Το Μετροπολιτάνο, το παλιό γήπεδο της Ατλέτικο Μαδρίτης, είχε χτιστεί στα περίχωρα της πόλης τη δεκαετία του 1930, κοντά στην Plaza de los Cuatro Caminos. Γύρω από το γήπεδο υπήρχαν πολλά ψηλά δέντρα, για τα οποία οι φίλοι των Τσολτσονέρος έδιναν μάχη για να εξασφαλίσουν μια θέση πάνω σε κάποιο κλαδί όταν στα μεγάλα ματς το Μετροπολιτάνο ήταν γεμάτο. Σήμερα γύρω από το νέο Μετροπολιτάνο δεν υπάρχουν δέντρα. Αλλά οι φίλοι των Κολτσονέρος εξακολουθούν να δίνουν μάχη για μία θέση. Για ένα εισιτήριο διαρκείας. Τον προηγούμενο μήνα ο σύλλογος έκανε νέο ρεκόρ στις πωλήσεις εισιτηρίων διαρκείας, για δεύτερη συνεχόμενη σεζόν, φτάνοντας τα 57.000. Μόλις 500 είναι πια ελεύθερα και αυτά VIP! Η περίπτωση των Ροχιμπλάνκο είναι ενδεικτική της γενικότερα μεγάλης αύξησης των πωλήσεων εισιτηρίων διαρκείας στο ισπανικό ποδόσφαιρο, από την πρώτη κατηγορία μέχρι και την τρίτη. Περισσότεροι από 800.000 φίλαθλοι έχουν ήδη εξασφαλίσει θέση στις εξέδρες των σταδίων την τρέχουσα σεζόν. Πρόκειται για τον πυρήνα των πιο πιστών φιλάθλων. Οι σύλλογοι το γνωρίζουν αυτό και κάνουν ό,τι περνά από το χέρι τους για να προσελκύσουν ακόμα περισσότερους.

Στοχεύουν στους νέους

Οι στρατηγικές των ομάδων αποδεικνύονται ιδιαίτερα αποτελεσματικές καθώς οι νέοι που πηγαίνουν στα γήπεδα της Ισπανίας αυξάνονται σχεδόν καθημερινά. Οι σύλλογοι αποσπούν την πίστη τους προσφέροντάς τους δραστηριότητες εκτός από το 90λεπτο του αγώνα και προωθούν ένα πάθος για τα χρώματά τους. Το προφίλ του νέου κατόχου εισιτηρίου διαρκείας είναι νέος, πιο πιστός και πιο έτοιμος να προσφέρει. Ο ιστορικός κάτοχος εισιτηρίου διαρκείας αντιπροσωπεύει το DNA κάθε συλλόγου. Οι νέοι αλλά και οι ιστορικά πιστοί, οι γονείς και τα παιδιά εκτοξεύουν τις πωλήσεις των εισιτηρίων διαρκείας. Πολλές ομάδες όπως οι Μπέτις, Λεγανές, Τζιρόνα, Ουέσκα, Βαγιαδολίδ, Ράγιο Βαγεκάνο και Σαραγόσα έχουν καταρρίψει ρεκόρ πωλήσεων τη φετινή σεζόν. Για τις δημοφιλέστερες όπως οι Ρεάλ, Μπαρτσελόνα και Αθλέτικ παραμένει μεγάλη η λίστα αναμονής για την εξασφάλιση ενός εισιτηρίου διαρκείας. Οι αιτίες γι’ αυτό το φαινόμενο είναι πολλές. Οι πολλές καλές τιμές, ο εκμοντερνισμός και η αύξηση χωρητικότητας των γηπέδων και η στόχευση στο νεαρό ακροατήριο είναι κάποιες απ’ αυτές. Η έκρηξη των εισιτηρίων διαρκείας της Ατλέτικο ξεκίνησε ουσιαστικά το 2017, όταν μετακόμισε στο νέο της γήπεδο, το Γουάντα Μετροπολιτάνο.

