Τον περασμένο Μάιο, στον σταθμό στάθμευσης του ΗΣΑΠ στον Ταύρο κατέρρευσε η πλάκα επικάλυψης της υπόγειας κοίτης του Ιλισού, με συνέπεια να «καταπιεί» μερικά αυτοκίνητα. Αργότερα αποκαλύφθηκε το πραγματικό μέγεθος του προβλήματος από το μπάζωμα του Ιλισού. Τώρα, ο Ιλισός «απειλεί» το τραμ, που πρέπει να διακόψει τη λειτουργία του από το Σύνταγμα έως τον Νέο Κόσμο.
Ο Ιλισός είναι ο ένας από τους δύο ποταμούς της Αθήνας, πηγάζει από τις βορειοδυτικές πλαγιές του Υμηττού και διερχόμενος νοτιοανατολικά μέσα από το Λεκανοπέδιο της Αττικής καταλήγει στον Φαληρικό Ορμο. Η εικόνα (κάτω από τα μπαζωμένα) που αντίκρισαν οι ειδικοί τρομάζει. Τα νεροφαγώματα και οι φθορές που αποκαλύφθηκαν (καθώς το αντιπλημμυρικό έργο έχει να καθαριστεί 60 χρόνια), ανάγκασε το υπουργείο Υποδομών και την Περιφέρεια Αττικής να αποφασίσουν προληπτικά για λόγους ασφαλείας, όπως προαναφέρθηκε, την παύση της λειτουργίας του τραμ από τον σταθμό του Συντάγματος έως τον σταθμό Κασομούλη. Κι αυτό επειδή το τραμ διέρχεται πάνω από τον αγωγό Αρδηττού – Καλλιρρόης.
Η ημερομηνία που θα διακοπεί η λειτουργία του Τραμ θα ανακοινωθεί μέσα στο επόμενο διάστημα από τη ΣΤΑΣΥ. Απάντηση για το πόσο θα διαρκέσει η διακοπή της λειτουργίας, μέχρι στιγμής, δεν υπάρχει. Οι σταθμοί που δεν θα εξυπηρετούνται από τα τραμ είναι: ΦΙΞ, Λεωφόρος Βουλιαγμένης, Ζάππειο και Σύνταγμα.
Ετσι, όπως έγινε γνωστό, κατά τη διάρκεια της διακοπής της κυκλοφορίας οι επιβάτες θα μπορούν να εξυπηρετούνται στο τμήμα Κασομούλη – Σύνταγμα από τους συρμούς της Γραμμής 2 του Μετρό, καθώς και από τις υπάρχουσες λεωφορειακές γραμμές. Διευκρινίζεται πως η διακοπή της κυκλοφορίας δεν αφορά τα ΙΧ οχήματα.
Ο ΜΠΑΖΩΜΕΝΟΣ ΠΟΤΑΜΟΣ. Στην αρχαιότητα ο ποταμός κυλούσε κατά μήκος και εξωτερικά των τειχών της Αθήνας. Μέχρι τον 20ό αιώνα ο Ιλισός δεν είχε εκβολή στη θάλασσα, αλλά ήταν παραπόταμος του Κηφισού με τον οποίο συναντιόταν βόρεια του σημερινού Μοσχάτου. Η κοίτη του Ιλισού ξεκίνησε να καλύπτεται στα τέλη της δεκαετίας του ’30 μέχρι και τις αρχές του ’60, με εκτροπή του και δημιουργία νέας κοίτης παρά τη Λεωφόρο Παναγή Τσαλδάρη στα όρια των Δήμων Μοσχάτου και Καλλιθέας, η οποία εκβάλλει στο μέσο του Φαληρικού Ορμου.
Επί Μεταξά η κοίτη του άλλοτε ιερού ποταμού άρχισε να καλύπτεται από το ύψος της παλαιάς Σχολής Χωροφυλακής μέχρι την άλλοτε γέφυρα της Σταδίου, για να δημιουργηθεί η σημερινή Λεωφόρος Μιχαλακοπούλου, που παραχωρεί τη θέση της στη Β. Κωνσταντίνου μέχρι περίπου το Παναθηναϊκό Στάδιο. Από εκεί, μέχρι τη συμβολή της Β. Κωνσταντίνου με τη Βουλιαγμένης υπάρχει μικρό τμήμα ακάλυπτο προς την πλευρά του Ολυμπιείου, το οποίο έχει χαρακτηριστεί αρχαιολογικός χώρος. Στη συνέχεια, την κοίτη του ποταμού ακολουθεί η Καλλιρρόης.
