Η αλήθεια είναι πρισματική. Η συζήτηση με θέμα την ελληνική μόδα έχει πολλές όψεις και γωνίες. Κάποιες αιχμηρές πλευρές πληγώνουν καθώς οι περισσότεροι που εργάζονται για τη μόδα θα πουν στον φακό της εκπομπής «Ιστορίες μόδας» την άποψή τους που θα συνοψίζεται στο «ναι μεν, αλλά». Η διαδικασία της ετοιμασίας του ρούχου, η σύλληψη της ιδέας, η ολοκλήρωση της παραγωγής μιας συλλογής, η έρευνα των υλικών, η ομαδική εργασία σε μικρές μονάδες εργαστηρίων είναι η φωτεινή πλευρά της δημιουργικής στιγμής. Σε αυτό θα συμφωνήσουν όσοι μιλάνε κάθε Σάββατο στις 5 το απόγευμα στην εκπομπή της ΕΡΤ1.
Ανταλλαγή απόψεων για τη χρηστικότητα του ρούχου, αναπόληση ένδοξων στιγμών του παρελθόντος, απόπειρες μιας κοινωνιολογικής προσέγγισης της σιλουέτας θα παρελάσουν στα επεισόδια αυτά που γυρίστηκαν ως ένα μείγμα λόγου, εικόνων και στιγμιοτύπων από επίκαιρα εποχής αλλά και σόου πασαρέλας στο εξωτερικό. «Οι “Ιστορίες μόδας” μπήκαν στα ατελιέ, άγγιξαν υφάσματα, άκουσαν τις ραπτομηχανές να δουλεύουν, παρακολούθησαν πρόβες, φωτογραφίσεις και επιδείξεις. Ακουσαν τα όνειρα αλλά και τα παράπονα των δημιουργών. Καθεμία από τις 12 εκπομπές είναι αφιερωμένη σε μια τάση της μόδας, σε ένα στυλ. Και μέσα από πολύχρωμες εικόνες, ασπρόμαυρο αρχειακό υλικό, υπέροχα ρούχα και την αφήγηση του Γιώργου Κοτανίδη, οι πρωταγωνιστές του κάθε επεισοδίου δίνουν το στίγμα τους» επισημαίνει η αρχισυντάκτρια της εκπομπής Σάντυ Τσαντάκη.
Για το μαύρο χρώμα και τους κρυφούς του συμβολισμούς, τότε και τώρα, θα μιλήσει στις σημερινές «Ιστορίες μόδας» ο σχεδιαστής Ντίμης Κρίτσας. Ο δημιουργός ο οποίος έχει ζήσει τη μαύρη και τη χρυσή εποχή της ελληνικής μόδας, εντός κι εκτός συνόρων, θα κάνει τη δική του «μαύρη» αποκάλυψη: «Ενα είναι το χρώμα: μαύρο. Το μαύρο κάνει τη γυναίκα να είναι σέξι, να έχει κάτι το μυστηριώδες… Πάντα ήταν το μαύρο». Για να θυμηθεί κοστούμια ζωής που είχε σχεδιάσει για την Αλίκη Βουγιουκλάκη, την Τζένη Καρέζη, τη Ζωή Λάσκαρη, τη Μελίνα Μερκούρη… «Τα ρούχα που έκανα γι’ αυτές δεν ήταν ρoύχα που θα φορούσαν όλες οι άλλες».
Το εγχείρημα μιας πρώτης έρευνας για τον κόσμο της ελληνικής μόδας θα αναζητήσει μέσα στον χρόνο τις χρυσές εποχές, παρουσιάζοντας ποικιλία απαντήσεων, ανάλογα με τις εμπειρίες των προσώπων που μιλάνε για τα ίχνη του επαγγέλματός τους. Οι δεκαετίες του ’70, του ’80, η εποχή του 2004, λίγο πριν και λίγο μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας, είναι τα χρυσά τους χρόνια. Για τη Σοφία Κοκοσαλάκη το ταξίδι της μετά το 2004 άλλαξε μέσο καθώς αποφάσισε να αφιερωθεί στον σχεδιασμό χρυσών κοσμημάτων. Ενώ ο σχεδιαστής Γιώργος Ελευθεριάδης θεωρεί πως δεν έχει υπάρξει χρυσή εποχή για τη μόδα στην Ελλάδα, αλλά μονάχα καλές στιγμές, όπως οι Εβδομάδες Μόδας.
Και σήμερα, που όλα μοιάζουν ίδια, είναι η στιγμή να εκτιμήσουμε το χειροποίητο σαν το συνώνυμο της απόλυτης πολυτέλειας. Ενα δείγμα παρουσιάζει ο παραδοσιακός οικογενειακός οίκος Λεμήσιος καθώς ο εκπρόσωπός του σήμερα ξεχωρίζει από τη βιτρίνα χειροποίητα παπούτσια που λένε ιστορίες για την Μπριζίτ Μπαρντό και τις μπαλαρίνες της. Δεν θα είναι ο μόνος. Η παραγωγή των «Ιστοριών μόδας» εντόπισε και άλλους πυρήνες δημιουργικότητας, προσθέτοντας στη συγκυρία του επαυξημένου ενδιαφέροντός μας για το φαινόμενο της μόδας και άλλες αφορμές, ερεθίσματα, δημιουργικές διαδικασίες γύρω από το ντύσιμο. Και μια καλή αρχή μπορεί να προκαλέσει και άλλες συζητήσεις ή αναπάντεχες συνεργασίες.