέρριψε τους ισχυρισμούς της Φάροου και αθώωσε τον Αλεν.

Η λεπτομέρεια της αθώωσης ποτέ δεν σταμάτησε την οικογένεια Φάροου από το να ρίχνει δημόσια τις βολές της εναντίον του σκηνοθέτη, φτιάχνοντας μια χαρακτηριστική σαπουνόπερα. Στις δημοσιογραφικές ελίτ της Νέας Υόρκης μάλιστα οι αρθρογράφοι κάνουν πλέον λόγο για «εμμονή», με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον Ρόναν, βιολογικό παιδί της Μία και του Γούντι, που έγινε δημοσιογράφος κυνηγώντας σεξουαλικά σκάνδαλα. Για τις αποκαλύψεις υποθέσεων όπως του Γουάινστιν μάλιστα (στον «New Yorker») πρόσφατα βραβεύτηκε και με το Πούλιτζερ. Στην αυγή λοιπόν του #metoo, που ο ίδιος έφερε στο φως, οι κατηγορίες τόσο οι δικές του όσο και των αδελφών του απέκτησαν άλλη βαρύτητα και επηρέασαν σημαντικά τη ζωή και την καλλιτεχνική δράση του Αλεν. Ο ίδιος έσπευσε από νωρίς να δηλώσει υπέρμαχος των δικαιωμάτων των γυναικών στο Χόλιγουντ, αναφέροντας: «Είμαι θερμός υποστηρικτής του #MeToo. Οταν υπάρχουν άνθρωποι που παρενοχλούν αθώες γυναίκες ή άνδρες φυσικά και θα πρέπει να αποκαλύπτονται, αλλά νομίζω ότι θα έπρεπε να θεωρούμαι πρότυπο, το #MeToo θα έπρεπε να με χρησιμοποιεί σαν σύμβολο. Διότι έχω δουλέψει πενήντα χρόνια στο σινεμά. Εχω δουλέψει με εκατοντάδες ηθοποιούς – διάσημες ή στο ξεκίνημά τους – και ούτε μία ποτέ δεν έχει υπαινιχθεί ότι υπήρξα απρεπής με οποιονδήποτε τρόπο».

Το συμβόλαιο της Amazon

Παρ’ όλα αυτά, τα λόγια του μοιάζει να έπεσαν στο κενό. Πολλοί από τους ηθοποιούς που συνεργάστηκαν μαζί του δήλωσαν πως δεν θα το πράξουν και στο μέλλον. Αλλοι παραδέχθηκαν πως μετάνιωσαν για την καλλιτεχνική τους συνύπαρξη, ανοίγοντας εκ νέου τη συζήτηση για το πόσο ισχυρή είναι η «πολιτική ορθότητα» στο Χόλιγουντ. Κάποιοι άλλοι όπως οι Γκρίφιν Νιούμαν, Ρεμπέκα Χολ, Τιμοτέ Σαλαμέ δώρισαν την αμοιβή τους από τις ταινίες του σε οργανισμούς που φροντίζουν κακοποιημένες γυναίκες. Λίγες συνάδελφοι, όπως η Νταϊάν Κίτον, μίλησαν υπέρ του.

Η κυκλοφορία της τελευταίας ταινίας του «A rainy day in New York» μοιάζει εξαιρετικά αμφίβολη, φήμες θέλουν τα στούντιο της Amazon να σπάνε το συμβόλαιο για την παραγωγή των επόμενων φιλμ του κι αυτός ξαφνικά κάθεται στον πάγκο χωρίς να ετοιμάζει κάποιο πρότζεκτ για τη νέα χρονιά, για πρώτη φορά μετά το 1982. Η καριέρα του φαίνεται να έχει υποστεί «ρωγμές», αν και κανείς δεν επενδύει εύκολα σε προβλέψεις ανάλογες με εκείνες για τον Κέβιν Σπέισι.

Ο Αλεν δεν παύει να αποτελεί ένα ξεχωριστό κεφάλαιο στην κινηματογραφική βιομηχανία και, κυρίως, στη νεοϋορκέζικη σκηνή.