Στην Αθήνα, το κοινό είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει δύο συνεχόμενα καλοκαίρια τις mainstream για τα εκκεντρικά του δεδομένα παραστάσεις σχετικά με την προσφυγική κρίση και το μέλλον της Ευρώπης. Στο κοινό της πατρίδας του, ωστόσο, ο αιρετικός Μίλο Ράου επιφυλάσσει τις ημέρες αυτές μια διαφορετική πρόκληση με τη νέα του πρόταση «Lam Gods». Εμπνευσμένος από το έργο του 15ου αιώνα «Πολύπτυχο της Γάνδης» (ή «Προσκύνηση του Αμνού»), το οποίο φιλοξενείται σε καθεδρικό ναό, λίγους δρόμους μακριά από το θέατρό του ΝΤGent, προτείνει μια διαφορετική θεατρική ανάγνωση των θρησκευτικών ιστοριών του.
Ταγμένος πάντα στην πρόκληση με σκοπό βέβαια να εξελίξει την καλλιτεχνική του δημιουργία, ο 41χρονος σκηνοθέτης δεν σταματάει να αφήνει πίσω του «ταραχές». Το πιο πρόσφατο ήταν η αγγελία για κάστινγκ με πρώην μαχητές του Ισλαμικού Κράτους, τους οποίους φιλοδοξούσε να βγάλει στη σκηνή. Οταν βέβαια η κίνησή του αυτή κατακρίθηκε από τη βελγική κοινωνία, φτάνοντας μέχρι σχετική ερώτηση στο Κοινοβούλιο της χώρας, ο Ράου την πήρε πίσω. Παρ’ όλ’ αυτά δεν μετακινήθηκε από τα καλλιτεχνικά του θέλω κι αντί των ίδιων των τζιχαντιστών έβαλε κάτω από τους προβολείς τη… μητέρα τους.
Η Φάτιμα Εζαρχούνι, μουσουλμάνα μητέρα ενός βέλγου τζιχαντιστή που σκοτώθηκε τον περασμένο μήνα, εμφανίζεται σε βίντεο της παράστασης υποδυόμενη την Παναγία. Φοράει ένα πέπλο, όπως η μητέρα του Χριστού στο «Πολύπτυχο της Γάνδης», το οποίο σηκώνει όμως τελικά για να συνεχίσει τη μαγνητοσκοπημένη ερμηνεία της. «Αυτό που είναι σημαντικό είναι το περιβάλλον από το οποίο έρχονται. Ξαφνικά, καταλαβαίνεις: αυτοί είναι γιοι της χώρας μας. Είναι μια ιστορία βελγικής οικογένειας» τονίζει ο ίδιος μιλώντας στη βρετανική εφημερίδα «Guardian».
ΑΔΑΜ ΚΑΙ ΕΥΑ. Δοκιμάζοντας τις ανοχές του βελγικού κοινού ο σκηνοθέτης περιλαμβάνει στη σκηνική εξέλιξη του έργου του μία ακόμα στιγμή που είναι ικανή να προκαλέσει ποικίλα σχόλια. Ενα γυμνό ζευγάρι επιδίδεται σε ερωτικές περιπτύξεις που φτάνουν να θυμίζουν σεξουαλική πράξη, περιτριγυρισμένο από παιδιά. Στο μυαλό του Ράου, οι μικροί ηθοποιοί ισοδυναμούν με τους αγγέλους του «Τριπτύχου» ενώ το ανδρόγυνο αναπαριστά τον Αδάμ και την Εύα.
Για τις ανάγκες της παράστασης, ο Ράου έπρεπε να περάσει από δοκιμαστικά εκατοντάδες ερασιτέχνες ηθοποιούς, τους οποίους θέλησε να συμπεριλάβει στα πλάνα του, τιμώντας έτσι την πόλη του, τη Γάνδη. Ετσι, έφερε κοντά παλαιούς κατοίκους με νέους και μετανάστες. Μέχρι και την καθαρίστρια του θεάτρου του επιστράτευσε ώστε να περάσει το μήνυμά του ή κι έναν βοσκό, ο οποίος κουρεύει ένα πρόβατο μπροστά στους θεατές, μία κίνηση καλλιτεχνικά ισχυρή και πολιτικά έξυπνη. Κι όλα αυτά μέχρι τις 20 Οκτωβρίου, οπότε η παραγωγή φεύγει για περιοδεία. Τα χρονικά περιθώρια είναι αρκετά σφιχτά στον προγραμματισμό του Ράου, άλλωστε.
Τον ερχόμενο Απρίλιο θα ταξιδέψει για πρόβες του νέου έργου του «Ορέστεια» του Αισχύλου στη Μοσούλη του Ιράκ, πρώην προπύργιο του Ισλαμικού Κράτους. «Προτιμώ να επενδύσω 20.000 ευρώ στη Μοσούλη ή στο Μπουκαβού, από τη Ζυρίχη ή το Βερολίνο. Κάποιοι λένε ότι είναι πολεμικός τουρισμός, ότι απλά θέλεις να ζήσεις τη φαντασίωση του να είσαι σε κίνδυνο. Υστερα από 15 χρόνια που το κάνω, μπορώ να πω: κάνει τη διαφορά! Μια μικρή διαφορά» καταλήγει ο δημιουργός.