Τον ρόλο του απόλυτου «διαχειριστή» σε ό,τι αφορά τις προσλήψεις εκατοντάδων γιατρών, νοσηλευτών, ψυχολόγων, διασωστών, διοικητικών και άλλων ειδικοτήτων για την αντιμετώπιση και διαχείριση της προσφυγικής κρίσης φαίνεται να είχε αναλάβει το ΚΕΕΛΠΝΟ, για τις αμοιβές των οποίων είχε στη διάθεσή του ευρωπαϊκό κονδύλι ύψους 20 εκατ. ευρώ.

Εγγραφο που έχουν στη διάθεσή τους «ΤΑ ΝΕΑ» καίει το αφήγημα περί «διαφάνειας», καθώς, όπως προκύπτει από τα πρακτικά, τόσο η επιλογή του προσωπικού όσο και η εξέταση των ενστάσεων δεν ακολουθούν τις διαδικασίες που ορίζει το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ). Στις 17 Οκτωβρίου του περασμένου έτους εκδόθηκαν τα πρακτικά έκτακτης συνεδρίασης του ΔΣ του Κέντρου, η οποία πραγματοποιήθηκε μία ημέρα νωρίτερα. Το θέμα ήταν η πρόσληψη προσωπικού στα υποέργα Α, Γ και Δ της δράσης με τίτλο «Ολοκληρωμένη Επείγουσα Παρέμβαση Υγείας για την Προσφυγική Κρίση – Philos».

Ειδικότερα, όπως αναγράφεται στα πρακτικά, τα βασικά ζητήματα που εξετάστηκαν αφορούσαν αφενός την ανάρτηση οριστικών πινάκων επιτυχόντων, 122 μεταξύ άλλων γιατρών (παιδίατροι και παθολόγοι), νοσηλευτών, συντονιστών πεδίου, διαμεσολαβητών, και αφετέρου την εξέταση συνολικά 50 ενστάσεων.

Το ΔΣ παρουσιάζεται – σύμφωνα πάντα με τα ίδια πρακτικά – να αποφασίζει ομόφωνα και λίγες ώρες αργότερα ο σχετικός πίνακας επιτυχόντων αναρτάται στο Διαδίκτυο. Καθώς όμως ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες, προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση το γεγονός ότι για το σημαντικό αυτό θέμα το Διοικητικό Συμβούλιο του ΚΕΕΛΠΝΟ συνεδρίασε «διά περιφοράς».

Για τους γνωρίζοντες, η διαδικασία αυτή έχει ως εξής: το πρακτικό συντάχτηκε, ωσάν οι αποφάσεις να ήταν εκ των προτέρων ειλημμένες, και έπειτα υπογράφηκε από το κάθε μέλος του ΔΣ ξεχωριστά, χωρίς να κρίνεται απαραίτητη η παρουσία των υπόλοιπων μελών.

Αξίζει δε να σημειωθεί ότι το εν λόγω πρακτικό δεν φέρει την υπογραφή του προέδρου του Κέντρου Θεόφιλου Ρόζενμπεργκ, αλλά υπογράφει αντ’ αυτού ο αντιπρόεδρος Αγάπιος Τερζίδης.

Οι ίδιες πηγές εκφράζουν ερωτηματικά σχετικά με την εγκυρότητα του ελέγχου των 50 ενστάσεων, καθώς στα πρακτικά δεν αναφέρεται η ενδελεχής εξέταση των δικαιολογητικών που είχαν καταθέσει οι συγκεκριμένοι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό, οι οποίοι εξέφρασαν αντιρρήσεις έπειτα από την ανάρτηση του προσωρινού πίνακα.

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΟΙ. Υπενθυμίζεται ότι το Σωματείο Εργαζομένων του ΚΕΕΛΠΝΟ έχει καταγγείλει μια σειρά από προβληματικούς χειρισμούς που αφορούν το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Philos. Ειδικότερα, οι σχετικές καταγγελίες κοινοποιήθηκαν τον Ιούλιο του 2017 στην Εισαγγελία Διαφθοράς, που με τη σειρά της διέταξε διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης από τη γενική επιθεωρήτρια Δημόσιας Διοίκησης.

Εντύπωση και εύλογα ερωτηματικά προκαλεί το γεγονός ότι το Σωματείο αναγκάστηκε να επιδώσει τις σχετικές καταγγελίες με δικαστικό επιμελητή – αφήνοντας αιχμές για άρνηση συνεργασίας από τη μεριά της γενικής επιθεωρήτριας – και ενώ τον Δεκέμβριο του περασμένου έτους συγκροτήθηκε Μεικτό Κλιμάκιο Ελέγχου, σχετικό πόρισμα δεν έχει δει έως και σήμερα το φως της δημοσιότητας.

Συγκεκριμένα, η καταγγελία που έκανε το Σωματείο Εργαζομένων του ΚΕΕΛΠΝΟ και αφορά τις προσλήψεις 850 για τα έτη 2015-2017 αναφέρει «ύπαρξη πολυάριθμων αντί ενός πρακτικών αξιολόγησης για την επιλογή προσωπικού στο πλαίσιο του προγράμματος Philos από την ίδια τριμελή επιτροπή και για την ίδια δεξαμενή υποψηφίων».

Αξίζει να σημειωθεί ότι το Σωματείο – όπως φαίνεται και από τις σχετικές καταγγελίες – αφήνει να εννοηθεί ότι η διοίκηση του Κέντρου είχε τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο επί των διαδικασιών, καθώς «αφενός δίνει τις οδηγίες μοριοδότησης και αφετέρου εγκρίνει και αποδέχεται κατά την κρίση της τις προτάσεις της Επιτροπής».

Διευκρινίζεται ότι στο μεταξύ «τρέχει» νέος διαγωνισμός που αφορά την πρόσληψη 1.575 θέσεων ιατρονοσηλευτικού και λοιπού προσωπικού για την κάλυψη των αναγκών περίθαλψης προσφύγων και μεταναστών αλλά και του γενικού πληθυσμού.

Η ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ. Σε απάντηση του Κέντρου αναφορικά με δημοσιεύματα των «ΝΕΩΝ», η διοίκηση κάνει σαφές ότι η προκήρυξη «γίνεται με την απόλυτη έγκριση του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ), το οποίο έχει καθορίσει τα κριτήρια επιλογής των υποψηφίων και τον τρόπο μοριοδότησής τους».

Αυτό που, ωστόσο, δεν διευκρινίζει είναι αφενός ποιο ήταν το «δίχτυ ασφαλείας» για την εγκυρότητα των προηγούμενων προσλήψεων και αφετέρου ποιος είναι ακριβώς ο ρόλος του ΑΣΕΠ στην τρέχουσα προκήρυξη.

Πάντως, στο άρθρο 123 του Νόμου 4549/2018 του περασμένου Ιουνίου, που αναφέρεται στο πρόγραμμα χρηματοδότησης του ΚΕΕΛΠΝΟ για το Προσφυγικό – Μεταναστευτικό, ναι μεν ο νομοθέτης ορίζει ως προϋπόθεση τα «αντικειμενικά και προκαθορισμένα κριτήρια» του ΑΣΕΠ, ωστόσο περιορίζοντας τον ρόλο της ανεξάρτητης Αρχής σε «εποπτικό» αφήνει χώρο για ερμηνείες περί fast track προσλήψεων. Και αυτό διότι η ανεξάρτητη Αρχή θα επεμβαίνει στη διαδικασία μόνον έπειτα από σχετική ένσταση και άρα ετεροχρονισμένα.