Αλεξάντερ Μπραϊλόφσκι: Οι πλήρεις ηχογραφήσεις σε έργα Σοπέν στην RCA, Sony, 8 CD
Δεν ήταν ένας οποιοσδήποτε πιανίστας: δύο στοιχεία αρκούν για να αντιληφθεί κανείς ποιος ήταν ο Ουκρανός Αλεξάντερ Μπραϊλόφσκι: πρόκειται για τον πρώτο πιανίστα – και έναν από τους ελάχιστους μέχρι και σήμερα – που έπαιξε το σύνολο του (τεράστιου) έργου του Σοπέν σε ενιαία σειρά ρεσιτάλ, αλλά και για τον πρώτο που, μετά τον Λιστ, είχε το προνόμιο να παίξει αυτά τα έργα στο πιάνο του ίδιου του Σοπέν. Και όλα αυτά, σε μια εποχή που οι μεγάλοι πιανίστες δεν ήταν ούτε ένας ούτε δύο. Σήμερα, όμως, είναι ξεχασμένος. Το γιατί, μπορεί να ανιχνευθεί σε μεγάλο βαθμό στον ιδιότυπο χαρακτήρα και το εκρηκτικό ταμπεραμέντο του, το οποίο όσο ωφέλησε τις ερμηνείες του άλλο τόσο έβλαψε τις σχέσεις του και με τους οργανωτές συναυλιών και τους παράγοντες της μουσικής βιομηχανίας της εποχής του: ήταν ακόμα τα χρόνια που η «εκκεντρικότητα» και η «ιδιορρυθμία» ενοχλούσαν πραγματικά, δεν είχαν προλάβει να μεταβληθούν σε χαρακτηριστικά που η βιομηχανία ήθελε ή μπορούσε να αξιοποιήσει, όπως κατά κόρον στις επόμενες δεκαετίες συνέβη και ισχύει μέχρι και σήμερα. Με όλα αυτά δεδομένα, οι πλήρεις αυτές ηχογραφήσεις του Μπραϊλόφσκι στον Σοπέν, που εκδίδονται εδώ για πρώτη φορά, είναι κάτι παραπάνω από μια ενδιαφέρουσα προσθήκη στη δισκογραφία. Ο Σοπέν «του» είναι μοναδικός και διακριτός όσο ελάχιστοι από το σύνολο και όποιος ενδιαφέρεται για αυτή τη μουσική είναι βέβαιο ότι θα βρει τις ερμηνείες του εξαιρετικά διαφωτιστικές, ακόμα και στα σημεία που «ξεφεύγει» από την πεπατημένη – μάλλον ιδίως σε αυτά. Αλλωστε, όπως έλεγε και ο ίδιος, «δεν υπάρχει “ειδίκευση” στον Σοπέν, καθώς η μουσική του περιλαμβάνει κάθε δυνατή διάθεση».
Οι σολίστ της Σκάλας του Μιλάνου: Εργα για οκτέτο πνευστών, Warner
Μία σπάνια επίδειξη ισχύος από τους πνευστούς της Σκάλας του Μιλάνου, οι οποίοι δίνουν, μεταξύ άλλων, την πιο δυναμική ανάγνωση του Οκτέτου για πνευστά του Στραβίνσκι που έχει εδώ και πολλά χρόνια να προσφέρει η δισκογραφία. Εργο εκπληκτικής αξίας, που δυστυχώς έχει πέσει στη σκιά των απείρως διασημότερων ορχηστρικών μεγάλων «αδελφών» του, το Οκτέτο, ειδικά σε αυτήν εδώ την τόσο εντυπωσιακή του ερμηνεία, δείχνει όλη του τη δύναμη. Μαζί και έργα των Ετβος, Ελία, Ναβίκας και Ουέντα για σύνολο πνευστών, στα οποία το συγκρότημα αποδεικνύει για μία ακόμα φορά ότι όταν μιλάμε για σπουδαίους μουσικούς, οι «ταμπέλες» δεν έχουν καμία θέση: όποιος φαντάζεται ότι αυτοί οι σολίστ είναι κατάλληλοι μόνον για το μπελκάντο και γενικά την ιταλική όπερα (οι απαιτήσεις της οποίας είναι τεράστιες από τους ερμηνευτές της), ας κάνει τον κόπο να ακούσει αυτόν τον δίσκο. Θα καταλάβει πολλά.
Μπαχ: Οι σονάτες και παρτίτες για σόλο βιολί. Χένρικ Ζέργινγκ, βιολί, Deutsche Grammophon, 3 LP
Συνεχίζοντας τη σχετική πρόσφατη παράδοση της επιστροφής στα υψηλής ποιότητας βινύλια 180 γραμμαρίων που έχουν πια για τα καλά δημιουργήσει ένα νέο ρεύμα στη διεθνή μουσική βιομηχανία με μεγάλη ανταπόκριση, η Deutsche Grammophon επιστρατεύει τώρα ένα από τα πιο σημαντικά «χαρτιά» του καταλόγου της στον Μπαχ, τις Σονάτες και Παρτίτες για σόλο βιολί, ερμηνευμένες το 1967, στη χρυσή εποχή της στερεοφωνίας, από τον μεγάλο Χένρικ Ζέργινγκ. Η εξαιρετικής ποιότητας, από κάθε άποψη, αυτή έκδοση έρχεται ως «συμπλήρωση» της προηγούμενης αντίστοιχης με τις Σουίτες για βιολοντσέλο με τον Πιέρ Φουρνιέ. Αν και έχει περάσει μισός αιώνας από την ηχογράφηση του Σέργινγκ, τόσο ερμηνευτικά όσο και ηχητικά, οι δίσκοι αυτοί δεν έχουν ξεπεραστεί μέχρι σήμερα, δεν έχουν χάσει ούτε στο ελάχιστο τη σημασία τους και, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, δεν έχουν λείψει και ποτέ από τον κατάλογο. Επανέρχονται τώρα στα καλύτερά τους και με τις πιο θερμές δυνατές συστάσεις.