Mία ακόμη «ανταρσία» από τον γκραφιτά – επαναστάτη των πόλεων Μπάνκσι ή μήπως ένα καλοστημένο κόλπο για να στρέψει για ακόμη μία φορά πάνω του τα φώτα της δημοσιότητας, να ενισχύσει τον μύθο του και κατά συνέπεια οι τιμές των έργων του να κάνουν ακόμη ένα ανοδικό άλμα; Οι υποψίες όλο και πληθαίνουν μετά το σοκ που δικαιολογημένα ακολούθησε την αυτοκαταστροφή του έργου του διασημότερου δημιουργού street art παγκοσμίως, τη στιγμή που ο δημοπράτης του οίκου Σόθμπις ανακοίνωνε πως «Το κορίτσι με το μπαλόνι» είχε αλλάξει χέρια στην τιμή – ρεκόρ για τον καλλιτέχνη των 1,4 εκατ. δολαρίων.

Η δημοπρασία το βράδυ της Παρασκευής είχε φτάσει στο τέλος της. Μπορεί «Το κορίτσι με το μπαλόνι» του διάσημου γκραφιτά – ο οποίος διατηρεί μυστική την ταυτότητά του, «χτυπώντας» με έργα πολιτικά σχόλια σε απρόσμενα σημεία και στιγμές ανά τον κόσμο – να είχε μόλις πωληθεί τρεις φορές πάνω από την αρχική εκτίμηση, τα φώτα της δημοσιότητας όμως είχαν ήδη στραφεί στην Τζένι Σάβιλ, καθώς η πώληση έργου της στην ίδια δημοπρασία προς 12,4 εκατ. δολάρια την ανέδειξε στην ακριβότερη εν ζωή καλλιτέχνιδα. Μέχρι που ακούστηκε να χτυπά ο συναγερμός. «Το κορίτσι με το μπαλόνι» άρχισε να γλιστρά από την κορνίζα του και να κόβεται σε λωρίδες. Το σοκ ήταν μεγάλο και ουδείς δεν ήξερε πώς να αντιδράσει σε αυτό το πρωτοφανές γεγονός.

ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ. Χρειάστηκε ωστόσο λιγότερο από μία ημέρα για να αντικατασταθεί από την καχυποψία. Γιατί ενώ όλα τα προς δημοπράτηση έργα είχαν τοποθετηθεί κατά την παρουσίασή τους σε καβαλέτο, το συγκεκριμένο αναρτήθηκε στον τοίχο; Οι έμπειροι τεχνικοί του Σόθμπις δεν διαπίστωσαν πως ήταν πιο βαρύ απ’ ό,τι αναμενόταν λόγω του μηχανισμού καταστροφής που έφερε στο εσωτερικό του; Για ποιο λόγο δεν έγινε έλεγχος; Κυκλοφόρησε μάλιστα βίντεο στο οποίο ο Μπάνκσι – ή κάποιος που τον υποδύεται – τον τοποθετεί πίσω από το έργο. Ποιος ήταν ο άνδρας στον οποίο επετράπη να μπει με σακίδιο στην αίθουσα και ο οποίος απομακρύνθηκε μόλις ξεκίνησε η (τηλεκατευθυνόμενη, όπως φάνηκε) καταστροφή; Και ποιος ήταν ο αγοραστής; Μήπως ήταν κι εκείνος μέρος μιας καλοστημένης φάρσας που δεν είχε στόχο τον οίκο δημοπρασιών, όπως αρχικά διατυπώθηκε, αλλά τους όρους που διαμορφώνουν τις τιμές στην αγορά της τέχνης;

Κι αν ορισμένοι εκτιμούν ότι ο Μπάνκσι δεν επέλεξε τυχαία τη δεδομένη χρονική στιγμή για να κλείσει το μάτι στα παιχνίδια που στήνονται στο χρηματιστήριο της τέχνης εν τω μέσω μιας από τις μεγαλύτερες φουάρ παγκοσμίως, της Φριζ, και σε μία από τις πιο σημαντικές δημοπρασίες του φθινοπώρου, κάποιοι άλλοι θεωρούν ότι η κίνησή του αυτή δεν θα εκτοξεύσει μόνο τη φήμη του στα ύψη προσθέτοντας έναν σημαντικό λίθο στον προσωπικό του μύθο, αλλά και την τιμή του έργου του, το οποίο έχει καταστραφεί εν μέρει και ενδέχεται να αναδειχθεί σε ένα από τα πλέον περιζήτητα.