Ως ηθοποιός είναι μαθημένος να κινείται ανάμεσα σε πολλούς ρόλους. Το απαιτεί, άλλωστε, η φύση του επαγγέλματος. Τη νέα σεζόν, ωστόσο, καλείται να παίξει έναν ακόμα. Κι αυτή τη φορά κάτω από τη σκηνή. Ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος συνεχίζει για δεύτερη σεζόν από τις 10 του μήνα τις εμφανίσεις του στον «Φάρο», στο πλάι των Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, Αιμίλιου Χειλάκη, Νίκου Ψαρρά και Προμηθέα Αλειφερόπουλου (σκηνοθεσία Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης). Παράλληλα, όμως, από τις 7 Νοεμβρίου σκηνοθετεί στο Θέατρο Μικρό Χορν τη Μαρία Ναυπλιώτου στην παράσταση «Masterclass» του Τέρενς ΜακΝάλι.

«Η πρώτη και βασική πρόκληση που μου προκαλεί ανησυχία αυτή τη δεύτερη σεζόν είναι να μπορέσει η παράσταση του “Φάρου” να είναι ζωντανή και καίρια, αν όχι καλύτερη. Εγώ ως ηθοποιός φιλοδοξώ να συναντηθώ με πράγματα που δεν κατάφερα πέρυσι. Η δεύτερη πρόκληση είναι να μη γλιστρήσουμε στις παγίδες που από πέρυσι ξέραμε ότι υπήρχαν, όπως το εύκολο χιούμορ ή η ροπή να γίνουν τα πράγματα πιο ανώδυνα. Ή το να απολαύσουμε λίγο παραπάνω την παρέα μας επί σκηνής και όχι το καθήκον μας απέναντι στο έργο» τονίζει ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος.

Ως σκηνοθέτης στο «Masterclass» καλείται να διαχειριστεί ένα έργο που ναι μεν στηρίζεται στο περίφημο σεμινάριο που δίδαξε η Κάλλας στη μουσική σχολή Τζούλιαρντ της Νέας Υόρκης το 1970, αλλά δεν είναι ένα βιογραφικό έργο για τη μεγάλη σοπράνο. «Στο “Masterclass” η Κάλλας είναι μόνο η αφορμή. Κατά τα άλλα το έργο μιλάει για πιο σπουδαία πράγματα. Και δεν εννοώ πιο σπουδαία από την Κάλλας. Εννοώ πιο σπουδαία από τον έναν άνθρωπο. Ανοίγεται στις κρίσιμες στιγμές που θα συναντήσουν όλοι οι άνθρωποι στη ζωή τους. Στις κρίσιμες οριακές στιγμές της αναμέτρησής μας με το μεγάλο. Με αυτή τη στιγμή της ζωής όπου ο απολογισμός μπορεί να δείχνει και αδυσώπητος. Οπου αν δεν έχεις φροντίσει τον εαυτό σου νωρίτερα αυτό που βλέπεις να έρχεται μοιάζει αβάσταχτο. Και τη δύναμη που χρειάζεται για να αναμετρηθεί κανείς με αυτό και πραγματικά με γενναιότητα με τη ζωή. Είναι ένα έργο ποτισμένο από χιούμορ και ταυτόχρονα αμείλικτο, συγκινητικό και τρυφερό, γεμάτο αγάπη και συμπόνια για την ανθρώπινη ύπαρξη με έναν τρόπο που μας περιέχει όλους. Αυτό μου έκανε φοβερή εντύπωση και νομίζω ότι μας κάνει εντύπωση σε όλους» υπογραμμίζει ο σκηνοθέτης.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΛΛΑΣ. Χρησιμοποιώντας αυτή τη λογική, λειτουργεί σκηνοθετικά απαλλαγμένος από το άγχος της αναφοράς στην Κάλλας και χτίζει μια παράσταση με τη συνδρομή μουσικών που κινείται σε διαφορετικό μήκος κύματος. «Εγώ δεν κάνω μία παράσταση για την Κάλλας. Η παράστασή μας δεν είναι μία παράσταση πληροφοριακή. Ούτε μία παράσταση που φιλοδοξεί να μιμηθεί το πρόσωπο με τρόπο ώστε να καλύψει τη φιλοδοξία των θεατών ως προς τη μίμησή του. Εχω απαλλαγεί ευτυχώς από όλα αυτά τα άγχη διότι δεν τα θεωρώ καθόλου γόνιμα. Η παράσταση μιλάει για τον πυρήνα της Κάλλας, για την ουσία της, τις αγωνίες, τους εφιάλτες, τον δαίμονα που έτρεχε μέσα στο σώμα της, τον πυρετό της, την αγάπη της για τη μουσική ή τους ανθρώπους που συνάντησε. Δεν είναι καθόλου φτιαγμένο για να αντικαταστήσει ένα ντοκιμαντέρ. Υπάρχουν υπέροχα ντοκιμαντέρ που μπορούμε να δούμε για την Κάλλας κι εγώ προσωπικά έχω δει πολλά μέσα στο πλαίσιο της έρευνάς μου. Αλλά θεωρώ ότι κάνουμε μία άλλη δουλειά. Εμείς είμαστε σαν ένας ζωγραφικός πίνακας που δεν καλείται να μιμηθεί ρεαλιστικά το πρόσωπο, αλλά να μιλήσει για τον πυρήνα του. Και αυτό σημαίνει κάτι περισσότερο από το αν η Μαρία Ναυπλιώτου θα κάνει τις χειρονομίες της Μαρίας Κάλλας ή αν θα έχει τη φωνή της Μαρίας Κάλλας ή αν την ώρα που θα βγει πάνω στη σκηνή θα πουν πόσο της μοιάζει. Αυτά είναι ασήμαντα πράγματα μπροστά στο μέγεθος της αγωνίας και του πυρετού της Κάλλας. Η Κάλλας σε αυτό το έργο είναι ένας ρόλος, όπως είναι ο Αλβιν στους “Βρικόλακες”, η Νόρα στο “Κουκλόσπιτο” ή η Αντιγόνη στο αρχαίο δράμα. Είναι ένα πρόσωπο πάσχον. Αυτό μας αφορά. Αυτός ο ρόλος μας αφορά. Οχι η μίμηση του πραγματικού προσώπου. Γι’ αυτή τη δουλειά είναι καλύτεροι οι άνθρωποι που δημιουργούν τα ντοκιμαντέρ» καταλήγει ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος.

INFO

– «Φάρος», από 10/10 στο Θέατρο Αθηνών (Βουκουρεστίου 10, τηλ. 210-3312.343). Εισιτήρια: 14, 17, 20 ευρώ.

– «Masterclass», από 7/11, Θέατρο Μικρό Χορν (Αμερικής 10,τηλ. 210-3612.500), προπώληση τηλ. 211-8005.141