Σημειώνεται πως εντός των ορίων του Δήμου Καλλιθέας η διευθετημένη κοίτη του Ιλισού αρχικά είχε κατασκευαστεί με ανοιχτή διατομή. Στα τέλη της δεκαετίας του ’80 πραγματοποιήθηκε έργο υπογειοποίησης, σε συνέχεια του υπογειοποιημένου τμήματος του ποταμού Ιλισού που βρίσκεται εντός των ορίων του Δήμου Αθηναίων, έως την οδό Φορνέζη, απ’ όπου και συνεχίζει με ανοιχτή διατομή έως την εκβολή στη θάλασσα.
ΤΙ ΕΔΕΙΞΕ Η ΑΥΤΟΨΙΑ. Από την αυτοψία που ολοκληρώθηκε την περασμένη Παρασκευή έγινε μια πρώτη αποτύπωση (εκτίμηση) της κατάστασης. Εντοπίστηκαν μεταξύ άλλων φθορές (νεροφαγώματα) στην επίστρωση της κοίτης ικανές να προκαλούν ακανόνιστη ροή του νερού, με αποτέλεσμα την αποδυνάμωση της θεμελίωσης των φερόμενων δόκιμων στοιχείων υποστύλωσης της πλάκας κάλυψης και πάσης φύσεως φθορές στα πλευρικά λιθόχτιστα τοιχία που θα μπορούσαν να προκαλέσουν την υποχώρησή τους. Ηδη, όπως έγινε γνωστό, χθες από τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη και την Περιφερειάρχη Αττικής Ρένα Δούρου έχουν δοθεί εντολές να συνταχθεί η Προγραμματική Σύμβαση με τους εμπλεκόμενους φορείς προκειμένου να αρχίσουν οι απαραίτητες εργασίες αποκατάστασης.
ΣΤΟΙΒΑΓΜΕΝΑ ΑΡΧΕΙΑ. Στο μεταξύ, όπως υποστήριξε ο υπουργός Υποδομων, βρέθηκαν σε αποθήκη αμαξοστασίου, μέσα σε κούτες στοιβαγμένα αρχεία και αναφορές που αναδείκνυαν το πρόβλημα από την εποχή μελέτης του μετρό και του τραμ. Μάλιστα, σε σχετικές τεχνικές μελέτες (1998) γίνεται αναφορά για ενδείξεις ανεπαρκούς ή πλημμελούς θεμελίωσης του τοίχου αντιστηρίξεωςτου Ιλισού στην περιοχή Καλλιρρόης – Συγγρού, και σε αρκετές θέσεις φθορά υλικών (σκυροδέματος και οπλισμών) καθώς και δυσλειτουργία αρμών.
Επιπλέον, στις τεχνικές εκθέσεις του Εργαστηρίου Αντισεισμικής Τεχνολογίας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (2002), κατά τη διάρκεια κατασκευής του τραμ, έπειτα από εντολή της κοινοπραξίας ελέγχθηκε, όπως καταγγέλθηκε, μόνο η πλάκα επικάλυψης της κοίτης του Ιλισού, κάτωθεν των γραμμών του τραμ, αλλά όχι τα τοιχία αντιστήριξης, πάνω στα οποία έδραζε η πλάκα.
Οι σταθμοί που θα κλείσουν
Οι σταθμοί που δεν θα εξυπηρετούνται από τα τραμ είναι: Φιξ, Λεωφόρος Βουλιαγμένης, Ζάππειο και Σύνταγμα. Οι επιβάτες θα μπορούν να εξυπηρετηθούν στο τμήμα Κασομούλη – Σύνταγμα από τους συρμούς της Γραμμής 2 του μετρό καθώς και με τις υπάρχουσες λεωφορειακές γραμμές.