Το στοίχημα της Ατλέτικο

Ο διευθυντής της Ατλέτικο Φερνάντο Φαρίθα αναγνωρίζει πως η μετακόμιση από το Βιθέντε Καλντερόν στο νεότευκτο Μετροπολιτάνο ήταν ένα στοίχημα, καθώς δεν μπορούσε να είναι βέβαιος πως το μεγάλο πλήθος της ομάδας θα την ακολουθούσε εκεί. Η Ατλέτικο είχε δουλέψει όμως πολύ για να πετύχει η «μετακόμιση». Το σχέδιο ξεκίνησε πριν από πέντε χρόνια, όταν ο σύλλογος στράφηκε στα μέλη της που δεν ήταν κάτοχοι εισιτηρίων διαρκείας. Κάθε χρόνο κάποιοι απ’ αυτούς μπορούν να παρακολουθούν δωρεάν ένα παιχνίδι της αγαπημένης τους ομάδας από συγκεκριμένη θέση. «Τους κάναμε να συνηθίσουν να έρχονται στο γήπεδο και με τον τρόπο αυτόν δημιουργήσαμε μια σταθερή βάση που ήταν πολύ σημαντική για την επιτυχία τον πρώτο χρόνο στο Γουάντα Μετροπολιτάνο» εξηγεί ο Φαρίθα. Από τους 8.000 νέους κατόχους εισιτηρίων διαρκείας τη σεζόν 2017-2018 οι μισοί προέρχονταν από τα μέλη που παρακολουθούσαν δωρεάν την ομάδα τους μια φορά τον χρόνο από συγκεκριμένη θέση. Ο Χαβιέρ Ντόνια, σύμβουλος της MKG Arena η οποία ειδικεύεται στα στάδια, θεωρεί πολύ σημαντική τη βελτίωση των εγκαταστάσεων στα στάδια. «Η εικόνα που μεταδιδόταν από τα γήπεδα ήταν πολύ κακή. Τα γήπεδα έμοιαζαν εγκαταλελειμμένα και κανείς δεν επένδυε. Ομως αναγκάστηκαν να το κάνουν για να βελτιώσουν το προϊόν τους» εξηγεί. «Και χάρη στον οικονομικό έλεγχο οι σύλλογοι έγιναν πιο σοβαροί και μπορούν να επενδύσουν στα γήπεδα».

ΜΠΕΤΙΣ

Από τα 45.000 στα 52.000 διαρκείας

Η Μπέτις, αντίπαλος του Ολυμπιακού στο Γιουρόπα Λιγκ, κατάφερε να αυξήσει τους κατόχους εισιτηρίων διαρκείας από τους 45.000 στους 52.000 μετά τον εκμοντερνισμό του Μπενίτα Βιγιαμαρίν πέρυσι. Η Λεγανές επίσης προσπαθεί να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες. Δημιούργησε νέες εγκαταστάσεις στην εξέδρα των VIP και τα εισιτήρια έκαναν φτερά.

Ο Χαβιέρ Ντόνια, που είναι επίσης καθηγητής με MBA στον αθλητισμό στο Πανεπιστήμιο Europa της Μαδρίτης, λέει πως το κλειδί για την προέλκυση φιλάθλων είναι η βελτίωση της εμπειρίας τους στα γήπεδα. «Οταν βάφεις και φτιάχνεις το σπίτι σου, θέλεις να βρίσκεσαι περισσότερες ώρες μέσα σε αυτό. Ομως όταν περνά ο καιρός, αρχίζεις να το βαριέσαι. Για να παραμείνει ζωντανό το ενδιαφέρον, πρέπει να συνεχίσεις να εργάζεσαι σε άλλους τομείς» εξηγεί.

Τα όμορφα γήπεδα που όμως δεν έχουν κόσμο δεν σημαίνουν τίποτα. Αυτό που μετρά, και συμφωνούν οι σύλλογοι, είναι η ζεστασιά που πρέπει να αισθάνονται οι φίλαθλοι. Οι Ισπανοί κερδίζουν και αυτό το στοίχημα στο ποδόσφαιρό τους.